Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 10:20] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 10:24] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
||
---|---|---|---|
Linje 243: | Linje 243: | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** ^ | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** |
- | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig | + | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig |
- | |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | + | | ::: | |
- | |• Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). | + | | ::: | |
- | |• Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner | + | | ::: | |
- | |• Videreformidler | + | | ::: | |
- | |• Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | + | | ::: | |
- | |• Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | + | | ::: | |
- | |• Har en god og naturlig tone med sine kolleger | + | | ::: | |
- | |• Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | + | | ::: | |
- | |• Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | | + | | ::: | |
- | |• Hjelper til ved behov | | + | | ::: | |
- | |• Søker aktivt informasjon fra andre| | + | | ::: | |
+ | ^Situasjonsbevissthet og framsynthet ^ | ||
+ | |• Gjør gode prioriteringer \\ | | ||
+ | |• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ | | ||
+ | |• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\| | ||
+ | |• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover.| | ||