Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/13 12:59] ingrid_dale_bjordal [Læreplan for toglederutdanningen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/13 13:11] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
||
---|---|---|---|
Linje 23: | Linje 23: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, | ||
- | |||
- | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
- | praksis. | ||
Linje 42: | Linje 39: | ||
==== Arbeidsform studenten ==== | ==== Arbeidsform studenten ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Studenten | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen |
Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha: |
+ | * Bestått | ||
+ | * Bestått | ||
+ | * Gjennomført | ||
Linje 59: | Linje 59: | ||
* Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | * Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | ||
* Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | * Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | ||
- | * Studenten har kunnskap om funksjoner | + | * Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene |
* Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | ||
* Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | ||
Linje 83: | Linje 83: | ||
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
- | Opplæring | + | Opplæringen |
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | ||
Linje 104: | Linje 104: | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\ | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\ | ||
- | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | + | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. |
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ |