Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/03 14:38] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/13 13:04] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
||
---|---|---|---|
Linje 17: | Linje 17: | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
* FO1022 - Togleder | * FO1022 - Togleder | ||
- | | + | |
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
Linje 23: | Linje 23: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, | ||
- | |||
- | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
- | praksis. | ||
Linje 57: | Linje 54: | ||
* Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Studenten har innsikt i trafikkregler, | + | * Studenten har innsikt i gjeldende |
- | * Studenten har kunnskap om kommunikasjon | + | * Studenten har kunnskap om skriftlig |
* Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
* Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | ||
- | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon | + | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon |
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv | + | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv |
* Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | ||
* Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | * Studenten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | ||
- | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | + | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer |
* Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
Linje 74: | Linje 71: | ||
* Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
* Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | ||
- | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, |
- | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | + | * Studenten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. |
Linje 82: | Linje 79: | ||
Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | ||
+ | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. \\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | ||
+ | |||
+ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | ||
+ | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | ||
- | ==== Praksisperiode ==== | ||
Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, | ||
- | Linjeleder har ansvaret for å gjennomføre progresjonstester i praksisperioden, | ||
- | + | ||
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | + | |
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | + | |
- | Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | + | |
- | + | ||
- | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. | + | |
- | Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring. | + | |
- | + | ||
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. | + | |
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | + | |
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
Linje 104: | Linje 95: | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor (FO-1288) i Agresso | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
Linje 112: | Linje 103: | ||
Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan. | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ |
+ | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | ||
Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. |