Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2016/06/06 08:21] larhed |
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2017/03/23 10:52] chrane [2. Krav til forkunnskaper] endret referanse for helsekrav |
===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Drammen ===== | ===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Drammen ===== |
<sub>{{Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Drammen.odt|Original file}}</sub> | |
| |
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== |
==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== |
| |
//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til vaktleder, må ha erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og oppfylle krav i helsekravforskriften.// | //Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til vaktleder, må ha erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og oppfylle helsekrav i Togframføringsforskriften.// |
| |
==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== |
//Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// |
| |
- //Erfaring som vaktleder// | * //Erfaring som vaktleder// |
- //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// | * //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// |
| |
==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== |
**Målet med opplæringen er;** | **Målet med opplæringen er;** |
| |
- Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. | * Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. |
- Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet. | * Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet. |
| |
Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. | Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. |
Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for; | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for; |
| |
- å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring | * Å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring |
- at vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring | * At vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring |
- at opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes | * At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes |
| |
==== 6. Eksamen ==== | ==== 6. Eksamen ==== |
|001|26.02.14|Oppdatert i ht organisasjonsendring, fra Bane til Infrastruktur| | |001|26.02.14|Oppdatert i ht organisasjonsendring, fra Bane til Infrastruktur| |
|002|06.04.16|Generell oppdatering av leksjonene| | |002|06.04.16|Generell oppdatering av leksjonene| |
| |003| |Revisjon 002 publisert i wiki| |
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== |
| |
**Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass** | **Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Skal forklare hvordan vaktleders arbeidsplass er organisert:\\ - Posthyller - Oppslagsverk - Telefonlister - Oppbygging av nødetatenes telefoner - E-post - Dagsgrafer - TIOS-oppdatering - Hendelseslogg - Feil ved sikringsanlegg \\ Skal kjenne til:\\ - Trafikk og markeds organisasjon og ansvarsforhold - Trafikk Øst ansvarsforhold|**Ferdighetsmål:**\\ Skal kunne finne fram og benytte alle hjelpemidler på vaktleders arbeidsplass.\\ | | |< 49em 50% >| |
|**Pensum**\\ |Oppslagsverk og informasjon ved vaktleders arbeidsplass| | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Skal forklare hvordan vaktleders arbeidsplass er organisert:\\ - Posthyller \\ - Oppslagsverk \\ - Telefonlister \\ - Oppbygging av nødetatenes telefoner \\ - E-post \\ - Dagsgrafer \\ - TIOS-oppdatering \\ - Hendelseslogg \\ - Feil ved sikringsanlegg \\ \\ Skal kjenne til:\\ - Trafikk og markeds organisasjon og ansvarsforhold \\ - Trafikk Øst ansvarsforhold| Skal kunne finne fram og benytte \\ alle hjelpemidler på vaktleders arbeidsplass.\\ | |
| |**Pensum**: \\ Oppslagsverk og informasjon ved vaktleders arbeidsplass| |
| |
**Leksjon 2: Arbeidsledelse** | **Leksjon 2: Arbeidsledelse** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Skal kjenne til rutinene ved:\\ - Ruspåvirkning - Skikket til å utføre sikkerhetstjeneste - Oppfølging av medarbeidere etter feil utførelse av sikkerhetstjenesten\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Skal frita personer som ikke er skikket til å utføre tjenesten, eller som har vært involvert i en hendelse, og tilkalle nærmeste leder. \\ | | |< 49em 50% >| |
| **Pensum**\\ |Personalhåndbok| | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Skal kjenne til rutinene ved:\\ - Ruspåvirkning \\ - Skikket til å utføre sikkerhetstjeneste \\ - Oppfølging av medarbeidere etter feil utførelse av sikkerhetstjenesten\\ |Skal frita personer som ikke er skikket til å \\ utføre tjenesten, eller som har vært involvert i en hendelse, og tilkalle nærmeste leder. \\ | |
| | **Pensum**: \\ Personalhåndbok| | |
| |
**Leksjon 3: Samhandling med toginformatør** | **Leksjon 3: Samhandling med toginformatør** |
| |
| |**Kunnskapsmål:**\\ Skal kjenne til toginformatørs gjøremål\\ - Kunde – og trafikkinformasjons-systemene - Gjensidig konferanseplikt med toginformatør ved vaktbytteSkal kjenne til at toginformatør er vaktleders forlengede arm\\ - I avvikssituasjoner - I-sirkulære - Ved iverksettelse av aksjonskort|**Ferdighetsmål:**\\ Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ Skal vite forskjellen på direkte utrop og forhåndsdefinerte utrop.\\ | | |< 49em 50% >| |
| **Pensum**\\ | | | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Skal kjenne til toginformatørs gjøremål:\\ - Kunde – og trafikkinformasjons-systemene \\ - Gjensidig konferanseplikt med toginformatør ved vaktbytte \\ \\ Skal kjenne til at toginformatør er vaktleders forlengede arm: \\ - I avvikssituasjoner \\ - I-sirkulære \\ - Ved iverksettelse av aksjonskort|Skal praktisere nøyaktig muntlig og \\ skriftlig kommunikasjon, og bidra til god \\ praksis.\\ \\ Skal vite forskjellen på direkte utrop og forhåndsdefinerte utrop.\\ | |
| | **Pensum**: | | |
| |
**Leksjon 4: Samhandling med Elkraft** | **Leksjon 4: Samhandling med Elkraft** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Samhandling med elkraft - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet - Hvordan nødfrakobling av kontaktlednings-spenning foregår - Når leder for kobling er viktig i en beredskapssituasjon - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanleggetSkal kjenne til organisering og ansvarsforhold mellom Infrastruktur Energi, faglig leder for elkraft og trafikkstyringssentralen. |**Ferdighetsmål:**\\ Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ | | |< 49em 50% >| |
|**Pensum**\\ | | | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Samhandling med elkraft \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktlednings-spenning foregår \\ - Når leder for kobling er viktig i en beredskapssituasjon \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget \\ \\ Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold mellom Infrastruktur Energi, faglig leder for elkraft og trafikkstyringssentralen. |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ | |
| |**Pensum**:| | |
| |
**Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer** | **Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til:\\ - Ruteplanforutsetninger - Prioriteringsreglene - Rutiner ved ruteendringerGjøre rede for hvordan vaktleder fordeler, erkjenner og arkiverer:\\ - Kunngjøringer - Kongefamiliekjøring - Feil ved GSM-R - Tognummertildeling - S-sirkulære - TS-sirkulære - D-sirkulæreForklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Kunne utføre fordeling, erkjennelse og arkivering av kunngjøringer og sirkulærer.\\ | | |< 49em 50% >| |
| **Pensum**\\ |Instrukser for kapasitetsfordeling\\ Network statement\\ Ruteplanskriv| | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Kjenne til:\\ - Ruteplanforutsetninger \\ - Prioriteringsreglene \\ - Rutiner ved ruteendringer \\ \\ Gjøre rede for hvordan vaktleder fordeler, erkjenner og arkiverer:\\ \\ Kunngjøringer; \\ - Kongefamiliekjøring \\ - Feil ved GSM-R \\ - Tognummertildeling \\ \\ - S-sirkulære \\ - TS-sirkulære \\ - D-sirkulære \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Kunne utføre fordeling, erkjennelse og arkivering av kunngjøringer og \\ sirkulærer.\\ | |
| |**Pensum**: \\ Instrukser for kapasitetsfordeling\\ Network statement\\ Ruteplanskriv| | |
| |
**Leksjon 6: Hendelseslogg** | **Leksjon 6: Hendelseslogg** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Skal kunne kalle ut fagberedskap i forbindelse med hendelser og prioritere «feil» i samråd vakt i Infrastruktur / signal / strømforsyning\\ Skal forklare hva som skal føres i Hendelseslogg.\\ Skal kjenne til rutiner ved påkjørsel av vilt og husdyr.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Skal kunne registrere og oppdatere hendelser og aksjoner i Hendelseslogg.\\ | | |< 49em 50% >| |
| **Pensum**\\ |Instruks for Hendelseslogg| | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Skal kunne kalle ut fagberedskap i forbindelse med hendelser og prioritere «feil» i samråd vakt i Infrastruktur / signal / strømforsyning\\ \\ Skal forklare hva som skal føres i Hendelseslogg.\\ \\ Skal kjenne til rutiner ved påkjørsel av vilt og husdyr.\\ |Skal kunne registrere og oppdatere hendelser og aksjoner i Hendelseslogg.\\ | |
