Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/13 12:15] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2022/11/02 09:08] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 12: | Linje 12: | ||
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
- | Det henvises | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. |
==== Agressokode ==== | ==== Agressokode ==== | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
* FO1022 - Togleder | * FO1022 - Togleder | ||
- | | + | |
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
Elektroniske [[menyer: | Elektroniske [[menyer: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse |
- | + | ||
- | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | + | |
- | praksis. | + | |
Linje 42: | Linje 39: | ||
==== Arbeidsform studenten ==== | ==== Arbeidsform studenten ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Studenten | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen, og skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder |
Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha: |
+ | * Bestått | ||
+ | * Bestått | ||
+ | * Gjennomført | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv | + | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Studenten skal få evnen |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
+ | * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ | ||
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
+ | * Studenten skal kunne bruke sjekklister. | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, |
- | * Studenten har kunnskap om ulike forhold | + | * Studenten har kunnskap om ulike faktorer |
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
- | Opplæring | + | Opplæringen |
+ | |||
+ | Ved praksis i trafikkstyringssentralen, | ||
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | ||
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | ||
- | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok. | + | Skolen bestiller praksisplass |
- | |||
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
- | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | + | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, |
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor (FO-1288) i Agresso | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\ | + | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. |
- | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | + | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. |
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan. | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ |
+ | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | ||
Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | ||
Linje 133: | Linje 138: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet | + | Fagleder trafikkstyring |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
¨ | ¨ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Eksamen | + | ^ Eksamen |
- | | Toglederprøven: | + | | Toglederprøven: |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen: | + | | Avsluttende skriftlig eksamen: |
- | | Avsluttende praktisk eksamen: | + | | Avsluttende praktisk eksamen: |
- | | Fjernstyringsprøven: | + | | Fjernstyringsprøven: |
- | <del>For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av</ | + | For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. |
\\ | \\ | ||
- | <del>Muntlig fjernstyringsprøve</ | + | Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\ |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, |
Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | ||
Linje 240: | Linje 245: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** | ||
- | | Uttale seg klart og tydelig | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Profesjonell opptreden | ||
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
- | | Innhenter informasjon | ||
- | | Videreformidler fakta/ | ||
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | ||
- | | Jobber proaktivt | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | ||
- | | Avklarer tid/ | ||
- | ^ ** Oppgavehåndtering: | ||
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | ||
- | | Løser avvik/ | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | |
+ | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | |