lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_oslo

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2016/07/27 08:59]
larhed [Tema og leksjoner]
lp_tr:laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2017/03/14 13:14]
chrane
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Oslo ===== ===== Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Oslo =====
-<sub>{{Læreplan for opplæring av vaktledere ved TSS Oslo.odt|Original file}}</sub> 
  
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
Linje 8: Linje 7:
 ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== ==== 2. Krav til forkunnskaper ====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til vaktleder, må ha erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo, og oppfylle krav helsekravforskriften.//+//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til vaktleder, må ha erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo, og oppfylle helsekrav Togframføringsforskriften.//
  
 ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ====
Linje 14: Linje 13:
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Erfaring som vaktleder// +  //Erfaring som vaktleder// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//+  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//
  
 ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 29: Linje 28:
 **Målet med opplæringen er;** **Målet med opplæringen er;**
  
-  Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. +  Å sikre at eleven har tilegnet seg handlingskompetanse som vaktleder. 
-  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet.+  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet.
 Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner.
  
 Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for; Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for;
  
-  Å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring +  Å stille klare forventninger til vaktledere som har med elev på opplæring 
-  At vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring +  At vaktledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring 
-  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes+  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes
  
 ==== 6. Eksamen ==== ==== 6. Eksamen ====
Linje 75: Linje 74:
 ** Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass** ** Leksjon 1: Vaktleders arbeidsplass**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Skal forklare hvordan vaktleders arbeidsplass er organisert:\\ - Posthyller \\ - Oppslagsverk \\ - «Vifte» \\ - Telefonlister \\ - Oppbygging av nødetatenes telefoner \\ - E-post \\ - Arbeidsrom \\ - Aktuell-klypa \\ - Loggbok \\ - Føre kalender \\ - Dagsgrafer/togbøker \\ - Vaktlister \\ - TIOS-oppdatering \\ - Feil ved sikringsanlegg \\ \\ Skal kjenne til:\\ - Trafikk og markeds organisasjon og ansvarsforhold \\ - Trafikk Øst ansvarsforhold|Skal kunne finne fram og benytte \\ alle hjelpemidler på vaktleders arbeidsplass.\\ |+|Skal forklare hvordan vaktleders arbeidsplass er organisert:\\ - Posthyller \\ - Oppslagsverk \\ - «Vifte» \\ - Telefonlister \\ - Oppbygging av nødetatenes telefoner \\ - E-post \\ - Arbeidsrom \\ - Aktuell-klypa \\ - Loggbok \\ - Føre kalender \\ - Dagsgrafer/togbøker \\ - Vaktlister \\ - TIOS-oppdatering \\ - Feil ved sikringsanlegg \\ \\ Skal kjenne til:\\ - Kunde og trafikks organisasjon og ansvarsforhold \\ - Trafikk Øst ansvarsforhold|Skal kunne finne fram og benytte \\ alle hjelpemidler på vaktleders arbeidsplass.\\ |
 |**Pensum**: \\ Oppslagsverk og informasjon ved vaktleders arbeidsplass| | |**Pensum**: \\ Oppslagsverk og informasjon ved vaktleders arbeidsplass| |
  
 **Leksjon 2: Arbeidsledelse** **Leksjon 2: Arbeidsledelse**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Skal kjenne til arbeidstidsbestemmelser og rutiner ved:\\ Føring av vaktbok i GAT \\ - Oppstått fravær \\ - Mertid og overtid  \\ - Beregning av aml-overtid \\ - Begrensning i ft søndagsarbeid \\ - Begrensning i ft nattarbeid \\ - Føre vaktbok for togledere, elkraft og toginformatører \\ - Dekningsplaner \\ - Sammenslåing av vakter \\ - Elkraft ubetjent \\ - Hotellovernatting \\ \\ Skal kjenne til rutinene ved:\\ - Ruspåvirkning \\ - Skikket til å utføre sikkerhetstjeneste \\ - Oppfølging av medarbeidere etter feil utførelse av sikkerhetstjenesten\\ |Skal sørge for tilstrekkelig bemanning \\ i trafikkstyringssentralen utenom tjenestekontorets arbeidstid.\\ \\ Skal ved behov foreta omdisponering \\ av personale i samråd med gruppeleder\\ \\ Skal frita personer som ikke er skikket \\ til å utføre tjenesten, eller som har vært involvert i en hendelse, og tilkalle nærmeste leder. \\ \\ Skal kunne yte førstehjelp og bruke hjertestarter.\\  \\ |+|Skal kjenne til arbeidstidsbestemmelser og rutiner ved:\\ \\ Føring av vaktbok i GAT\\ - Oppstått fravær \\ - Mertid og overtid  \\ - Beregning av aml-overtid \\ - Begrensning i ft søndagsarbeid \\ - Begrensning i ft nattarbeid \\ \\ - Føre vaktbok for togledere, elkraft og toginformatører \\ - Dekningsplaner \\ - Sammenslåing av vakter \\ - Elkraft ubetjent \\ - Hotellovernatting \\ \\ Skal kjenne til rutinene ved:\\ - Ruspåvirkning \\ - Skikket til å utføre sikkerhetstjeneste \\ - Oppfølging av medarbeidere etter feil utførelse av sikkerhetstjenesten\\ |Skal sørge for tilstrekkelig bemanning \\ i trafikkstyringssentralen utenom tjenestekontorets arbeidstid.\\ \\ Skal ved behov foreta omdisponering \\ av personale i samråd med gruppeleder\\ \\ Skal frita personer som ikke er skikket \\ til å utføre tjenesten, eller som har vært involvert i en hendelse, og tilkalle nærmeste leder. \\ \\ Skal kunne yte førstehjelp og bruke hjertestarter.\\  \\ |
 |**Pensum**: \\ Særavtale om arbeidstid\\ Brukermanual GAT\\ Arbeidsmiljøloven\\ Risikoanalyse ved sammenslåing av tjenesteturer\\ Førstehjelpskurs| | |**Pensum**: \\ Særavtale om arbeidstid\\ Brukermanual GAT\\ Arbeidsmiljøloven\\ Risikoanalyse ved sammenslåing av tjenesteturer\\ Førstehjelpskurs| |
  
 ** Leksjon 3: Samhandling med Kunde – og trafikkinformasjon** ** Leksjon 3: Samhandling med Kunde – og trafikkinformasjon**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold i Kunde – og trafikkinformasjon\\ \\ Skal kjenne til gruppeleders gjøremål:\\ - Kunde – og trafikkinformasjons-systemene \\ - Gjensidig konferanseplikt med gruppeleder ved vaktbytte \\ \\ Skal kjenne til at gruppeleder er vaktleders forlengede arm:\\ - I avvikssituasjoner \\ - I-sirkulære \\ - Ved iverksettelse av aksjonskort\\ \\ Skal kjenne til toginformatørenes gjøremål.\\ |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Skal vite forskjellen på direkte utrop og forhåndsdefinerte utrop.\\ \\ Skal ved behov foreta omdisponering av personale i samråd med gruppeleder.\\ | |Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold i Kunde – og trafikkinformasjon\\ \\ Skal kjenne til gruppeleders gjøremål:\\ - Kunde – og trafikkinformasjons-systemene \\ - Gjensidig konferanseplikt med gruppeleder ved vaktbytte \\ \\ Skal kjenne til at gruppeleder er vaktleders forlengede arm:\\ - I avvikssituasjoner \\ - I-sirkulære \\ - Ved iverksettelse av aksjonskort\\ \\ Skal kjenne til toginformatørenes gjøremål.\\ |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Skal vite forskjellen på direkte utrop og forhåndsdefinerte utrop.\\ \\ Skal ved behov foreta omdisponering av personale i samråd med gruppeleder.\\ |
Linje 93: Linje 95:
 **Leksjon 4: Samhandling med Elkraft** **Leksjon 4: Samhandling med Elkraft**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ - Samhandling med elkraft \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktlednings-spenning foregår \\ - Når leder for kobling er viktig i en beredskapssituasjon \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm \\ Kjenne til at Elkraft vil informere vaktleder i de tilfeller hjelpekraft faller ut.\\ \\ Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold mellom Infrastruktur Energi, faglig leder for elkraft og trafikkstyringssentralen. |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ |+|Gjøre rede for:\\ - Samhandling med elkraft \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktlednings-spenning foregår \\ - Når leder for kobling er viktig i en beredskapssituasjon \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm \\ \\ Kjenne til at Elkraft vil informere vaktleder i de tilfeller hjelpekraft faller ut.\\ \\ Skal kjenne til organisering og ansvarsforhold mellom Infrastruktur Energi, faglig leder for elkraft og trafikkstyringssentralen. |Skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ |
 |**Pensum**: \\ | | |**Pensum**: \\ | |
  
 **Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer** **Leksjon 5: Erkjennelse og fordeling av kunngjøringer og sirkulærer**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Kjenne til:\\ - Ruteplanforutsetninger \\ - Prioriteringsreglene \\ - Rutiner ved ruteendringer \\ - FIDO \\ \\ Gjøre rede for hvordan vaktleder fordeler, erkjenner og arkiverer:\\ - Kunngjøringer  \\ - Kongefamiliekjøring \\ - Feil ved GSM-R \\ - Tognummertildeling \\ - S-sirkulære \\ - TS-sirkulære \\ - D-sirkulæreForklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Kunne utføre fordeling, erkjennelse og arkivering av kunngjøringer og sirkulærer.\\ |+|Kjenne til:\\ - Ruteplanforutsetninger \\ - Prioriteringsreglene \\ - Rutiner ved ruteendringer \\ - FIDO \\ \\ Gjøre rede for hvordan vaktleder fordeler, erkjenner og arkiverer:\\ - Kunngjøringer  \\ - Kongefamiliekjøring \\ - Feil ved GSM-R \\ - Tognummertildeling \\ - S-sirkulære \\ - TS-sirkulære \\ - D-sirkulære\\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Kunne utføre fordeling, erkjennelse og arkivering av kunngjøringer og sirkulærer.\\ |
 | **Pensum**: \\ Instrukser for kapasitetsfordeling\\ Brukermanual FIDO\\ Network statement\\ Ruteplanskriv| | **Pensum**: \\ Instrukser for kapasitetsfordeling\\ Brukermanual FIDO\\ Network statement\\ Ruteplanskriv|
  
 **Leksjon 6: Hendelseslogg** **Leksjon 6: Hendelseslogg**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal kunne kalle ut fagberedskap i forbindelse med hendelser og prioritere «feil» i samråd med admin. vakt i Infrastruktur.\\ \\ Skal forklare hva som skal føres i Hendelseslogg.\\ \\ Skal kjenne til rutiner ved påkjørsel av vilt og husdyr.\\ |Skal kunne registrere og oppdatere hendelser og aksjoner i Hendelseslogg.\\ | |Skal kunne kalle ut fagberedskap i forbindelse med hendelser og prioritere «feil» i samråd med admin. vakt i Infrastruktur.\\ \\ Skal forklare hva som skal føres i Hendelseslogg.\\ \\ Skal kjenne til rutiner ved påkjørsel av vilt og husdyr.\\ |Skal kunne registrere og oppdatere hendelser og aksjoner i Hendelseslogg.\\ |
Linje 111: Linje 116:
 **Leksjon 7: Aksjonskort** **Leksjon 7: Aksjonskort**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til:\\ - Innholdet i og hensikten med aksjonskortene \\ \\ Gjøre rede for: \\ - Når aksjonskort skal iverksettes og avsluttes \\ - Koordinering mot jernbaneforetakene \\ - Bruk av evalueringsskjema \\ - kommunikasjon med gruppeleder \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Skal utføre korrekt kommunikasjon, planlegge for framtidig trafikkbilde \\ og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | |Kjenne til:\\ - Innholdet i og hensikten med aksjonskortene \\ \\ Gjøre rede for: \\ - Når aksjonskort skal iverksettes og avsluttes \\ - Koordinering mot jernbaneforetakene \\ - Bruk av evalueringsskjema \\ - kommunikasjon med gruppeleder \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Skal utføre korrekt kommunikasjon, planlegge for framtidig trafikkbilde \\ og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ |
Linje 117: Linje 123:
 **Leksjon 8: Beredskap** **Leksjon 8: Beredskap**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ \\ Kunne forklare og utføre håndtering av alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ \\ Kunne forklare og utføre håndtering av alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ \\ Forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ |
Linje 123: Linje 130:
 **Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner** **Leksjon 9: Vaktleders oppgaver i beredskapssituasjoner**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ \\ Nødtelefoner:\\ - Nødetatenes telefonnummer \\ - GSM-R nødnummerne \\ - Interne nødnummer \\ - Vaktsentralens walkie talkie \\ \\ Varsling:\\ - Varslingsliste for TSS Oslo \\ - Berging og beredskap \\ - Varslingsliste for ulike beredskapsvakter, herunder prioritering i samråd med administrasjonsvakt \\ - Spesielle rutiner der brannvesenet er blitt utkalt \\ \\ Dokumentasjon:\\ - Påse at rapport blir skrevet \\ - Sikre logger \\ - Påse at hendelslogg blir ført, fulgt opp og sms varsling sendt \\ \\ Kjenne til:\\ - Snøberedskap \\ - Ugunstig værsituasjoner \\ - Håndtering av hærverk  - og tagging \\ - Oslo havnevesen \\ - Håndtering av media|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse \\ i krisesituasjoner. \\ | |Gjøre rede for:\\ \\ Nødtelefoner:\\ - Nødetatenes telefonnummer \\ - GSM-R nødnummerne \\ - Interne nødnummer \\ - Vaktsentralens walkie talkie \\ \\ Varsling:\\ - Varslingsliste for TSS Oslo \\ - Berging og beredskap \\ - Varslingsliste for ulike beredskapsvakter, herunder prioritering i samråd med administrasjonsvakt \\ - Spesielle rutiner der brannvesenet er blitt utkalt \\ \\ Dokumentasjon:\\ - Påse at rapport blir skrevet \\ - Sikre logger \\ - Påse at hendelslogg blir ført, fulgt opp og sms varsling sendt \\ \\ Kjenne til:\\ - Snøberedskap \\ - Ugunstig værsituasjoner \\ - Håndtering av hærverk  - og tagging \\ - Oslo havnevesen \\ - Håndtering av media|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse \\ i krisesituasjoner. \\ |
Linje 129: Linje 137:
 **Leksjon 10: Planoverganger** **Leksjon 10: Planoverganger**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er sikrede planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster \\ \\ Kjenne til:\\ - Grindvakt fra Eidskog brannvesen |Skal vite på hvilke sikrede planoverganger det er nødvendig å varsle nødetatene grunnet \\ mye trafikk når det oppstår feil.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er sikrede planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster \\ \\ Kjenne til:\\ - Grindvakt fra Eidskog brannvesen |Skal vite på hvilke sikrede planoverganger det er nødvendig å varsle nødetatene grunnet \\ mye trafikk når det oppstår feil.\\ |
-| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | |+| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | |
  
 **Leksjon 11: Hensetting av materiell ** **Leksjon 11: Hensetting av materiell **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Portlåser \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Portlåser \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell|Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ |
-| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ | |+| **Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ | |
  
 **Leksjon 12: Særskilte brannobjekter** **Leksjon 12: Særskilte brannobjekter**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Vifter og nødlys|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Vifter og nødlys|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ |
-|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ Beredskapsplaner\\ | |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ Beredskapsplaner\\ | |
  
