Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2018/07/02 14:53] ingrid_dale_bjordal [Læreplan for toglederutdanningen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/04/25 11:57] (nåværende versjon) chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 9: | Linje 9: | ||
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
- | Fagansvarlig | + | Fagnsvarlig |
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
- | Det henvises | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. |
==== Agressokode ==== | ==== Agressokode ==== | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
- | * FO1022-Togleder | + | * FO1022 - Togleder |
- | | + | |
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema | + | Elektroniske [[menyer: |
- | Godkjennelsen | + | |
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Toglederutdanningen har som mål å gi studenten de beste faglige forutsetninger | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere |
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere er trygg i rollen, har forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser og har god kompetanse til å utføre oppgavene. Dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
- | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: | ||
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål | + | Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. |
+ | |||
+ | Læreplanen konkretiserer hovedmål | ||
+ | |||
+ | Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
- | Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
| | ||
Linje 39: | Linje 39: | ||
==== Arbeidsform studenten ==== | ==== Arbeidsform studenten ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Studenten | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen, og skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder |
- | Det er hensiktsmessig å benytte operativt | + | Operativt |
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha: |
+ | * Bestått | ||
+ | * Bestått | ||
+ | * Gjennomført | ||
+ | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
+ | Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Studenten skal få evnen til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal studenten få en forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. | ||
- | ==== Læringsutbyttebeskrivelse for toglederutdanningen ==== | ||
- | Utdannelsen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten får en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. | ||
- | |||
- | Etter endt utdanning kan studenten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i | ||
- | følgende læringsutbyttebeskrivelser: | ||
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur | + | * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur |
- | * Studenten skal ha kunnskap om trafikkregler, | + | * Studenten skal ha innsikt i gjeldende |
- | * Studenten | + | * Studenten |
- | * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg. | + | * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene |
- | * Studenten skal ha kunnskap om togleders rolle i beredskapssituasjon | + | * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg |
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ | ||
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler | + | * Studenten skal kunne lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring. |
- | * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg, samt utføre | + | * Studenten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. |
- | * Studenten skal kunne bruke dokumentasjon | + | * Studenten skal kunne forstå trafikkbildet, |
+ | * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg | ||
+ | * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer | ||
+ | * Studenten skal kunne bruke sjekklister. | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | + | * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togleders ansvar for å arbeide |
- | * Studenten skal kunne bygge relasjoner | + | * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter |
- | * Studenten | + | * Studenten |
+ | * Studenten har kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
- | Toglederutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
- | praksis. | ||
- | Toglederutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, | ||
- | egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togledere. | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
- | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon | + | |
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis |
- | Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | + | |
- | Opplæring gjennomføres | + | Ved praksis |
- | Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring. | + | |
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ |
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral | ||
- | ==== Antall deltakere ==== | + | Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral. Linjeleder har ansvar for å følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok. |
- | I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. | + | |
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Antall deltakere | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | ||
- | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | + | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, |
+ | |||
+ | ==== Krav til Jernbaneskolens faglærere som underviser i TXP- og toglederutdanning ==== | ||
+ | * Godkjent som togekspeditør/ | ||
+ | * Må ha tjenestegjort som txp/ | ||
+ | * Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/ | ||
+ | * Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan | ||
+ | * Rolleforståelse, | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290), Instruktør(FO-1289) og sensor(FO-1288) i Agresso | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten | + | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten |
+ | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. | ||
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. | ||
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ |
- | Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet | + | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig |
+ | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene |
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Karakter | + | ^ Karakter |
| 5 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | 5 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
| 4 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | 4 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
Linje 131: | Linje 146: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig framføringssikkerhet | + | Fagleder trafikkstyring |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | |
+ | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | ||
+ | ¨ | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Eksamen | ||
+ | | Toglederprøven: | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen: | ||
+ | | Avsluttende praktisk eksamen: | ||
+ | | Fjernstyringsprøven: | ||
+ | |||
For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. | For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. | ||
- | Toglederprøven (en sensor) | + | \\ |
- | Muntlig fjernstyringsprøve(to sensorer) | + | Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) |
- | Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) | + | |
- | Avsluttende praktisk/ | + | |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
- | Det skal utarbeides og oversendes | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen |
- | Muntlig | + | Eksamensoppgaver for muntlig |
+ | Eksamensoppgaver, | ||
+ | |||
+ | Følgende eksamener skal gjennomføres: | ||
+ | * Skriftlig prøve | ||
+ | * Fjernstyringsprøven | ||
+ | * Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | * Avsluttende praktisk eksamen | ||
+ | |||
+ | Det kreves at alle eksamener bestås | ||
+ | |||
+ | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | ||
+ | |||
+ | På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | ||
+ | * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet | ||
+ | |||
+ | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | ||
- | Læreplan for utdanning av Togledere har følgende eksamener: | ||
- | * Skriftlig prøve med en varighet på inntil 5 timer. | ||
- | * Fjernstyringsprøven, | ||
- | * Avsluttende skriftlig eksamen med en varighet på inntil 5 timer | ||
- | * Avsluttende praktisk/ | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
Linje 161: | Linje 195: | ||
| Avsluttende eksamen | | Avsluttende eksamen | ||
| Avsluttende eksamen | | Avsluttende eksamen | ||
- | |||
- | Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile delmål og fagleksjoner beskrevet i vedlegg: Delmål og leksjoner. | ||
- | |||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager. | ||
- | |||
- | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | ||
- | |||
- | På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: | ||
- | • Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | ||
- | • Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunngjøringer | ||
- | |||
- | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | ||
Linje 182: | Linje 204: | ||
==== Fjernstyringsprøve ==== | ==== Fjernstyringsprøve ==== | ||
- | Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1 timer. | + | Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer, hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. |
+ | |||
For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | ||
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
Linje 191: | Linje 214: | ||
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | ==== Avsluttende praktisk/ | + | ==== Avsluttende praktisk eksamen ==== |
- | Avsluttende praktisk/ | + | Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. |
For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk/ | + | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. |
Linje 211: | Linje 234: | ||
==== Klage på muntlig og praktisk/ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | + | Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, |
Studenten sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | Studenten sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | ||
- | Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom | + | Ved klage på muntlig/ |
==== Fusk ==== | ==== Fusk ==== | ||
Linje 225: | Linje 248: | ||
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til studentens leder. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til studentens leder. | ||
+ | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | |||
+ | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ||
+ | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||