lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:15]
ingrid_dale_bjordal [Tabell]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:48]
ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen]
Linje 57: Linje 57:
   * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.   * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.
   * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring.   * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring.
-  * Studenten <color #ed1c24>har innsikt i</color> trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.+  * Studenten har innsikt i trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.
   * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon.   * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon.
   * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner.   * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner.
Linje 98: Linje 98:
  
 ==== Antall deltakere i praksisperioden  ==== ==== Antall deltakere i praksisperioden  ====
-<del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</del>  
 I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig.  I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. 
 Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen. Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen.
Linje 244: Linje 243:
  
 Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="557px"}}+{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}}
 ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid**                                    ^ **Forklaring**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ^ ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid**                                    ^ **Forklaring**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ^
 | Uttale seg klart og tydelig                                                     | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner  | | Uttale seg klart og tydelig                                                     | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner  |
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane