Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 10:28] – [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] ingrid_dale_bjordal | lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/04/25 11:57] (nåværende versjon) – chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 22: | Linje 22: | ||
Elektroniske [[menyer: | Elektroniske [[menyer: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse |
Linje 39: | Linje 39: | ||
==== Arbeidsform studenten ==== | ==== Arbeidsform studenten ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen, og skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder |
Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
Linje 51: | Linje 51: | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv | + | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Studenten skal få evnen |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
+ | * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ | ||
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
+ | * Studenten skal kunne bruke sjekklister. | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, |
- | * Studenten har kunnskap om ulike forhold | + | * Studenten har kunnskap om ulike faktorer |
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 4-4,5 mnd. \\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 4-4,5 mnd. \\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | ||
+ | |||
+ | Ved praksis i trafikkstyringssentralen, | ||
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | ||
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | ||
- | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok. | + | Skolen bestiller praksisplass |
- | |||
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
- | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | + | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, |
+ | |||
+ | ==== Krav til Jernbaneskolens faglærere som underviser i TXP- og toglederutdanning ==== | ||
+ | * Godkjent som togekspeditør/ | ||
+ | * Må ha tjenestegjort som txp/ | ||
+ | * Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/ | ||
+ | * Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan | ||
+ | * Rolleforståelse, | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
Linje 103: | Linje 114: | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. \\ | + | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. |
Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. \\ | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. \\ | ||
Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
Linje 135: | Linje 146: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet | + | Fagleder trafikkstyring |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
¨ | ¨ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
^ Eksamen | ^ Eksamen | ||
- | | Toglederprøven: | + | | Toglederprøven: |
| Avsluttende skriftlig eksamen: | | Avsluttende skriftlig eksamen: | ||
| Avsluttende praktisk eksamen: | | Avsluttende praktisk eksamen: | ||
Linje 244: | Linje 255: | ||
^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ||
- | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler | + | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). |
| ::: | | | ::: | | ||
| ::: | | | ::: | | ||
Linje 261: | Linje 272: | ||
| ::: | | | ::: | | ||
| ::: | | | ::: | | ||
- | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt ^ | + | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt |
- | |• Er bevisst på og håndterer målkonflikter | + | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter |
- | • Stiller på jobb uthvilt og i form | + | | ::: | |
- | • Håndterer distraksjoner godt | + | | ::: | |
- | • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | + | | ::: | |
- | • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet | + | | ::: | |
- | • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet | + | | ::: | |
- | • Ber om hjelp når det er behov | + | | ::: | |
- | • Fornuftig bruk av pauser | + | | ::: | |
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||