lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:15]
ingrid_dale_bjordal [Tabell]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/03 11:02]
ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen]
Linje 57: Linje 57:
   * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.   * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.
   * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring.   * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring.
-  * Studenten <color #ed1c24>har innsikt i</color> trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.+  * Studenten har innsikt i trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.
   * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon.   * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon.
   * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner.   * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner.
Linje 85: Linje 85:
 ==== Praksisperiode ==== ==== Praksisperiode ====
 Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok.  Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok. 
 +
 +Linjeleder har ansvaret for å gjennomføre progresjonstester i praksisperioden, utarbeidet av Norsk jernbaneskole
  
  
Linje 98: Linje 100:
  
 ==== Antall deltakere i praksisperioden  ==== ==== Antall deltakere i praksisperioden  ====
-<del>I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.</del>  
 I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig.  I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. 
 Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen. Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen.
Linje 262: Linje 263:
 | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
 ^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet**                  ^                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ^ ^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet**                  ^                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ^
-| Innhenter informasjon                                                           | - Søker aktivt informasjon fra andre                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                |+| Innhenter informasjon                                                           | - Søker aktivt informasjon fra andre \\ - Stille oppfølgings- og kontrollspørsmål for å sikre felles situasjonsforståelse. Noterer for ikke å glemme                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             |
 | Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse       | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov                                                                                                                                                                                                                                                                                                   | | Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse       | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov                                                                                                                                                                                                                                                                                                   |
-| Vurdere potensiale til hendelsen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    +| Vurdere potensiale til hendelsen                                                                     - Videreformidler potensielt skadeomfang/konsekvensutvikling for trafikken og reisende                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
-| Jobber proaktivt                                                                | - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)                                                                          |+| Jobber proaktivt                                                                | - Jobber aktivt for å være i forkant av og styre hendelsesutviklingen \\ - Planlegger de neste aksjonene og beslutter/gjennomfører nødvendige tiltak \\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)                                                                          |
 | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
 | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane