Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 10:24] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2020/03/31 13:24] kristin_strand |
||
---|---|---|---|
Linje 55: | Linje 55: | ||
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | + | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
* Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | * Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | ||
* Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | * Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | ||
* Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, | * Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, | ||
- | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | + | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer |
* Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | ||
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring | + | * Studenten kan lese og forstå |
* Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | ||
- | * Studenten kan planlegge | + | * Studenten kan planlegge |
- | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer | + | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer |
* Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
Linje 73: | Linje 73: | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
* Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
- | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | + | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, |
* Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | ||
- | * Studenten har kunnskap om ulike forhold | + | * Studenten har kunnskap om ulike faktorer |
Linje 243: | Linje 243: | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** |
- | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler | + | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). |
- | | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | | + | | ::: | |
- | ^Situasjonsbevissthet og framsynthet ^ | + | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet |
- | |• Gjør gode prioriteringer \\ | | + | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. |
- | |• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ | | + | | ::: | |
- | |• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\| | + | | ::: | |
- | |• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover.| | + | | ::: | |
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||