Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/05/13 13:09] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 10:07] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
||
---|---|---|---|
Linje 12: | Linje 12: | ||
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
- | Det henvises | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. |
==== Agressokode ==== | ==== Agressokode ==== | ||
Linje 51: | Linje 51: | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togleder funksjonen | + | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal studenten få en forståelse for at toglederfunksjonen |
Linje 83: | Linje 83: | ||
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. \\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 4-4,5 mnd. \\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. |
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | ||
Linje 95: | Linje 95: | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
- | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | + | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, |
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
Linje 104: | Linje 104: | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\ | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\ | ||
- | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | + | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. |
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ | ||
Linje 134: | Linje 135: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\ |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
¨ | ¨ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Eksamen | + | ^ Eksamen |
- | | Toglederprøven: | + | | Toglederprøven: |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen: | + | | Avsluttende skriftlig eksamen: |
- | | Avsluttende praktisk eksamen: | + | | Avsluttende praktisk eksamen: |
- | | Fjernstyringsprøven: | + | | Fjernstyringsprøven: |
- | <del>For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av</ | + | For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. |
\\ | \\ | ||
- | <del>Muntlig fjernstyringsprøve</ | + | Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\ |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, |
Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | ||
Linje 256: | Linje 257: | ||
| Kommuniserer høflig og respektfullt | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
| Samhandler med andre | - Deler informasjon, | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | ||
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
^ **Situasjonsforståelse: | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
| Innhenter informasjon | | Innhenter informasjon | ||
Linje 270: | Linje 271: | ||
| Løser avvik/ | | Løser avvik/ | ||
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | | ||
+ | ^ ** Lederskap** ^ | ||
+ | |Anvender togekspeditørrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal| | | ||
+ | |Opprettholder en optimal autoritetsgradient | | | ||
+ | |Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet | | | ||
+ | |Griper inn når det er “påkrevd” | | | ||
+ | |Stoler på seg selv og egne beslutninger | | | ||
+ | |Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | |Gir klare og utvetydige instruksjoner | | | ||
- |