lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/13 12:16]
ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/13 13:32]
ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering]
Linje 12: Linje 12:
  
 ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====
-Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.+Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
  
 ==== Agressokode ==== ==== Agressokode ====
 Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\ Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\
   * FO1022 - Togleder   * FO1022 - Togleder
-  * FO1076 - Togekspeditør+  
  
 ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== Dokumentasjon av opplæringen ====
Linje 23: Linje 23:
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
 Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig.  Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. 
- 
-Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og 
-praksis. 
  
  
Linje 42: Linje 39:
  
 ==== Arbeidsform studenten ==== ==== Arbeidsform studenten ====
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Studenten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. +Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. 
  
 Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.
  
 ==== Krav til forkunnskaper ==== ==== Krav til forkunnskaper ====
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått eksamen som trafikkstyrer, bestått kontrollprøve og gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.+Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha
 +  * Bestått eksamen som trafikkstyrer  
 +  * Bestått kontrollprøve  
 +  * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.
  
  
 ===== Hovedmål for opplæringen ===== ===== Hovedmål for opplæringen =====
-Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.+Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
  
Linje 59: Linje 59:
   * Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.   * Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.
   * Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse   * Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse
-  * Studenten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjoner.+  * Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjonene.
   * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer.   * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer.
   * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse.   * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse.
Linje 83: Linje 83:
  
 ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== ==== Gjennomføring av teori og praksis ====
-Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring.Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole.+Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 4-4,5 mnd\\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole.
  
 Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\
Linje 95: Linje 95:
 ==== Antall deltakere i praksisperioden  ==== ==== Antall deltakere i praksisperioden  ====
 I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig.  I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. 
-Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 Student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen.+Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen.
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
-Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor (FO-1288) i Agresso +Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO-1291) i Agresso 
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
Linje 104: Linje 104:
 ==== Vurdering under utdanningen ==== ==== Vurdering under utdanningen ====
 Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\ Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\
-Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. +Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. \\ 
 +Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. 
  
 Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\
Linje 134: Linje 135:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, <del>sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR,</del> utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor<del>(er)</del> til den enkelte eksamen.\\+Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\
  
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner <del>to</del> en nye sensorer.\\ +Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to en nye sensorer.\\ 
 ¨ ¨
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
-^ Eksamen                         ^ Sensor(er)                                                                                                          +^ Eksamen                         ^ Sensor(er)                                                                                                 
-| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet                                                            +| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet                                                   
-| Avsluttende skriftlig eksamen:  | :::                                                                                                                 +| Avsluttende skriftlig eksamen:  | :::                                                                                                        
-| Avsluttende praktisk eksamen:   | :::                                                                                                                 +| Avsluttende praktisk eksamen:   | :::                                                                                                        
-| Fjernstyringsprøven:            | <del>1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning</del>  |+| Fjernstyringsprøven:            | 1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnes av seksjonssjef funksjonell godkjenning  |
  
  
-<del>For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av</del> <del>sakkyndig leder signal</del> og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. +For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. 
  
  \\  \\
-<del>Muntlig fjernstyringsprøve</del> <del>(to sensorer)</del> \\+Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
 Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 4 uker før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen 14 dager før eksamen skal avholdes+Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 4 uker før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager etter at eksamen er mottatt
  
 Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:57 av chrane