Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2016/07/27 08:59] larhed [Tema og leksjoner] |
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2017/03/14 13:06] chrane [2. Krav til forkunnskaper] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Oslo ===== | ===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Oslo ===== | ||
- | < | ||
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
Linje 8: | Linje 7: | ||
==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | // | + | // |
==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ||
Linje 14: | Linje 13: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 29: | Linje 28: | ||
**Målet med opplæringen er;** | **Målet med opplæringen er;** | ||
- | | + | |
- | | + | |
Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. | Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. | ||
Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 6. Eksamen ==== | ==== 6. Eksamen ==== | ||
Linje 75: | Linje 74: | ||
** Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass** | ** Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Skal forklare hvordan vaktleders arbeidsplass er organisert: | |Skal forklare hvordan vaktleders arbeidsplass er organisert: | ||
Linje 81: | Linje 81: | ||
**Leksjon 2: Arbeidsledelse** | **Leksjon 2: Arbeidsledelse** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Skal kjenne til arbeidstidsbestemmelser og rutiner ved: | + | |Skal kjenne til arbeidstidsbestemmelser og rutiner ved: |
|**Pensum**: | |**Pensum**: | ||
** Leksjon 3: Samhandling med Kunde – og trafikkinformasjon** | ** Leksjon 3: Samhandling med Kunde – og trafikkinformasjon** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold i Kunde – og trafikkinformasjon\\ \\ Skal kjenne til gruppeleders gjøremål: | |Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold i Kunde – og trafikkinformasjon\\ \\ Skal kjenne til gruppeleders gjøremål: | ||
Linje 93: | Linje 95: | ||
**Leksjon 4: Samhandling med Elkraft** | **Leksjon 4: Samhandling med Elkraft** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for:\\ - Samhandling med elkraft \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktlednings-spenning foregår \\ - Når leder for kobling er viktig i en beredskapssituasjon \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm \\ - Kjenne til at Elkraft vil informere vaktleder i de tilfeller hjelpekraft faller ut.\\ \\ Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold mellom Infrastruktur Energi, faglig leder for elkraft og trafikkstyringssentralen. |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, | + | |Gjøre rede for:\\ - Samhandling med elkraft \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktlednings-spenning foregår \\ - Når leder for kobling er viktig i en beredskapssituasjon \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm \\ \\ Kjenne til at Elkraft vil informere vaktleder i de tilfeller hjelpekraft faller ut.\\ \\ Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold mellom Infrastruktur Energi, faglig leder for elkraft og trafikkstyringssentralen. |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, |
|**Pensum**: | |**Pensum**: | ||
**Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer** | **Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kjenne til:\\ - Ruteplanforutsetninger \\ - Prioriteringsreglene \\ - Rutiner ved ruteendringer \\ - FIDO \\ \\ Gjøre rede for hvordan vaktleder fordeler, erkjenner og arkiverer: | + | |Kjenne til:\\ - Ruteplanforutsetninger \\ - Prioriteringsreglene \\ - Rutiner ved ruteendringer \\ - FIDO \\ \\ Gjøre rede for hvordan vaktleder fordeler, erkjenner og arkiverer: |
| **Pensum**: \\ Instrukser for kapasitetsfordeling\\ Brukermanual FIDO\\ Network statement\\ Ruteplanskriv| | | **Pensum**: \\ Instrukser for kapasitetsfordeling\\ Brukermanual FIDO\\ Network statement\\ Ruteplanskriv| | ||
**Leksjon 6: Hendelseslogg** | **Leksjon 6: Hendelseslogg** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Skal kunne kalle ut fagberedskap i forbindelse med hendelser og prioritere «feil» i samråd med admin. vakt i Infrastruktur.\\ \\ Skal forklare hva som skal føres i Hendelseslogg.\\ \\ Skal kjenne til rutiner ved påkjørsel av vilt og husdyr.\\ |Skal kunne registrere og oppdatere hendelser og aksjoner i Hendelseslogg.\\ | | |Skal kunne kalle ut fagberedskap i forbindelse med hendelser og prioritere «feil» i samråd med admin. vakt i Infrastruktur.\\ \\ Skal forklare hva som skal føres i Hendelseslogg.\\ \\ Skal kjenne til rutiner ved påkjørsel av vilt og husdyr.\\ |Skal kunne registrere og oppdatere hendelser og aksjoner i Hendelseslogg.\\ | | ||
Linje 111: | Linje 116: | ||
**Leksjon 7: Aksjonskort** | **Leksjon 7: Aksjonskort** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til:\\ - Innholdet i og hensikten med aksjonskortene \\ \\ Gjøre rede for: \\ - Når aksjonskort skal iverksettes og avsluttes \\ - Koordinering mot jernbaneforetakene \\ - Bruk av evalueringsskjema \\ - kommunikasjon med gruppeleder \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Skal utføre korrekt kommunikasjon, | |Kjenne til:\\ - Innholdet i og hensikten med aksjonskortene \\ \\ Gjøre rede for: \\ - Når aksjonskort skal iverksettes og avsluttes \\ - Koordinering mot jernbaneforetakene \\ - Bruk av evalueringsskjema \\ - kommunikasjon med gruppeleder \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Skal utføre korrekt kommunikasjon, | ||
Linje 117: | Linje 123: | ||
**Leksjon 8: Beredskap** | **Leksjon 8: Beredskap** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ \\ Kunne forklare og utføre håndtering av alle topphendelser, | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ \\ Kunne forklare og utføre håndtering av alle topphendelser, | ||
Linje 123: | Linje 130: | ||
**Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner** | **Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ \\ Nødtelefoner: | |Gjøre rede for:\\ \\ Nødtelefoner: | ||
Linje 129: | Linje 137: | ||
**Leksjon 10: Planoverganger** | **Leksjon 10: Planoverganger** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er sikrede planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster \\ \\ Kjenne til:\\ - Grindvakt fra Eidskog brannvesen |Skal vite på hvilke sikrede planoverganger det er nødvendig å varsle nødetatene grunnet \\ mye trafikk når det oppstår feil.\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er sikrede planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster \\ \\ Kjenne til:\\ - Grindvakt fra Eidskog brannvesen |Skal vite på hvilke sikrede planoverganger det er nødvendig å varsle nødetatene grunnet \\ mye trafikk når det oppstår feil.\\ | | ||
- | | **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | | | + | | **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | | |
**Leksjon 11: Hensetting av materiell ** | **Leksjon 11: Hensetting av materiell ** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Portlåser \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/ | |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Portlåser \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/ | ||
- | | **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | | | + | | **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | | |
**Leksjon 12: Særskilte brannobjekter** | **Leksjon 12: Særskilte brannobjekter** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Vifter og nødlys|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/ | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Vifter og nødlys|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/ | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 13: Særbestemmelser i ruteområdet ** | **Leksjon 13: Særbestemmelser i ruteområdet ** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | Skal kjenne til:\\ - Betjeningstider ved Jernbaneverkets | + | | Skal kjenne til:\\ - Betjeningstider ved Bane NORs sentralbord \\ - Museumstogdrift \\ - CargoNets krav til toginformasjon \\ - Rutiner ved testing, endring og oppgradering av fjernstyringssystemer \\ - Utkobling av KL-anlegg på Grorud|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/ |
| **Pensum**: \\ Instruks for utkobling av KL-anlegg på Grorud\\ Perm med diverse informasjon hos vaktleder\\ | | | | **Pensum**: \\ Instruks for utkobling av KL-anlegg på Grorud\\ Perm med diverse informasjon hos vaktleder\\ | | | ||
**Leksjon 14: Farlig gods** | **Leksjon 14: Farlig gods** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for landingsplasser for farlig gods\\ \\ Kjenne til jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods\\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksyd\\ |Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/ | |Gjøre rede for landingsplasser for farlig gods\\ \\ Kjenne til jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods\\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksyd\\ |Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/ | ||
Linje 159: | Linje 172: | ||
**Leksjon 15: Evakuering av trafikkstyringssentralen** | **Leksjon 15: Evakuering av trafikkstyringssentralen** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for evakuering av TSS Oslo:\\ - Vaktbok \\ - Utpeke rømningsledere \\ - Kommunikasjon med vaktsentralen om valg av rømningsvei \\ - Viderekobling av GSM-R og håndholdte enheter \\ - Melding til tog, stasjoner, hovedsikkerhetsvakter og tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av masker og lommelykt|Skal sørge for sikker \\ evakuering av \\ trafikkstyringssentralen| | |Gjøre rede for evakuering av TSS Oslo:\\ - Vaktbok \\ - Utpeke rømningsledere \\ - Kommunikasjon med vaktsentralen om valg av rømningsvei \\ - Viderekobling av GSM-R og håndholdte enheter \\ - Melding til tog, stasjoner, hovedsikkerhetsvakter og tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av masker og lommelykt|Skal sørge for sikker \\ evakuering av \\ trafikkstyringssentralen| | ||
Linje 165: | Linje 179: | ||
**Leksjon 16: Ta i bruk reserve togledersentral ** | **Leksjon 16: Ta i bruk reserve togledersentral ** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for: \\ - Rutinene ved flytting av togledersentral \\ - Ta i bruk reserve togledersentral \\ - Risikofaktorene |Demonstrere iverksettelse av reserve togledersentral| | |Gjøre rede for: \\ - Rutinene ved flytting av togledersentral \\ - Ta i bruk reserve togledersentral \\ - Risikofaktorene |Demonstrere iverksettelse av reserve togledersentral| | ||
Linje 171: | Linje 186: | ||
**Leksjon 17: Befaring hos jernbaneforetak ** | **Leksjon 17: Befaring hos jernbaneforetak ** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Få kjennskap til rutiner og arbeidsoppgaver hos driftsoperative ledere i de største jernbaneforetakene.\\ \\ Kunne forskjellen på Jernbanefortakenes ansvar og infrastrukturforvalter sitt ansvar.| | | |Få kjennskap til rutiner og arbeidsoppgaver hos driftsoperative ledere i de største jernbaneforetakene.\\ \\ Kunne forskjellen på Jernbanefortakenes ansvar og infrastrukturforvalter sitt ansvar.| | | ||
| **Pensum**: \\ | | | | **Pensum**: \\ | | |