lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2016/07/27 08:58]
larhed [Tema og leksjoner]
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2017/04/04 09:18]
ingrid_dale_bjordal
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Drammen ===== ===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Drammen =====
-<sub>{{Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Drammen.odt|Original file}}</sub> 
  
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
Linje 8: Linje 7:
 ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== ==== 2. Krav til forkunnskaper ====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til vaktleder, må ha erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og oppfylle krav helsekravforskriften.//+//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til vaktleder, må ha erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og oppfylle helsekrav Togframføringsforskriften.//
  
 ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ====
Linje 14: Linje 13:
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Erfaring som vaktleder// +  //Erfaring som vaktleder// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//+  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//
  
 ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 29: Linje 28:
 **Målet med opplæringen er;** **Målet med opplæringen er;**
  
-  Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. +  Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. 
-  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet.+  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet.
  
 Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner.
Linje 36: Linje 35:
 Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for; Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for;
  
-  Å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring +  Å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring 
-  At vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring +  At vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring 
-  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes+  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes
  
 ==== 6. Eksamen ==== ==== 6. Eksamen ====
Linje 58: Linje 57:
 //Hvis eleven ikke består eksamen, har eleven muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere.// //Hvis eleven ikke består eksamen, har eleven muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere.//
  
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og marked som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikk som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
  
 ==== 7. Krav til praksis etter bestått prøve ==== ==== 7. Krav til praksis etter bestått prøve ====
Linje 75: Linje 74:
 **Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass** **Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Skal forklare hvordan vaktleders arbeidsplass er organisert:\\ - Posthyller \\ - Oppslagsverk \\ - Telefonlister \\ - Oppbygging av nødetatenes telefoner \\ - E-post \\ - Dagsgrafer \\ - TIOS-oppdatering \\ - Hendelseslogg \\ - Feil ved sikringsanlegg  \\ \\ Skal kjenne til:\\ - Trafikk og markeds organisasjon og ansvarsforhold \\ - Trafikk Øst ansvarsforhold| Skal kunne finne fram og benytte \\ alle hjelpemidler på vaktleders arbeidsplass.\\ |+|Skal forklare hvordan vaktleders arbeidsplass er organisert:\\ - Posthyller \\ - Oppslagsverk \\ - Telefonlister \\ - Oppbygging av nødetatenes telefoner \\ - E-post \\ - Dagsgrafer \\ - TIOS-oppdatering \\ - Hendelseslogg \\ - Feil ved sikringsanlegg  \\ \\ Skal kjenne til:\\ - Kunde og trafikks organisasjon og ansvarsforhold \\ - Trafikk Øst ansvarsforhold| Skal kunne finne fram og benytte \\ alle hjelpemidler på vaktleders arbeidsplass.\\ |
 |**Pensum**: \\ Oppslagsverk og informasjon ved vaktleders arbeidsplass| |**Pensum**: \\ Oppslagsverk og informasjon ved vaktleders arbeidsplass|
  
 **Leksjon 2: Arbeidsledelse** **Leksjon 2: Arbeidsledelse**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal kjenne til rutinene ved:\\ - Ruspåvirkning \\ - Skikket til å utføre sikkerhetstjeneste \\ - Oppfølging av medarbeidere etter feil utførelse av sikkerhetstjenesten\\  |Skal frita personer som ikke er skikket til å \\ utføre tjenesten, eller som har vært involvert i en hendelse, og tilkalle nærmeste leder. \\ | |Skal kjenne til rutinene ved:\\ - Ruspåvirkning \\ - Skikket til å utføre sikkerhetstjeneste \\ - Oppfølging av medarbeidere etter feil utførelse av sikkerhetstjenesten\\  |Skal frita personer som ikke er skikket til å \\ utføre tjenesten, eller som har vært involvert i en hendelse, og tilkalle nærmeste leder. \\ |
Linje 87: Linje 88:
 **Leksjon 3: Samhandling med toginformatør** **Leksjon 3: Samhandling med toginformatør**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal kjenne til toginformatørs gjøremål:\\ - Kunde – og trafikkinformasjons-systemene \\ - Gjensidig konferanseplikt med toginformatør ved vaktbytte \\ \\ Skal kjenne til at toginformatør er vaktleders forlengede arm: \\ - I avvikssituasjoner \\ - I-sirkulære \\ - Ved iverksettelse av aksjonskort|Skal praktisere nøyaktig muntlig og \\ skriftlig kommunikasjon, og bidra til god \\ praksis.\\ \\ Skal vite forskjellen på direkte utrop og forhåndsdefinerte utrop.\\ | |Skal kjenne til toginformatørs gjøremål:\\ - Kunde – og trafikkinformasjons-systemene \\ - Gjensidig konferanseplikt med toginformatør ved vaktbytte \\ \\ Skal kjenne til at toginformatør er vaktleders forlengede arm: \\ - I avvikssituasjoner \\ - I-sirkulære \\ - Ved iverksettelse av aksjonskort|Skal praktisere nøyaktig muntlig og \\ skriftlig kommunikasjon, og bidra til god \\ praksis.\\ \\ Skal vite forskjellen på direkte utrop og forhåndsdefinerte utrop.\\ |
Linje 93: Linje 95:
 **Leksjon 4: Samhandling med Elkraft** **Leksjon 4: Samhandling med Elkraft**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Samhandling med elkraft \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktlednings-spenning foregår \\ - Når leder for kobling er viktig i en beredskapssituasjon \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget \\ \\ Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold mellom Infrastruktur Energi, faglig leder for elkraft og trafikkstyringssentralen. |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Samhandling med elkraft \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktlednings-spenning foregår \\ - Når leder for kobling er viktig i en beredskapssituasjon \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget \\ \\ Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold mellom Infrastruktur Energi, faglig leder for elkraft og trafikkstyringssentralen. |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ |
Linje 99: Linje 102:
 **Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer** **Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Kjenne til:\\ - Ruteplanforutsetninger \\ - Prioriteringsreglene \\ - Rutiner ved ruteendringer \\ \\ Gjøre rede for hvordan vaktleder fordeler, erkjenner og arkiverer:\\ Kunngjøringer \\ - Kongefamiliekjøring \\ - Feil ved GSM-R \\ - Tognummertildeling \\ - S-sirkulære \\ - TS-sirkulære \\ - D-sirkulære \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Kunne utføre fordeling, erkjennelse og arkivering av kunngjøringer og \\ sirkulærer.\\ |+|Kjenne til:\\ - Ruteplanforutsetninger \\ - Prioriteringsreglene \\ - Rutiner ved ruteendringer \\ \\ Gjøre rede for hvordan vaktleder fordeler, erkjenner og arkiverer:\\ \\ Kunngjøringer\\ - Kongefamiliekjøring \\ - Feil ved GSM-R \\ - Tognummertildeling \\ \\ - S-sirkulære \\ - TS-sirkulære \\ - D-sirkulære \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Kunne utføre fordeling, erkjennelse og arkivering av kunngjøringer og \\ sirkulærer.\\ |
 |**Pensum**: \\ Instrukser for kapasitetsfordeling\\ Network statement\\ Ruteplanskriv| | |**Pensum**: \\ Instrukser for kapasitetsfordeling\\ Network statement\\ Ruteplanskriv| |
  
 **Leksjon 6: Hendelseslogg** **Leksjon 6: Hendelseslogg**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal kunne kalle ut fagberedskap i forbindelse med hendelser og prioritere «feil» i samråd vakt i Infrastruktur / signal / strømforsyning\\ \\ Skal forklare hva som skal føres i Hendelseslogg.\\ \\ Skal kjenne til rutiner ved påkjørsel av vilt og husdyr.\\ |Skal kunne registrere og oppdatere hendelser og aksjoner i Hendelseslogg.\\ | |Skal kunne kalle ut fagberedskap i forbindelse med hendelser og prioritere «feil» i samråd vakt i Infrastruktur / signal / strømforsyning\\ \\ Skal forklare hva som skal føres i Hendelseslogg.\\ \\ Skal kjenne til rutiner ved påkjørsel av vilt og husdyr.\\ |Skal kunne registrere og oppdatere hendelser og aksjoner i Hendelseslogg.\\ |
Linje 111: Linje 116:
 **Leksjon 7: Aksjonskort** **Leksjon 7: Aksjonskort**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til:\\ - Innholdet i og hensikten med  aksjonskortene \\ \\ Gjøre rede for: \\ - Når aksjonskort skal iverksettes og avsluttes \\ - Koordinering mot jernbaneforetakene \\ - Koordinering mot tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av evalueringsskjema|Skal utføre korrekt kommunikasjon, planlegge for \\ framtidig trafikkbilde og iverksette korrekte \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | |Kjenne til:\\ - Innholdet i og hensikten med  aksjonskortene \\ \\ Gjøre rede for: \\ - Når aksjonskort skal iverksettes og avsluttes \\ - Koordinering mot jernbaneforetakene \\ - Koordinering mot tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av evalueringsskjema|Skal utføre korrekt kommunikasjon, planlegge for \\ framtidig trafikkbilde og iverksette korrekte \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ |
Linje 117: Linje 123:
 **Leksjon 8: Beredskap** **Leksjon 8: Beredskap**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ \\ Kunne forklare og håndtere alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Skal vise handlingskompetanse og iverksette nødvendige tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ \\ Kunne forklare og håndtere alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Skal vise handlingskompetanse og iverksette nødvendige tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ |
Linje 123: Linje 130:
 **Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner** **Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ - Nødtelefoner \\ - Nødetatenes telefonnummer \\ - GSM-R nødnummer \\ - Interne nødnummer \\ Varsling \\ - Varslingsliste for TSS Drammen \\ - Berging og beredskap \\ - Varslingsliste for ulike beredskapsvakter, herunder prioritering i samråd med administrasjonsvakt \\ - Spesielle rutiner der brannvesenet er blitt utkalt \\ \\ Dokumentasjon: \\ - Påse at evt. rapporter blir skrevet \\ - Sikre nødvendige logger \\ - Påse at hendelseslogg blir korrekt skrevet, fulgt opp og at sms varsling blir sendt \\ \\ Kjenne til:\\ - Snøberedskap og andre beredskapsplaner \\ - Ugunstige værsituasjoner \\ - Håndtering av hærverk  - og tagging \\ - Håndtering av media|Skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ |+|Gjøre rede for:\\ - Nødtelefoner \\ - Nødetatenes telefonnummer \\ - GSM-R nødnummer \\ - Interne nødnummer \\ \\ Varsling\\ - Varslingsliste for TSS Drammen \\ - Berging og beredskap \\ - Varslingsliste for ulike beredskapsvakter, herunder prioritering i samråd med administrasjonsvakt \\ - Spesielle rutiner der brannvesenet er blitt utkalt \\ \\ Dokumentasjon: \\ - Påse at evt. rapporter blir skrevet \\ - Sikre nødvendige logger \\ - Påse at hendelseslogg blir korrekt skrevet, fulgt opp og at sms varsling blir sendt \\ \\ Kjenne til:\\ - Snøberedskap og andre beredskapsplaner \\ - Ugunstige værsituasjoner \\ - Håndtering av hærverk  - og tagging \\ - Håndtering av media|Skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ |
 | **Pensum**: \\ Instruks for brannvesenet\\ Instruks for beredskapstog\\ TJN (togleders rekvisisjonsrett)| | | **Pensum**: \\ Instruks for brannvesenet\\ Instruks for beredskapstog\\ TJN (togleders rekvisisjonsrett)| |
  
