lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2016/07/27 08:58]
larhed [Tema og leksjoner]
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2016/12/23 11:11]
127.0.0.1 ekstern redigering
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Drammen ===== ===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Drammen =====
-<sub>{{Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Drammen.odt|Original file}}</sub> 
  
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
Linje 14: Linje 13:
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Erfaring som vaktleder// +  //Erfaring som vaktleder// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//+  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//
  
 ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 29: Linje 28:
 **Målet med opplæringen er;** **Målet med opplæringen er;**
  
-  Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. +  Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. 
-  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet.+  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet.
  
 Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner.
Linje 36: Linje 35:
 Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for; Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for;
  
-  Å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring +  Å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring 
-  At vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring +  At vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring 
-  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes+  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes
  
 ==== 6. Eksamen ==== ==== 6. Eksamen ====
Linje 75: Linje 74:
 **Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass** **Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal forklare hvordan vaktleders arbeidsplass er organisert:\\ - Posthyller \\ - Oppslagsverk \\ - Telefonlister \\ - Oppbygging av nødetatenes telefoner \\ - E-post \\ - Dagsgrafer \\ - TIOS-oppdatering \\ - Hendelseslogg \\ - Feil ved sikringsanlegg  \\ \\ Skal kjenne til:\\ - Trafikk og markeds organisasjon og ansvarsforhold \\ - Trafikk Øst ansvarsforhold| Skal kunne finne fram og benytte \\ alle hjelpemidler på vaktleders arbeidsplass.\\ | |Skal forklare hvordan vaktleders arbeidsplass er organisert:\\ - Posthyller \\ - Oppslagsverk \\ - Telefonlister \\ - Oppbygging av nødetatenes telefoner \\ - E-post \\ - Dagsgrafer \\ - TIOS-oppdatering \\ - Hendelseslogg \\ - Feil ved sikringsanlegg  \\ \\ Skal kjenne til:\\ - Trafikk og markeds organisasjon og ansvarsforhold \\ - Trafikk Øst ansvarsforhold| Skal kunne finne fram og benytte \\ alle hjelpemidler på vaktleders arbeidsplass.\\ |
Linje 81: Linje 81:
 **Leksjon 2: Arbeidsledelse** **Leksjon 2: Arbeidsledelse**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal kjenne til rutinene ved:\\ - Ruspåvirkning \\ - Skikket til å utføre sikkerhetstjeneste \\ - Oppfølging av medarbeidere etter feil utførelse av sikkerhetstjenesten\\  |Skal frita personer som ikke er skikket til å \\ utføre tjenesten, eller som har vært involvert i en hendelse, og tilkalle nærmeste leder. \\ | |Skal kjenne til rutinene ved:\\ - Ruspåvirkning \\ - Skikket til å utføre sikkerhetstjeneste \\ - Oppfølging av medarbeidere etter feil utførelse av sikkerhetstjenesten\\  |Skal frita personer som ikke er skikket til å \\ utføre tjenesten, eller som har vært involvert i en hendelse, og tilkalle nærmeste leder. \\ |
Linje 87: Linje 88:
 **Leksjon 3: Samhandling med toginformatør** **Leksjon 3: Samhandling med toginformatør**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal kjenne til toginformatørs gjøremål:\\ - Kunde – og trafikkinformasjons-systemene \\ - Gjensidig konferanseplikt med toginformatør ved vaktbytte \\ \\ Skal kjenne til at toginformatør er vaktleders forlengede arm: \\ - I avvikssituasjoner \\ - I-sirkulære \\ - Ved iverksettelse av aksjonskort|Skal praktisere nøyaktig muntlig og \\ skriftlig kommunikasjon, og bidra til god \\ praksis.\\ \\ Skal vite forskjellen på direkte utrop og forhåndsdefinerte utrop.\\ | |Skal kjenne til toginformatørs gjøremål:\\ - Kunde – og trafikkinformasjons-systemene \\ - Gjensidig konferanseplikt med toginformatør ved vaktbytte \\ \\ Skal kjenne til at toginformatør er vaktleders forlengede arm: \\ - I avvikssituasjoner \\ - I-sirkulære \\ - Ved iverksettelse av aksjonskort|Skal praktisere nøyaktig muntlig og \\ skriftlig kommunikasjon, og bidra til god \\ praksis.\\ \\ Skal vite forskjellen på direkte utrop og forhåndsdefinerte utrop.\\ |
Linje 93: Linje 95:
 **Leksjon 4: Samhandling med Elkraft** **Leksjon 4: Samhandling med Elkraft**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Samhandling med elkraft \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktlednings-spenning foregår \\ - Når leder for kobling er viktig i en beredskapssituasjon \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget \\ \\ Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold mellom Infrastruktur Energi, faglig leder for elkraft og trafikkstyringssentralen. |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Samhandling med elkraft \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktlednings-spenning foregår \\ - Når leder for kobling er viktig i en beredskapssituasjon \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget \\ \\ Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold mellom Infrastruktur Energi, faglig leder for elkraft og trafikkstyringssentralen. |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ |
Linje 99: Linje 102:
 **Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer** **Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Kjenne til:\\ - Ruteplanforutsetninger \\ - Prioriteringsreglene \\ - Rutiner ved ruteendringer \\ \\ Gjøre rede for hvordan vaktleder fordeler, erkjenner og arkiverer:\\ Kunngjøringer \\ - Kongefamiliekjøring \\ - Feil ved GSM-R \\ - Tognummertildeling \\ - S-sirkulære \\ - TS-sirkulære \\ - D-sirkulære \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Kunne utføre fordeling, erkjennelse og arkivering av kunngjøringer og \\ sirkulærer.\\ |+|Kjenne til:\\ - Ruteplanforutsetninger \\ - Prioriteringsreglene \\ - Rutiner ved ruteendringer \\ \\ Gjøre rede for hvordan vaktleder fordeler, erkjenner og arkiverer:\\ \\ Kunngjøringer\\ - Kongefamiliekjøring \\ - Feil ved GSM-R \\ - Tognummertildeling \\ \\ - S-sirkulære \\ - TS-sirkulære \\ - D-sirkulære \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Kunne utføre fordeling, erkjennelse og arkivering av kunngjøringer og \\ sirkulærer.\\ |
 |**Pensum**: \\ Instrukser for kapasitetsfordeling\\ Network statement\\ Ruteplanskriv| | |**Pensum**: \\ Instrukser for kapasitetsfordeling\\ Network statement\\ Ruteplanskriv| |
  
 **Leksjon 6: Hendelseslogg** **Leksjon 6: Hendelseslogg**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal kunne kalle ut fagberedskap i forbindelse med hendelser og prioritere «feil» i samråd vakt i Infrastruktur / signal / strømforsyning\\ \\ Skal forklare hva som skal føres i Hendelseslogg.\\ \\ Skal kjenne til rutiner ved påkjørsel av vilt og husdyr.\\ |Skal kunne registrere og oppdatere hendelser og aksjoner i Hendelseslogg.\\ | |Skal kunne kalle ut fagberedskap i forbindelse med hendelser og prioritere «feil» i samråd vakt i Infrastruktur / signal / strømforsyning\\ \\ Skal forklare hva som skal føres i Hendelseslogg.\\ \\ Skal kjenne til rutiner ved påkjørsel av vilt og husdyr.\\ |Skal kunne registrere og oppdatere hendelser og aksjoner i Hendelseslogg.\\ |
Linje 111: Linje 116:
 **Leksjon 7: Aksjonskort** **Leksjon 7: Aksjonskort**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til:\\ - Innholdet i og hensikten med  aksjonskortene \\ \\ Gjøre rede for: \\ - Når aksjonskort skal iverksettes og avsluttes \\ - Koordinering mot jernbaneforetakene \\ - Koordinering mot tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av evalueringsskjema|Skal utføre korrekt kommunikasjon, planlegge for \\ framtidig trafikkbilde og iverksette korrekte \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | |Kjenne til:\\ - Innholdet i og hensikten med  aksjonskortene \\ \\ Gjøre rede for: \\ - Når aksjonskort skal iverksettes og avsluttes \\ - Koordinering mot jernbaneforetakene \\ - Koordinering mot tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av evalueringsskjema|Skal utføre korrekt kommunikasjon, planlegge for \\ framtidig trafikkbilde og iverksette korrekte \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ |
Linje 117: Linje 123:
 **Leksjon 8: Beredskap** **Leksjon 8: Beredskap**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ \\ Kunne forklare og håndtere alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Skal vise handlingskompetanse og iverksette nødvendige tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ \\ Kunne forklare og håndtere alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Skal vise handlingskompetanse og iverksette nødvendige tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ |
Linje 123: Linje 130:
 **Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner** **Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ - Nødtelefoner \\ - Nødetatenes telefonnummer \\ - GSM-R nødnummer \\ - Interne nødnummer \\ Varsling \\ - Varslingsliste for TSS Drammen \\ - Berging og beredskap \\ - Varslingsliste for ulike beredskapsvakter, herunder prioritering i samråd med administrasjonsvakt \\ - Spesielle rutiner der brannvesenet er blitt utkalt \\ \\ Dokumentasjon: \\ - Påse at evt. rapporter blir skrevet \\ - Sikre nødvendige logger \\ - Påse at hendelseslogg blir korrekt skrevet, fulgt opp og at sms varsling blir sendt \\ \\ Kjenne til:\\ - Snøberedskap og andre beredskapsplaner \\ - Ugunstige værsituasjoner \\ - Håndtering av hærverk  - og tagging \\ - Håndtering av media|Skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ |+|Gjøre rede for:\\ - Nødtelefoner \\ - Nødetatenes telefonnummer \\ - GSM-R nødnummer \\ - Interne nødnummer \\ \\ Varsling\\ - Varslingsliste for TSS Drammen \\ - Berging og beredskap \\ - Varslingsliste for ulike beredskapsvakter, herunder prioritering i samråd med administrasjonsvakt \\ - Spesielle rutiner der brannvesenet er blitt utkalt \\ \\ Dokumentasjon: \\ - Påse at evt. rapporter blir skrevet \\ - Sikre nødvendige logger \\ - Påse at hendelseslogg blir korrekt skrevet, fulgt opp og at sms varsling blir sendt \\ \\ Kjenne til:\\ - Snøberedskap og andre beredskapsplaner \\ - Ugunstige værsituasjoner \\ - Håndtering av hærverk  - og tagging \\ - Håndtering av media|Skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ |
 | **Pensum**: \\ Instruks for brannvesenet\\ Instruks for beredskapstog\\ TJN (togleders rekvisisjonsrett)| | | **Pensum**: \\ Instruks for brannvesenet\\ Instruks for beredskapstog\\ TJN (togleders rekvisisjonsrett)| |
  
 **Leksjon 10: Planoverganger** **Leksjon 10: Planoverganger**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er sikrede planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster|Skal vite på hvilke sikrede  planoverganger \\ det er nødvendig å varsle nødetatene grunnet mye trafikk når det oppstår feil.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er sikrede planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster|Skal vite på hvilke sikrede  planoverganger \\ det er nødvendig å varsle nødetatene grunnet mye trafikk når det oppstår feil.\\ |
-| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | |+| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | |
  
 **Leksjon 11: Hensetting av kjøretøy** **Leksjon 11: Hensetting av kjøretøy**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor kjøretøy kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell \\ - Hvilke typer kjøretøy som kan parkeres under strømførende kontaktledning, og hvor det tillates|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Hvor kjøretøy kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell \\ - Hvilke typer kjøretøy som kan parkeres under strømførende kontaktledning, og hvor det tillates|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ |
-| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | |+| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | |
  
 **Leksjon 12: Særskilte brannobjekter** **Leksjon 12: Særskilte brannobjekter**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert geografisk \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Vifter og nødlys i Lieråsen tunnel og Jarlsbergtunnelen|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert geografisk \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Vifter og nødlys i Lieråsen tunnel og Jarlsbergtunnelen|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ |
-| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ Beredskapshåndbok\\ | |+| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ Beredskapshåndbok\\ | |
  
 **Leksjon 13: Farlig gods** **Leksjon 13: Farlig gods**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ -  Landingsplasser for tog med farlig gods \\ - Kjenne til jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med farlig gods|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse. | |Gjøre rede for:\\ -  Landingsplasser for tog med farlig gods \\ - Kjenne til jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med farlig gods|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse. |
Linje 153: Linje 165:
 **Leksjon 14: Evakuering av trafikkstyringssentralen** **Leksjon 14: Evakuering av trafikkstyringssentralen**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for evakuering av TSS Drammen:\\ - Vaktleder er rømningsleder \\ - Viderekobling av GSM-R \\ - Melding til tog, stasjoner, hovedsikkerhetsvakter og tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av rømningsmasker |Skal sørge for sikker evakuering av trafikkstyringssentralen| |Gjøre rede for evakuering av TSS Drammen:\\ - Vaktleder er rømningsleder \\ - Viderekobling av GSM-R \\ - Melding til tog, stasjoner, hovedsikkerhetsvakter og tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av rømningsmasker |Skal sørge for sikker evakuering av trafikkstyringssentralen|
Linje 159: Linje 172:
 **Leksjon 15: Befaring hos jernbaneforetak ** **Leksjon 15: Befaring hos jernbaneforetak **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Få kjennskap til rutiner og arbeidsoppgaver hos driftsoperative ledere i de største jernbaneforetakene.\\ \\ Kunne forskjellen på Jernbaneforetakenes ansvar og infrastrukturforvalter sitt ansvar.| | |Få kjennskap til rutiner og arbeidsoppgaver hos driftsoperative ledere i de største jernbaneforetakene.\\ \\ Kunne forskjellen på Jernbaneforetakenes ansvar og infrastrukturforvalter sitt ansvar.| |
 | **Pensum**: \\ | | | **Pensum**: \\ | |
lp_tr/laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)