| | **Pensum**: \\ Instruks for Hendelseslogg| | |
| |
**Leksjon 7: Aksjonskort** | **Leksjon 7: Aksjonskort** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til:\\ - Innholdet i og hensikten med aksjonskortene Gjøre rede for: \\ - Når aksjonskort skal iverksettes og avsluttes \\ - Koordinering mot jernbaneforetakene - Koordinering mot tilstøtende trafikkstyringssentraler - Bruk av evalueringsskjema|**Ferdighetsmål:**\\ Skal utføre korrekt kommunikasjon, planlegge for framtidig trafikkbilde og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | | |< 49em 50% >| |
| **Pensum**\\ |Aksjonskort | | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Kjenne til:\\ - Innholdet i og hensikten med aksjonskortene \\ \\ Gjøre rede for: \\ - Når aksjonskort skal iverksettes og avsluttes \\ - Koordinering mot jernbaneforetakene \\ - Koordinering mot tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av evalueringsskjema|Skal utføre korrekt kommunikasjon, planlegge for \\ framtidig trafikkbilde og iverksette korrekte \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | |
| | **Pensum**: \\ Aksjonskort | | |
| |
**Leksjon 8: Beredskap** | **Leksjon 8: Beredskap** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdetKunne forklare og håndtere alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - sikring av skadested - evakuering - varslingsrutinene ved uønskede hendelser - utkalling av beredskapsvakter - kommunikasjon mot skadested - trafikkavvikling - normaliseringForklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Skal vise handlingskompetanse og iverksette nødvendige tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | | |< 49em 50% >| |
| //**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ |Overordnet beredskapsplan\\ Beredskapsplan for Øst| | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ \\ Kunne forklare og håndtere alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Skal vise handlingskompetanse og iverksette nødvendige tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | |
| | **Pensum**: \\ Overordnet beredskapsplan\\ Beredskapsplan for Øst| | |
| |
**Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner** | **Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Nødtelefoner - Nødetatenes telefonnummer - GSM-R nødnummer - Interne nødnummer - Varsling - Varslingsliste for TSS Drammen - Berging og beredskap - Varslingsliste for ulike beredskapsvakter, herunder prioritering i samråd med administrasjonsvakt - Spesielle rutiner der brannvesenet er blitt utkalt - Dokumentasjon - påse at evt. rapporter blir skrevet - sikre nødvendige logger - påse at hendelseslogg blir korrekt skrevet, fulgt opp og at sms varsling blir sendtKjenne til:\\ - Snøberedskap og andre beredskapsplaner - Ugunstige værsituasjoner - Håndtering av hærverk - og tagging - Håndtering av media|**Ferdighetsmål:**\\ Skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | | |< 49em 50% >| |
| //**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ |Instruks for brannvesenet\\ Instruks for beredskapstog\\ TJN (togleders rekvisisjonsrett)| | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Nødtelefoner \\ - Nødetatenes telefonnummer \\ - GSM-R nødnummer \\ - Interne nødnummer \\ \\ Varsling: \\ - Varslingsliste for TSS Drammen \\ - Berging og beredskap \\ - Varslingsliste for ulike beredskapsvakter, herunder prioritering i samråd med administrasjonsvakt \\ - Spesielle rutiner der brannvesenet er blitt utkalt \\ \\ Dokumentasjon: \\ - Påse at evt. rapporter blir skrevet \\ - Sikre nødvendige logger \\ - Påse at hendelseslogg blir korrekt skrevet, fulgt opp og at sms varsling blir sendt \\ \\ Kjenne til:\\ - Snøberedskap og andre beredskapsplaner \\ - Ugunstige værsituasjoner \\ - Håndtering av hærverk - og tagging \\ - Håndtering av media|Skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | |
| | **Pensum**: \\ Instruks for brannvesenet\\ Instruks for beredskapstog\\ TJN (togleders rekvisisjonsrett)| | |
| |
**Leksjon 10: Planoverganger** | **Leksjon 10: Planoverganger** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Hvor det er sikrede planoverganger på de ulike strekningene - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster|**Ferdighetsmål:**\\ Skal vite på hvilke sikrede planoverganger det er nødvendig å varsle nødetatene grunnet mye trafikk når det oppstår feil.\\ | | |< 49em 50% >| |
| **Pensum**\\ |Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er sikrede planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster|Skal vite på hvilke sikrede planoverganger \\ det er nødvendig å varsle nødetatene grunnet mye trafikk når det oppstår feil.\\ | |
| | **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | | |
| |
**Leksjon 11: Hensetting av kjøretøy** | **Leksjon 11: Hensetting av kjøretøy** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Hvor kjøretøy kan hensettes på ulike steder - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell - Hvilke typer kjøretøy som kan parkeres under strømførende kontaktledning, og hvor det tillates|**Ferdighetsmål:**\\ Skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | | |< 49em 50% >| |
| **Pensum**\\ |Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Hvor kjøretøy kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell \\ - Hvilke typer kjøretøy som kan parkeres under strømførende kontaktledning, og hvor det tillates|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | |
| | **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | | |
| |
**Leksjon 12: Særskilte brannobjekter** | **Leksjon 12: Særskilte brannobjekter** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert geografisk - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter - Vifter og nødlys i Lieråsen tunnel og Jarlsbergtunnelen|**Ferdighetsmål:**\\ Skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | | |< 49em 50% >| |
| **Pensum**\\ |Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ Beredskapshåndbok\\ | | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert geografisk \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Vifter og nødlys i Lieråsen tunnel og Jarlsbergtunnelen|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ | |
| | **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ Beredskapshåndbok\\ | | |
| |
**Leksjon 13: Farlig gods** | **Leksjon 13: Farlig gods** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - landingsplasser for tog med farlig gods - Kjenne til jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med farlig gods|**Ferdighetsmål:**\\ Skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ \\ | | |< 49em 50% >| |
| **Pensum**\\ |Overordnet beredskapsplan| | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Landingsplasser for tog med farlig gods \\ - Kjenne til jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med farlig gods|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse. | |
| | **Pensum**: \\ Overordnet beredskapsplan| | |
| |
**Leksjon 14: Evakuering av trafikkstyringssentralen** | **Leksjon 14: Evakuering av trafikkstyringssentralen** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for evakuering av TSS Drammen:\\ - Vaktleder er rømningsleder - Viderekobling av GSM-R - Melding til tog, stasjoner, hovedsikkerhetsvakter og tilstøtende trafikkstyringssentraler - Bruk av rømningsmasker |**Ferdighetsmål:**\\ Skal sørge for sikker evakuering av trafikkstyringssentralen| | |< 49em 50% >| |
| **Pensum**\\ |Branninstruks for TSS Drammen| | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for evakuering av TSS Drammen:\\ - Vaktleder er rømningsleder \\ - Viderekobling av GSM-R \\ - Melding til tog, stasjoner, hovedsikkerhetsvakter og tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av rømningsmasker |Skal sørge for sikker evakuering av trafikkstyringssentralen| |
| | **Pensum**: \\ Branninstruks for TSS Drammen| | |
| |
**Leksjon 15: Befaring hos jernbaneforetak ** | **Leksjon 15: Befaring hos jernbaneforetak ** |
| |
|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Få kjennskap til rutiner og arbeidsoppgaver hos driftsoperative ledere i de største jernbaneforetakene.\\ Kunne forskjellen på Jernbaneforetakenes ansvar og infrastrukturforvalter sitt ansvar.|**Ferdighetsmål:**\\ | | |< 49em 50% >| |
| **Pensum**\\ | | | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Få kjennskap til rutiner og arbeidsoppgaver hos driftsoperative ledere i de største jernbaneforetakene.\\ \\ Kunne forskjellen på Jernbaneforetakenes ansvar og infrastrukturforvalter sitt ansvar.| | |
| | **Pensum**: \\ | | |