Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2015/06/25 14:04] rada Page moved from laereplaner:trafikk:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen to lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen |
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2017/04/04 09:18] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ==== Læreplan for opplæring av vaktledere ved trafikkstyringssentralen | + | ===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Drammen |
+ | |||
+ | ==== 1. Innledning | ||
- | ==== 1 Innledning ==== | ||
Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som vaktleder ved trafikkstyringssentralen Drammen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som vaktleder. Hovedmålene med planen er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som vaktleder ved trafikkstyringssentralen Drammen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som vaktleder. Hovedmålene med planen er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | ||
- | \\ | ||
- | ==== Hovedprinsipper for opplæringen ==== | ||
- | ==== 2 Krav til forkunnskaper ==== | + | ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== |
- | Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til vaktleder, må ha erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og oppfylle | + | |
- | \\ | + | //Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til vaktleder, må ha erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og oppfylle |
- | ==== 3 Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | + | |
- | Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav: | + | ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== |
- | * Erfaring som vaktleder | + | |
- | * Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner | + | //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav: |
- | ==== 4 Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | + | |
- | Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med veileder som er erfaren vaktleder. Maksimum en elev kan delta på praktisk opplæring på samme skift. | + | * //Erfaring som vaktleder// |
+ | * //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// | ||
+ | |||
+ | ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
+ | |||
+ | Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med veileder som er erfaren vaktleder. Maksimum en elev kan delta på praktisk opplæring på samme skift. | ||
Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av ca 2 uker. Opplæringen består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og befaringer. | Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av ca 2 uker. Opplæringen består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og befaringer. | ||
- | \\ | + | |
- | ==== 5 System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen ==== | + | ==== 5. System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen ==== |
- | Opplæringen av vaktledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige kompetanse. Opplæringen skal være orientert mot sikkerhet og handlingskompetanse. Dette innebærer at opplæringen fokuserer mot delområder som sikkerhet, kunnskap og vurdering, ferdigheter og holdninger. Handlingskompetanse integrerer disse kompetanseområdene og det er viktig at et slikt integrerende syn gjennomsyrer opplæringen. Grunnen er at det ikke er tilstrekkelig at eleven utvikler riktige holdninger isolert sett. Det er nødvendig at eleven utvikler en helhetlig kompetanse for mestring av aktuelle arbeidsoppgaver.\\ \\ | + | |
+ | Opplæringen av vaktledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige kompetanse. Opplæringen skal være orientert mot sikkerhet og handlingskompetanse. Dette innebærer at opplæringen fokuserer mot delområder som sikkerhet, kunnskap og vurdering, ferdigheter og holdninger. Handlingskompetanse integrerer disse kompetanseområdene og det er viktig at et slikt integrerende syn gjennomsyrer opplæringen. Grunnen er at det ikke er tilstrekkelig at eleven utvikler riktige holdninger isolert sett. Det er nødvendig at eleven utvikler en helhetlig kompetanse for mestring av aktuelle arbeidsoppgaver. | ||
**Målet med opplæringen er;** | **Målet med opplæringen er;** | ||
+ | |||
* Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. | * Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. | ||
- | * Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, | + | * Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, |
- | Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. | + | |
- | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | + | Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. |
- | * å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring | + | |
- | * at vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring | + | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, |
- | * at opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes | + | |
+ | * Å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring | ||
+ | * At vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring | ||
+ | * At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes | ||
+ | |||
+ | ==== 6. Eksamen ==== | ||
+ | |||
+ | //Det er en sensor på eksamen.// | ||
+ | |||
+ | // | ||
+ | |||
+ | //Med eksamen menes en praktisk prøve der kandidatene prøves i ferdighetsmålene. //Den praktiske delen gjennomføres ved at kandidaten utfører vaktlederfunksjonen i ca. 3 timer. Underveis gjennomføres det en muntlig del hvor kandidatene prøves i kunnskaps – og ferdighetsmålene. | ||
+ | |||
+ | Sensors ansvar under eksamen er å kontrollere at kandidaten har nødvendig kompetanse og egner seg til å utøve vaktlederfunksjonen i henhold til målene i læreplanen. | ||
+ | |||
+ | Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit i samarbeid med sensor. | ||
+ | |||
+ | Etter endt eksamen vurderer sensor den praktiske eksamenen. Deretter gir sensor kandidaten tilbakemelding om han/hun har bestått eller ikke bestått eksamen. | ||
+ | |||
+ | //Når eksamen er bestått godkjennes kandidaten til å kunne utføre selvstendig tjeneste ved Trafikkstyringssentralen Drammen. // | ||
+ | |||
+ | //Hvis eleven ikke består eksamen, har eleven muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere.// | ||
+ | |||
+ | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikk som ligger i styringssystemet, | ||
+ | |||
+ | ==== 7. Krav til praksis etter bestått prøve ==== | ||
+ | |||
+ | //Leder skal gjennomføre en samtale for å kartlegge om den nyutdannede vaktlederen er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter. Eventuelt behov for å tjenestegjøre sammen med en erfaren vaktleder før selvstendig tjeneste fastsettes i samtalen.// | ||
+ | |||
+ | ==== 8. Revisjonshistorikk ==== | ||
+ | |||
+ | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | ||
+ | |000|01.06.13|Dokumentet opprettet| | ||
+ | |001|26.02.14|Oppdatert i ht organisasjonsendring, | ||
+ | |002|06.04.16|Generell oppdatering av leksjonene| | ||
+ | |003| |Revisjon 002 publisert i wiki| | ||
+ | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Skal forklare hvordan vaktleders arbeidsplass er organisert: | ||
+ | |**Pensum**: | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 2: Arbeidsledelse** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Skal kjenne til rutinene ved:\\ - Ruspåvirkning \\ - Skikket til å utføre sikkerhetstjeneste \\ - Oppfølging av medarbeidere etter feil utførelse av sikkerhetstjenesten\\ | ||
+ | | **Pensum**: \\ Personalhåndbok| | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 3: Samhandling med toginformatør** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Skal kjenne til toginformatørs gjøremål: | ||
+ | | **Pensum**: | | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 4: Samhandling med Elkraft** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Gjøre rede for:\\ - Samhandling med elkraft \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktlednings-spenning foregår \\ - Når leder for kobling er viktig i en beredskapssituasjon \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget \\ \\ Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold mellom Infrastruktur Energi, faglig leder for elkraft og trafikkstyringssentralen. |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, | ||
+ | |**Pensum**: | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Kjenne til:\\ - Ruteplanforutsetninger \\ - Prioriteringsreglene \\ - Rutiner ved ruteendringer \\ \\ Gjøre rede for hvordan vaktleder fordeler, erkjenner og arkiverer: | ||
+ | |**Pensum**: | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 6: Hendelseslogg** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Skal kunne kalle ut fagberedskap i forbindelse med hendelser og prioritere «feil» i samråd vakt i Infrastruktur / signal / strømforsyning\\ \\ Skal forklare hva som skal føres i Hendelseslogg.\\ \\ Skal kjenne til rutiner ved påkjørsel av vilt og husdyr.\\ |Skal kunne registrere og oppdatere hendelser og aksjoner i Hendelseslogg.\\ | | ||
+ | | **Pensum**: \\ Instruks for Hendelseslogg| | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 7: Aksjonskort** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Kjenne til:\\ - Innholdet i og hensikten med aksjonskortene \\ \\ Gjøre rede for: \\ - Når aksjonskort skal iverksettes og avsluttes \\ - Koordinering mot jernbaneforetakene \\ - Koordinering mot tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av evalueringsskjema|Skal utføre korrekt kommunikasjon, | ||
