Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
|
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_txp_drammen [2016/08/08 12:36] km |
lp_tr:laereplan_txp_drammen [2016/08/08 12:37] km |
=== 3.5 Hensettingsspor Skamarken === | === 3.5 Hensettingsspor Skamarken === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Spor 6 har ikke plattform \\ - Spor 6 brukes stort sett til tomtog og passerende tog \\ - Spor 6 må benyttes hvis skift skal videre til spor 30, 31 og 32 \\ - Skamarken har sporveksler som betjenes med trykknapp av fører \\ - Txp betjener ytre sporveksel \\ - Fører betjener sporvekslene etter dette \\ - Txp gir tillatelse til kjøring \\ - Spor 20 er snuspor, viktig at toget kjører helt i butt| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Spor 6 har ikke plattform \\ - Spor 6 brukes stort sett til tomtog og passerende tog \\ - Spor 6 må benyttes hvis skift skal videre til spor 30, 31 og 32 \\ - Skamarken har sporveksler som betjenes med trykknapp av fører \\ - Txp betjener ytre sporveksel \\ - Fører betjener sporvekslene etter dette \\ - Txp gir tillatelse til kjøring \\ - Spor 20 er snuspor, viktig at toget kjører helt i butt| |
=== 3.6 Hensettingsspor Sundhaugen === | === 3.6 Hensettingsspor Sundhaugen === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Spor 42 – 46 \\ - Bruk Vestfoldbanesiden til/fra spor 45 og 46 \\ - Spor 46 har serviceplattform og plass til dobbelt sett \\ - Spor 45 har også plass til dobbelt sett, men sperrer da spor 46 i nedre ende| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Spor 42 – 46 \\ - Bruk Vestfoldbanesiden til/fra spor 45 og 46 \\ - Spor 46 har serviceplattform og plass til dobbelt sett \\ - Spor 45 har også plass til dobbelt sett, men sperrer da spor 46 i nedre ende| |
=== 3.7 Skifteområde Sundland === | === 3.7 Skifteområde Sundland === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Mot verkstedområde framføres skift på dverger stilt av txp \\ - For framføring av skift til/fra spor 2, 3 og 11 og mot Gruppa skal det være kommunikasjon mellom txp og driftoperatør Sundland før txp stiller dvergsignal \\ - Kommunikasjonen med driftsoperatør Sundland er basert på read-back| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Mot verkstedområde framføres skift på dverger stilt av txp \\ - For framføring av skift til/fra spor 2, 3 og 11 og mot Gruppa skal det være kommunikasjon mellom txp og driftoperatør Sundland før txp stiller dvergsignal \\ - Kommunikasjonen med driftsoperatør Sundland er basert på read-back| |
=== 3.8 Skifteområde Åkeren og Kroken === | === 3.8 Skifteområde Åkeren og Kroken === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Txp kan frigi for lokal skifting på det høyre sporet (Åkeren) \\ - Txp stiller dvergsignal for det venstre sporet (Kroken) \\ - Txp kommuniserer med driftsoperatør Sundland når de mottar skiftet fra Sundland \\ - Txp kommuniserer med signalgiver og stiller dvergsignal til Kroken, eventuelt frigir for lokal skifting Kroken| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Txp kan frigi for lokal skifting på det høyre sporet (Åkeren) \\ - Txp stiller dvergsignal for det venstre sporet (Kroken) \\ - Txp kommuniserer med driftsoperatør Sundland når de mottar skiftet fra Sundland \\ - Txp kommuniserer med signalgiver og stiller dvergsignal til Kroken, eventuelt frigir for lokal skifting Kroken| |
=== 3.9 Skifteområde Holmen === | === 3.9 Skifteområde Holmen === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Skift til Holmen kommer fra Sundland \\ - Driftsoperatør Sundland kommuniserer med txp \\ - Txp stiller dvergsignaler fra Sundland til togspor Drammen stasjon \\ - Txp ringer togleder og melder kipptog til Holmen \\ - Togleder legger sporveksel inn til Holmen, deretter stiller txp utkjør hovedsignal - Når skift skal tilbake fra Holmen ringer fører til togleder \\ - Togleder ringer txp, togleder legger sporveksel og txp stiller dvergsignal og innkjør hovedsignal | | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Skift til Holmen kommer fra Sundland \\ - Driftsoperatør Sundland kommuniserer med txp \\ - Txp stiller dvergsignaler fra Sundland til togspor Drammen stasjon \\ - Txp ringer togleder og melder kipptog til Holmen \\ - Togleder legger sporveksel inn til Holmen, deretter stiller txp utkjør hovedsignal - Når skift skal tilbake fra Holmen ringer fører til togleder \\ - Togleder ringer txp, togleder legger sporveksel og txp stiller dvergsignal og innkjør hovedsignal | |
=== 3.10 Tangen sidespor === | === 3.10 Tangen sidespor === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Kun spor 1 går til Tangensporet \\ - Sporet brukes stort sett til å hensette arbeidsmaskiner \\ - Det er låst port til Tangen sidespor, førerne har nøkkel \\ - Txp styrer et dvergsignal ved indre hovedsignal \\ - Etter at skiftet har passert dvergsignalet er det ikke txp som styrer \\ - Det er strøm på sporet litt forbi dvergsignalet \\ - Når skift skal tilbake ringer fører ved dvergsignal og får stilt signal| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Kun spor 1 går til Tangensporet \\ - Sporet brukes stort sett til å hensette arbeidsmaskiner \\ - Det er låst port til Tangen sidespor, førerne har nøkkel \\ - Txp styrer et dvergsignal ved indre hovedsignal \\ - Etter at skiftet har passert dvergsignalet er det ikke txp som styrer \\ - Det er strøm på sporet litt forbi dvergsignalet \\ - Når skift skal tilbake ringer fører ved dvergsignal og får stilt signal| |
=== 3.11 Spor 20 === | === 3.11 Spor 20 === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: \\ - Spor 20 er et snuspor \\ - Det er ikke tillatt med hensetting \\ - Sporet er langt nok til å ta imot dobbelt sett, men må kjøres i butt \\ - Man kan komme til spor 20 fra alle spor unntatt spor 1\\ - Txp stiller sentraltstilte sporveksler| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: \\ - Spor 20 er et snuspor \\ - Det er ikke tillatt med hensetting \\ - Sporet er langt nok til å ta imot dobbelt sett, men må kjøres i butt \\ - Man kan komme til spor 20 fra alle spor unntatt spor 1\\ - Txp stiller sentraltstilte sporveksler| |
=== 3.12 Riving av signal i fm kjøring til/fra Brakerøya === | === 3.12 Riving av signal i fm kjøring til/fra Brakerøya === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Hvis txp må rive hovedsignal, fører en feil til at signalet på Brakerøya også noen ganger faller \\ - Txp må ta forholdsregler hvis det er behov for å rive signal og det samtidig er tog på vei inn på Brakerøya \\ - Kommunikasjon med togleder| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Hvis txp må rive hovedsignal, fører en feil til at signalet på Brakerøya også noen ganger faller \\ - Txp må ta forholdsregler hvis det er behov for å rive signal og det samtidig er tog på vei inn på Brakerøya \\ - Kommunikasjon med togleder| |
=== 3.13 Frakobling === | === 3.13 Frakobling === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Drammen stasjon er todelt ved frakobling, med spesielle sløyfer \\ - Ved frakobling skal elsikkerhetsplan og kart foreligge \\ - Endret kjøremønster for hindring av overkjøring av strøm \\ - Ved frakobling og kjøring til spor 3, bruk forbikoblingsknapp| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Drammen stasjon er todelt ved frakobling, med spesielle sløyfer \\ - Ved frakobling skal elsikkerhetsplan og kart foreligge \\ - Endret kjøremønster for hindring av overkjøring av strøm \\ - Ved frakobling og kjøring til spor 3, bruk forbikoblingsknapp| |
=== 3.14 Planovergang === | === 3.14 Planovergang === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med særskilte forhold:\\ - Varsellamper ved planovergang \\ - Rutiner for å ringe txp ved behov for å passere planovergangen| | |Få oversikt og erfaring med særskilte forhold:\\ - Varsellamper ved planovergang \\ - Rutiner for å ringe txp ved behov for å passere planovergangen| |
=== 3.15 Ulike hjelpemidler og interne rutiner === | === 3.15 Ulike hjelpemidler og interne rutiner === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring i ulike systemer og rutiner:\\ - Registrere korrekt tognummer i Vicos \\ - Føre korrekt togbok for dobbeltsporet stasjon \\ - Betjene TTS/FIDO \\ - Betjene PIA og PIMS \\ - Fordele ordre til tog og til personalet ved Drammen og Sundland| | |Få oversikt og erfaring i ulike systemer og rutiner:\\ - Registrere korrekt tognummer i Vicos \\ - Føre korrekt togbok for dobbeltsporet stasjon \\ - Betjene TTS/FIDO \\ - Betjene PIA og PIMS \\ - Fordele ordre til tog og til personalet ved Drammen og Sundland| |