Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/04/29 09:15] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/03 11:02] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
||
---|---|---|---|
Linje 57: | Linje 57: | ||
* Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Studenten | + | * Studenten har innsikt i trafikkregler, |
* Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon. | ||
* Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
Linje 85: | Linje 85: | ||
==== Praksisperiode ==== | ==== Praksisperiode ==== | ||
Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | ||
+ | |||
+ | Linjeleder har ansvaret for å gjennomføre progresjonstester i praksisperioden, | ||
Linje 98: | Linje 100: | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
- | < | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | ||
Linje 262: | Linje 263: | ||
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | | ||
^ **Situasjonsforståelse: | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
- | | Innhenter informasjon | + | | Innhenter informasjon |
| Videreformidler fakta/ | | Videreformidler fakta/ | ||
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | + | | Vurdere potensiale til hendelsen |
- | | Jobber proaktivt | + | | Jobber proaktivt |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | | ||
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |