Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 10:07] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 10:34] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 242: | Linje 242: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** | + | |
- | | Uttale seg klart og tydelig | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** ^ |
- | | ::: | + | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | Profesjonell opptreden | + | | ::: | |
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | + | | ::: | |
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | + | ^ Situasjonsbevissthet |
- | | ::: | ::: | + | | • Gjør gode prioriteringer |
- | ^ **Situasjonsforståelse: | + | | ::: | |
- | | Innhenter informasjon | + | | ::: | |
- | | Videreformidler fakta/ | + | | ::: | |
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | + | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt |
- | | Jobber proaktivt | + | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet |
- | | ::: | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | + | | ::: |
- | | Avklarer tid/ | + | | ::: |
- | ^ ** Oppgavehåndtering: Distraksjonshåndtering | + | | ::: |
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | + | | ::: |
- | | Løser avvik/ | + | | ::: |
- | | ::: | + | |
- | ^ ** Lederskap** ^ | + | |
- | |Anvender togekspeditørrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal| | + | |
- | |Opprettholder en optimal autoritetsgradient | | | + | |
- | |Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet | | + | |
- | |Griper inn når det er “påkrevd” | | + | |
- | |Stoler på seg selv og egne beslutninger | | | + | |
- | |Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | + | |
- | |Gir klare og utvetydige instruksjoner | | + | |