 **Leksjon 10: Planoverganger** **Leksjon 10: Planoverganger**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er sikrede planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster|Skal vite på hvilke sikrede  planoverganger \\ det er nødvendig å varsle nødetatene grunnet mye trafikk når det oppstår feil.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er sikrede planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster|Skal vite på hvilke sikrede  planoverganger \\ det er nødvendig å varsle nødetatene grunnet mye trafikk når det oppstår feil.\\ |
-| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | |+| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | |
  
 **Leksjon 11: Hensetting av kjøretøy** **Leksjon 11: Hensetting av kjøretøy**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor kjøretøy kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell \\ - Hvilke typer kjøretøy som kan parkeres under strømførende kontaktledning, og hvor det tillates|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Hvor kjøretøy kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell \\ - Hvilke typer kjøretøy som kan parkeres under strømførende kontaktledning, og hvor det tillates|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ |
-| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | |+| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | |
  
 **Leksjon 12: Særskilte brannobjekter** **Leksjon 12: Særskilte brannobjekter**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert geografisk \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Vifter og nødlys i Lieråsen tunnel og Jarlsbergtunnelen|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert geografisk \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Vifter og nødlys i Lieråsen tunnel og Jarlsbergtunnelen|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ |
-| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ Beredskapshåndbok\\ | |+| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ Beredskapshåndbok\\ | |
  
 **Leksjon 13: Farlig gods** **Leksjon 13: Farlig gods**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ -  Landingsplasser for tog med farlig gods \\ - Kjenne til jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med farlig gods|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse. | |Gjøre rede for:\\ -  Landingsplasser for tog med farlig gods \\ - Kjenne til jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med farlig gods|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse. |
Linje 153: Linje 165:
 **Leksjon 14: Evakuering av trafikkstyringssentralen** **Leksjon 14: Evakuering av trafikkstyringssentralen**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for evakuering av TSS Drammen:\\ - Vaktleder er rømningsleder \\ - Viderekobling av GSM-R \\ - Melding til tog, stasjoner, hovedsikkerhetsvakter og tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av rømningsmasker |Skal sørge for sikker evakuering av trafikkstyringssentralen| |Gjøre rede for evakuering av TSS Drammen:\\ - Vaktleder er rømningsleder \\ - Viderekobling av GSM-R \\ - Melding til tog, stasjoner, hovedsikkerhetsvakter og tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av rømningsmasker |Skal sørge for sikker evakuering av trafikkstyringssentralen|
Linje 159: Linje 172:
 **Leksjon 15: Befaring hos jernbaneforetak ** **Leksjon 15: Befaring hos jernbaneforetak **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Få kjennskap til rutiner og arbeidsoppgaver hos driftsoperative ledere i de største jernbaneforetakene.\\ \\ Kunne forskjellen på Jernbaneforetakenes ansvar og infrastrukturforvalter sitt ansvar.| | |Få kjennskap til rutiner og arbeidsoppgaver hos driftsoperative ledere i de største jernbaneforetakene.\\ \\ Kunne forskjellen på Jernbaneforetakenes ansvar og infrastrukturforvalter sitt ansvar.| |
 | **Pensum**: \\ | | | **Pensum**: \\ | |
lp_tr/laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)