Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 10:33] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 13:48] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
||
---|---|---|---|
Linje 244: | Linje 244: | ||
^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ||
- | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler | + | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). |
| ::: | | | ::: | | ||
| ::: | | | ::: | | ||
Linje 261: | Linje 261: | ||
| ::: | | | ::: | | ||
| ::: | | | ::: | | ||
- | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt ^ | + | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt |
- | |• Er bevisst på og håndterer målkonflikter\\| | + | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser |
- | |• Stiller på jobb uthvilt og i form \\| | + | | ::: | |
- | |• Håndterer distraksjoner godt\\| | + | | ::: | |
- | |• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning\\| | + | | ::: | |
- | |• Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\| | + | | ::: | |
- | |• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet\\| | + | | ::: | |
- | |• Ber om hjelp når det er behov\\| | + | | ::: | |
- | |• Fornuftig bruk av pauser| | + | | ::: | |
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | ||