Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2015/06/25 14:04] rada Page moved from laereplaner:trafikk:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen to lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen |
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2016/06/06 08:21] larhed |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ==== Læreplan for opplæring av vaktledere ved trafikkstyringssentralen | + | ===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Drammen |
+ | < | ||
+ | |||
+ | ==== 1. Innledning | ||
- | ==== 1 Innledning ==== | ||
Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som vaktleder ved trafikkstyringssentralen Drammen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som vaktleder. Hovedmålene med planen er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som vaktleder ved trafikkstyringssentralen Drammen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som vaktleder. Hovedmålene med planen er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | ||
- | \\ | ||
- | ==== Hovedprinsipper for opplæringen ==== | ||
- | ==== 2 Krav til forkunnskaper ==== | + | ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== |
- | Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til vaktleder, må ha erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og oppfylle krav i helsekravforskriften. | + | |
- | \\ | + | //Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til vaktleder, må ha erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og oppfylle krav i helsekravforskriften.// |
- | ==== 3 Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | + | |
- | Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav: | + | ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== |
- | | + | |
- | | + | //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav: |
- | ==== 4 Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | + | |
- | Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med veileder som er erfaren vaktleder. Maksimum en elev kan delta på praktisk opplæring på samme skift. | + | |
+ | | ||
+ | |||
+ | ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
+ | |||
+ | Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med veileder som er erfaren vaktleder. Maksimum en elev kan delta på praktisk opplæring på samme skift. | ||
Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av ca 2 uker. Opplæringen består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og befaringer. | Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av ca 2 uker. Opplæringen består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og befaringer. | ||
- | \\ | + | |
- | ==== 5 System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen ==== | + | ==== 5. System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen ==== |
- | Opplæringen av vaktledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige kompetanse. Opplæringen skal være orientert mot sikkerhet og handlingskompetanse. Dette innebærer at opplæringen fokuserer mot delområder som sikkerhet, kunnskap og vurdering, ferdigheter og holdninger. Handlingskompetanse integrerer disse kompetanseområdene og det er viktig at et slikt integrerende syn gjennomsyrer opplæringen. Grunnen er at det ikke er tilstrekkelig at eleven utvikler riktige holdninger isolert sett. Det er nødvendig at eleven utvikler en helhetlig kompetanse for mestring av aktuelle arbeidsoppgaver.\\ \\ | + | |
+ | Opplæringen av vaktledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige kompetanse. Opplæringen skal være orientert mot sikkerhet og handlingskompetanse. Dette innebærer at opplæringen fokuserer mot delområder som sikkerhet, kunnskap og vurdering, ferdigheter og holdninger. Handlingskompetanse integrerer disse kompetanseområdene og det er viktig at et slikt integrerende syn gjennomsyrer opplæringen. Grunnen er at det ikke er tilstrekkelig at eleven utvikler riktige holdninger isolert sett. Det er nødvendig at eleven utvikler en helhetlig kompetanse for mestring av aktuelle arbeidsoppgaver. | ||
**Målet med opplæringen er;** | **Målet med opplæringen er;** | ||
- | * Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. | ||
- | * Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, | ||
- | Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. \\ \\ | ||
- | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | ||
- | * å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring | ||
- | * at vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring | ||
- | * at opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes | ||
- | ==== 6 Eksamen ==== | + | - Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. |
- | Det er en sensor på eksamen. | + | - Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, |
- | Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen). | + | |
- | Med eksamen menes en praktisk prøve der kandidatene prøves i ferdighetsmålene. Den praktiske delen gjennomføres ved at kandidaten utfører vaktlederfunksjonen i ca 3 timer. Underveis gjennomføres det en muntlig del hvor kandidatene prøves i kunnskaps – og ferdighetsmålene. | + | Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. |
- | Sensors ansvar under eksamen er å kontrollere at kandidaten har nødvendig kompetanse og egner seg til å utøve vaktlederfunksjonen i henhold til målene i læreplanen. | + | |
- | Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit i samarbeid med sensor. | + | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, |
- | Etter endt eksamen vurderer sensor den praktiske eksamenen. Deretter gir sensor kandidaten tilbakemelding om han/hun har bestått eller ikke bestått eksamen. | + | |
- | Når eksamen er bestått godkjennes kandidaten til å kunne utføre selvstendig tjeneste ved Trafikkstyringssentralen Drammen. | + | - å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring |
- | Hvis eleven ikke består eksamen, har eleven muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere. | + | - at vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring |
+ | - at opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes | ||
+ | |||
+ | ==== 6. Eksamen ==== | ||
+ | |||
+ | //Det er en sensor på eksamen.// | ||
+ | |||
+ | //Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen).// | ||
+ | |||
+ | //Med eksamen menes en praktisk prøve der kandidatene prøves i ferdighetsmålene. | ||
+ | |||
+ | Sensors ansvar under eksamen er å kontrollere at kandidaten har nødvendig kompetanse og egner seg til å utøve vaktlederfunksjonen i henhold til målene i læreplanen. | ||
+ | |||
+ | Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit i samarbeid med sensor. | ||
+ | |||
+ | Etter endt eksamen vurderer sensor den praktiske eksamenen. Deretter gir sensor kandidaten tilbakemelding om han/hun har bestått eller ikke bestått eksamen. | ||
+ | |||
+ | //Når eksamen er bestått godkjennes kandidaten til å kunne utføre selvstendig tjeneste ved Trafikkstyringssentralen Drammen. | ||
+ | |||
+ | //Hvis eleven ikke består eksamen, har eleven muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere.// | ||
Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og marked som ligger i styringssystemet, | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og marked som ligger i styringssystemet, | ||
- | \\ | ||
- | ==== 7 Krav til praksis etter bestått prøve ==== | ||
- | Leder skal gjennomføre en samtale for å kartlegge om den nyutdannede vaktlederen er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter. Eventuelt behov for å tjenestegjøre sammen med en erfaren vaktleder før selvstendig tjeneste fastsettes i samtalen. | ||
- | \\ | ||
- | |||
- | ==== 9 Oversikt over leksjoner ==== | ||
- | [[laereplaner: | ||
+ | ==== 7. Krav til praksis etter bestått prøve ==== | ||
+ | |||
+ | //Leder skal gjennomføre en samtale for å kartlegge om den nyutdannede vaktlederen er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter. Eventuelt behov for å tjenestegjøre sammen med en erfaren vaktleder før selvstendig tjeneste fastsettes i samtalen.// | ||
+ | |||
+ | ==== 8. Revisjonshistorikk ==== | ||
+ | |||
+ | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | ||
+ | |000|01.06.13|Dokumentet opprettet| | ||
+ | |001|26.02.14|Oppdatert i ht organisasjonsendring, | ||
+ | |002|06.04.16|Generell oppdatering av leksjonene| | ||
+ | |||
+ | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | |**Pensum**\\ |Oppslagsverk og informasjon ved vaktleders arbeidsplass| | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 2: Arbeidsledelse** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | **Pensum**\\ |Personalhåndbok| | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 3: Samhandling med toginformatør** | ||
+ | |||
+ | | |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | **Pensum**\\ | | | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 4: Samhandling med Elkraft** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | |**Pensum**\\ | | | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | **Pensum**\\ |Instrukser for kapasitetsfordeling\\ Network statement\\ Ruteplanskriv| | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 6: Hendelseslogg** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | **Pensum**\\ |Instruks for Hendelseslogg| | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 7: Aksjonskort** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | **Pensum**\\ |Aksjonskort | | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 8: Beredskap** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | // | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | // | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 10: Planoverganger** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | **Pensum**\\ |Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 11: Hensetting av kjøretøy** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | **Pensum**\\ |Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 12: Særskilte brannobjekter** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | **Pensum**\\ |Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ Beredskapshåndbok\\ | | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 13: Farlig gods** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | **Pensum**\\ |Overordnet beredskapsplan| | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 14: Evakuering av trafikkstyringssentralen** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | **Pensum**\\ |Branninstruks for TSS Drammen| | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 15: Befaring hos jernbaneforetak ** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | | **Pensum**\\ | | | |