 **Leksjon 13: Særbestemmelser i ruteområdet ** **Leksjon 13: Særbestemmelser i ruteområdet **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-| Skal kjenne til:\\ - Betjeningstider ved Jernbaneverkets sentralbord \\ - Museumstogdrift \\ - CargoNets krav til toginformasjon \\ - Rutiner ved testing, endring og oppgradering av fjernstyringssystemer \\ - Utkobling av KL-anlegg på Grorud|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ |+| Skal kjenne til:\\ - Betjeningstider ved Bane NORs sentralbord \\ - Museumstogdrift \\ - CargoNets krav til toginformasjon \\ - Rutiner ved testing, endring og oppgradering av fjernstyringssystemer \\ - Utkobling av KL-anlegg på Grorud|Skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ |
 | **Pensum**: \\ Instruks for utkobling av KL-anlegg på Grorud\\ Perm med diverse informasjon hos vaktleder\\ | | | **Pensum**: \\ Instruks for utkobling av KL-anlegg på Grorud\\ Perm med diverse informasjon hos vaktleder\\ | |
  
 **Leksjon 14: Farlig gods** **Leksjon 14: Farlig gods**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for landingsplasser for farlig gods\\ \\ Kjenne til jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods\\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksyd\\ |Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\  \\ | |Gjøre rede for landingsplasser for farlig gods\\ \\ Kjenne til jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods\\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksyd\\ |Skal vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\  \\ |
Linje 159: Linje 172:
 **Leksjon 15: Evakuering av trafikkstyringssentralen** **Leksjon 15: Evakuering av trafikkstyringssentralen**
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for evakuering av TSS Oslo:\\ - Vaktbok \\ - Utpeke rømningsledere \\ - Kommunikasjon med vaktsentralen om valg av rømningsvei \\ - Viderekobling av GSM-R og håndholdte enheter \\ - Melding til tog, stasjoner, hovedsikkerhetsvakter og tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av masker og lommelykt|Skal sørge for sikker \\ evakuering av \\ trafikkstyringssentralen| |Gjøre rede for evakuering av TSS Oslo:\\ - Vaktbok \\ - Utpeke rømningsledere \\ - Kommunikasjon med vaktsentralen om valg av rømningsvei \\ - Viderekobling av GSM-R og håndholdte enheter \\ - Melding til tog, stasjoner, hovedsikkerhetsvakter og tilstøtende trafikkstyringssentraler \\ - Bruk av masker og lommelykt|Skal sørge for sikker \\ evakuering av \\ trafikkstyringssentralen|
Linje 165: Linje 179:
 **Leksjon 16: Ta i bruk reserve togledersentral ** **Leksjon 16: Ta i bruk reserve togledersentral **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for: \\ - Rutinene ved flytting av togledersentral \\ - Ta i bruk reserve togledersentral \\ - Risikofaktorene |Demonstrere iverksettelse av reserve togledersentral| |Gjøre rede for: \\ - Rutinene ved flytting av togledersentral \\ - Ta i bruk reserve togledersentral \\ - Risikofaktorene |Demonstrere iverksettelse av reserve togledersentral|
Linje 171: Linje 186:
 **Leksjon 17: Befaring hos jernbaneforetak ** **Leksjon 17: Befaring hos jernbaneforetak **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Få kjennskap til rutiner og arbeidsoppgaver hos driftsoperative ledere i de største jernbaneforetakene.\\ \\ Kunne forskjellen på Jernbanefortakenes ansvar og infrastrukturforvalter sitt ansvar.| | |Få kjennskap til rutiner og arbeidsoppgaver hos driftsoperative ledere i de største jernbaneforetakene.\\ \\ Kunne forskjellen på Jernbanefortakenes ansvar og infrastrukturforvalter sitt ansvar.| |
 | **Pensum**: \\ | | | **Pensum**: \\ | |
lp_tr/laereplan_for_vaktleder_ved_trafikkstyringssentralen_oslo.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)