Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:15] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 10:54] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
* Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. |
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. |
* Studenten <color #ed1c24>har innsikt i</color> trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. | * Studenten har innsikt i trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. |
* Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. |
* Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner. | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner. |
| |
==== Antall deltakere i praksisperioden ==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden ==== |
<del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</del> | |
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. |
Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen. | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen. |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet** ^ ^ | ^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet** ^ ^ |
| Innhenter informasjon | - Søker aktivt informasjon fra andre | | | Innhenter informasjon | - Søker aktivt informasjon fra andre \\ - Stille oppfølgings- og kontrollspørsmål for å sikre felles situasjonsforståelse. Noterer for ikke å glemme | |
| Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov | | | Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov | |
| Vurdere potensiale til hendelsen | | | | Vurdere potensiale til hendelsen | - Videreformidler potensielt skadeomfang/konsekvensutvikling for trafikken og reisende | |
| Jobber proaktivt | - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | | | Jobber proaktivt | - Jobber aktivt for å være i forkant av og styre hendelsesutviklingen \\ - Planlegger de neste aksjonene og beslutter/gjennomfører nødvendige tiltak \\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |