Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_txp_drammen [2016/08/08 12:36] km |
lp_tr:laereplan_txp_drammen [2016/12/23 11:11] 127.0.0.1 ekstern redigering |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt over sporområder og grensesnitt ved Drammen stasjon\\ \\ Få forståelsen av viktigheten av god kjennskap til området\\ | | |Få oversikt over sporområder og grensesnitt ved Drammen stasjon\\ \\ Få forståelsen av viktigheten av god kjennskap til området\\ | |
|//**Henvisning:**//| | |**Henvisning:**| |
| |
=== 3.2 Bli kjent med stasjonsområdet og spesielle forhold === | === 3.2 Bli kjent med stasjonsområdet og spesielle forhold === |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Drammen stasjon, og hvilke spor som benyttes til ulike formål\\ \\ Kunne forklare hvilke spor som styres av txp, togleder og driftsoperatør:\\ - Hovedspor \\ - Hensettingsspor Sundhaugen \\ - Skifteområde Sundland \\ - Skifteområde Åkeren og Kroken \\ - Skifteområde Holmen \\ - Tangen sidespor \\ - Spor 20 \\ - Frakobling \\ - Middelkontrollamper \\ - Dvergsignaler \\ - Indre hovedsignaler \\ - Middelkontrollamper \\ - Planovergang| | |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Drammen stasjon, og hvilke spor som benyttes til ulike formål\\ \\ Kunne forklare hvilke spor som styres av txp, togleder og driftsoperatør:\\ - Hovedspor \\ - Hensettingsspor Sundhaugen \\ - Skifteområde Sundland \\ - Skifteområde Åkeren og Kroken \\ - Skifteområde Holmen \\ - Tangen sidespor \\ - Spor 20 \\ - Frakobling \\ - Middelkontrollamper \\ - Dvergsignaler \\ - Indre hovedsignaler \\ - Middelkontrollamper \\ - Planovergang| |
|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ Gjennomføre befaring| | |**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ Gjennomføre befaring| |
| |
=== 3.3 Persontog === | === 3.3 Persontog === |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Det er fem togspor med plattform, spor 1-5 \\ - De fleste flytog går spor 3 \\ - Lok og materiell i spor 1 \\ - Hensetting av materiell \\ - Bruk av togoppgave og evt. avviksplan \\ - Kort togvei \\ - Middelkontrollamper – ring fører ved behov for å trekke lenger fram| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Det er fem togspor med plattform, spor 1-5 \\ - De fleste flytog går spor 3 \\ - Lok og materiell i spor 1 \\ - Hensetting av materiell \\ - Bruk av togoppgave og evt. avviksplan \\ - Kort togvei \\ - Middelkontrollamper – ring fører ved behov for å trekke lenger fram| |
|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 3.13.12| | |**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.12| |
| |
=== 3.4 Kort togvei spor 1 === | === 3.4 Kort togvei spor 1 === |
=== 3.5 Hensettingsspor Skamarken === | === 3.5 Hensettingsspor Skamarken === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Spor 6 har ikke plattform \\ - Spor 6 brukes stort sett til tomtog og passerende tog \\ - Spor 6 må benyttes hvis skift skal videre til spor 30, 31 og 32 \\ - Skamarken har sporveksler som betjenes med trykknapp av fører \\ - Txp betjener ytre sporveksel \\ - Fører betjener sporvekslene etter dette \\ - Txp gir tillatelse til kjøring \\ - Spor 20 er snuspor, viktig at toget kjører helt i butt| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Spor 6 har ikke plattform \\ - Spor 6 brukes stort sett til tomtog og passerende tog \\ - Spor 6 må benyttes hvis skift skal videre til spor 30, 31 og 32 \\ - Skamarken har sporveksler som betjenes med trykknapp av fører \\ - Txp betjener ytre sporveksel \\ - Fører betjener sporvekslene etter dette \\ - Txp gir tillatelse til kjøring \\ - Spor 20 er snuspor, viktig at toget kjører helt i butt| |
=== 3.6 Hensettingsspor Sundhaugen === | === 3.6 Hensettingsspor Sundhaugen === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Spor 42 – 46 \\ - Bruk Vestfoldbanesiden til/fra spor 45 og 46 \\ - Spor 46 har serviceplattform og plass til dobbelt sett \\ - Spor 45 har også plass til dobbelt sett, men sperrer da spor 46 i nedre ende| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Spor 42 – 46 \\ - Bruk Vestfoldbanesiden til/fra spor 45 og 46 \\ - Spor 46 har serviceplattform og plass til dobbelt sett \\ - Spor 45 har også plass til dobbelt sett, men sperrer da spor 46 i nedre ende| |
=== 3.7 Skifteområde Sundland === | === 3.7 Skifteområde Sundland === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Mot verkstedområde framføres skift på dverger stilt av txp \\ - For framføring av skift til/fra spor 2, 3 og 11 og mot Gruppa skal det være kommunikasjon mellom txp og driftoperatør Sundland før txp stiller dvergsignal \\ - Kommunikasjonen med driftsoperatør Sundland er basert på read-back| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Mot verkstedområde framføres skift på dverger stilt av txp \\ - For framføring av skift til/fra spor 2, 3 og 11 og mot Gruppa skal det være kommunikasjon mellom txp og driftoperatør Sundland før txp stiller dvergsignal \\ - Kommunikasjonen med driftsoperatør Sundland er basert på read-back| |
| **Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 3.13.13| | | **Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.13| |
| |
=== 3.8 Skifteområde Åkeren og Kroken === | === 3.8 Skifteområde Åkeren og Kroken === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Txp kan frigi for lokal skifting på det høyre sporet (Åkeren) \\ - Txp stiller dvergsignal for det venstre sporet (Kroken) \\ - Txp kommuniserer med driftsoperatør Sundland når de mottar skiftet fra Sundland \\ - Txp kommuniserer med signalgiver og stiller dvergsignal til Kroken, eventuelt frigir for lokal skifting Kroken| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Txp kan frigi for lokal skifting på det høyre sporet (Åkeren) \\ - Txp stiller dvergsignal for det venstre sporet (Kroken) \\ - Txp kommuniserer med driftsoperatør Sundland når de mottar skiftet fra Sundland \\ - Txp kommuniserer med signalgiver og stiller dvergsignal til Kroken, eventuelt frigir for lokal skifting Kroken| |
=== 3.9 Skifteområde Holmen === | === 3.9 Skifteområde Holmen === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Skift til Holmen kommer fra Sundland \\ - Driftsoperatør Sundland kommuniserer med txp \\ - Txp stiller dvergsignaler fra Sundland til togspor Drammen stasjon \\ - Txp ringer togleder og melder kipptog til Holmen \\ - Togleder legger sporveksel inn til Holmen, deretter stiller txp utkjør hovedsignal - Når skift skal tilbake fra Holmen ringer fører til togleder \\ - Togleder ringer txp, togleder legger sporveksel og txp stiller dvergsignal og innkjør hovedsignal | | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Skift til Holmen kommer fra Sundland \\ - Driftsoperatør Sundland kommuniserer med txp \\ - Txp stiller dvergsignaler fra Sundland til togspor Drammen stasjon \\ - Txp ringer togleder og melder kipptog til Holmen \\ - Togleder legger sporveksel inn til Holmen, deretter stiller txp utkjør hovedsignal - Når skift skal tilbake fra Holmen ringer fører til togleder \\ - Togleder ringer txp, togleder legger sporveksel og txp stiller dvergsignal og innkjør hovedsignal | |
|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 3.13.11| | |**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.11| |
| |
=== 3.10 Tangen sidespor === | === 3.10 Tangen sidespor === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Kun spor 1 går til Tangensporet \\ - Sporet brukes stort sett til å hensette arbeidsmaskiner \\ - Det er låst port til Tangen sidespor, førerne har nøkkel \\ - Txp styrer et dvergsignal ved indre hovedsignal \\ - Etter at skiftet har passert dvergsignalet er det ikke txp som styrer \\ - Det er strøm på sporet litt forbi dvergsignalet \\ - Når skift skal tilbake ringer fører ved dvergsignal og får stilt signal| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Kun spor 1 går til Tangensporet \\ - Sporet brukes stort sett til å hensette arbeidsmaskiner \\ - Det er låst port til Tangen sidespor, førerne har nøkkel \\ - Txp styrer et dvergsignal ved indre hovedsignal \\ - Etter at skiftet har passert dvergsignalet er det ikke txp som styrer \\ - Det er strøm på sporet litt forbi dvergsignalet \\ - Når skift skal tilbake ringer fører ved dvergsignal og får stilt signal| |
=== 3.11 Spor 20 === | === 3.11 Spor 20 === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: \\ - Spor 20 er et snuspor \\ - Det er ikke tillatt med hensetting \\ - Sporet er langt nok til å ta imot dobbelt sett, men må kjøres i butt \\ - Man kan komme til spor 20 fra alle spor unntatt spor 1\\ - Txp stiller sentraltstilte sporveksler| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: \\ - Spor 20 er et snuspor \\ - Det er ikke tillatt med hensetting \\ - Sporet er langt nok til å ta imot dobbelt sett, men må kjøres i butt \\ - Man kan komme til spor 20 fra alle spor unntatt spor 1\\ - Txp stiller sentraltstilte sporveksler| |
=== 3.12 Riving av signal i fm kjøring til/fra Brakerøya === | === 3.12 Riving av signal i fm kjøring til/fra Brakerøya === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Hvis txp må rive hovedsignal, fører en feil til at signalet på Brakerøya også noen ganger faller \\ - Txp må ta forholdsregler hvis det er behov for å rive signal og det samtidig er tog på vei inn på Brakerøya \\ - Kommunikasjon med togleder| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Hvis txp må rive hovedsignal, fører en feil til at signalet på Brakerøya også noen ganger faller \\ - Txp må ta forholdsregler hvis det er behov for å rive signal og det samtidig er tog på vei inn på Brakerøya \\ - Kommunikasjon med togleder| |
=== 3.13 Frakobling === | === 3.13 Frakobling === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Drammen stasjon er todelt ved frakobling, med spesielle sløyfer \\ - Ved frakobling skal elsikkerhetsplan og kart foreligge \\ - Endret kjøremønster for hindring av overkjøring av strøm \\ - Ved frakobling og kjøring til spor 3, bruk forbikoblingsknapp| | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Drammen stasjon er todelt ved frakobling, med spesielle sløyfer \\ - Ved frakobling skal elsikkerhetsplan og kart foreligge \\ - Endret kjøremønster for hindring av overkjøring av strøm \\ - Ved frakobling og kjøring til spor 3, bruk forbikoblingsknapp| |
=== 3.14 Planovergang === | === 3.14 Planovergang === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring med særskilte forhold:\\ - Varsellamper ved planovergang \\ - Rutiner for å ringe txp ved behov for å passere planovergangen| | |Få oversikt og erfaring med særskilte forhold:\\ - Varsellamper ved planovergang \\ - Rutiner for å ringe txp ved behov for å passere planovergangen| |
|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 3.13.12| | |**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.12| |
| |
=== 3.15 Ulike hjelpemidler og interne rutiner === | === 3.15 Ulike hjelpemidler og interne rutiner === |
| |
|<49em 90%>| | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ |
|Få oversikt og erfaring i ulike systemer og rutiner:\\ - Registrere korrekt tognummer i Vicos \\ - Føre korrekt togbok for dobbeltsporet stasjon \\ - Betjene TTS/FIDO \\ - Betjene PIA og PIMS \\ - Fordele ordre til tog og til personalet ved Drammen og Sundland| | |Få oversikt og erfaring i ulike systemer og rutiner:\\ - Registrere korrekt tognummer i Vicos \\ - Føre korrekt togbok for dobbeltsporet stasjon \\ - Betjene TTS/FIDO \\ - Betjene PIA og PIMS \\ - Fordele ordre til tog og til personalet ved Drammen og Sundland| |