+ | | **Pensum**: \\ Aksjonskort | | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 8: Beredskap** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ \\ Kunne forklare og håndtere alle topphendelser, | ||
+ | | **Pensum**: \\ Overordnet beredskapsplan\\ Beredskapsplan for Øst| | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Gjøre rede for:\\ - Nødtelefoner \\ - Nødetatenes telefonnummer \\ - GSM-R nødnummer \\ - Interne nødnummer \\ \\ Varsling: \\ - Varslingsliste for TSS Drammen \\ - Berging og beredskap \\ - Varslingsliste for ulike beredskapsvakter, | ||
+ | | **Pensum**: \\ Instruks for brannvesenet\\ Instruks for beredskapstog\\ TJN (togleders rekvisisjonsrett)| | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 10: Planoverganger** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er sikrede planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster|Skal vite på hvilke sikrede | ||
+ | | **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 11: Hensetting av kjøretøy** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Gjøre rede for:\\ - Hvor kjøretøy kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell \\ - Hvilke typer kjøretøy som kan parkeres under strømførende kontaktledning, | ||
+ | | **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 12: Særskilte brannobjekter** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert geografisk \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Vifter og nødlys i Lieråsen tunnel og Jarlsbergtunnelen|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/ | ||
+ | | **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ Beredskapshåndbok\\ | | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 13: Farlig gods** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Gjøre rede for:\\ - Landingsplasser for tog med farlig gods \\ - Kjenne til jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med farlig gods|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/ | ||
+ | | **Pensum**: \\ Overordnet beredskapsplan| | | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 14: Evakuering av trafikkstyringssentralen** | ||
+ | |||
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Gjøre rede for evakuering av TSS Drammen:\\ - Vaktleder er rømningsleder \\ - Viderekobling av GSM-R \\ - Melding til tog, stasjoner, hovedsikkerhetsvakter og tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av rømningsmasker |Skal sørge for sikker evakuering av trafikkstyringssentralen| | ||
+ | | **Pensum**: \\ Branninstruks for TSS Drammen| | | ||
- | ==== 6 Eksamen ==== | + | **Leksjon 15: Befaring hos jernbaneforetak ** |
- | Det er en sensor på eksamen. \\ \\ | + | |
- | Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen). \\ \\ | + | |
- | Med eksamen menes en praktisk prøve der kandidatene prøves i ferdighetsmålene. Den praktiske delen gjennomføres ved at kandidaten utfører vaktlederfunksjonen i ca 3 timer. Underveis gjennomføres det en muntlig del hvor kandidatene prøves i kunnskaps – og ferdighetsmålene. \\ \\ | + | |
- | Sensors ansvar under eksamen er å kontrollere at kandidaten har nødvendig kompetanse og egner seg til å utøve vaktlederfunksjonen i henhold til målene i læreplanen. \\ \\ | + | |
- | Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit i samarbeid med sensor. \\ \\ | + | |
- | Etter endt eksamen vurderer sensor den praktiske eksamenen. Deretter gir sensor kandidaten tilbakemelding om han/hun har bestått eller ikke bestått eksamen. \\ \\ | + | |
- | Når eksamen er bestått godkjennes kandidaten til å kunne utføre selvstendig tjeneste ved Trafikkstyringssentralen Drammen. \\ \\ | + | |
- | Hvis eleven ikke består eksamen, har eleven muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere. \\ \\ | + | |
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og marked som ligger i styringssystemet, | + | |
- | \\ | + | |
- | ==== 7 Krav til praksis etter bestått prøve ==== | + | |
- | Leder skal gjennomføre en samtale for å kartlegge om den nyutdannede vaktlederen er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter. Eventuelt behov for å tjenestegjøre sammen med en erfaren vaktleder før selvstendig tjeneste fastsettes i samtalen. | + | |
- | \\ | + | |
- | + | ||
- | ==== 9 Oversikt over leksjoner ==== | + | |
- | [[laereplaner:Leksjoner for opplæring av vaktleder Drammen|her]] | + | |
+ | |< 49em 50% >| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Få kjennskap til rutiner og arbeidsoppgaver hos driftsoperative ledere i de største jernbaneforetakene.\\ \\ Kunne forskjellen på Jernbaneforetakenes ansvar og infrastrukturforvalter sitt ansvar.| | | ||
+ | | **Pensum**: \\ | | |