Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_txp_drammen [2016/08/08 12:36] km |
lp_tr:laereplan_txp_drammen [2017/04/04 10:42] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 4: | Linje 4: | ||
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
- | // | + | // |
Gjennom bestått utdanning på Norsk jernbaneskole har txp den formelle godkjenningen til å utføre tjeneste ved Drammen stasjon. | Gjennom bestått utdanning på Norsk jernbaneskole har txp den formelle godkjenningen til å utføre tjeneste ved Drammen stasjon. | ||
- | Drammen er en stasjon med stor trafikk og med mange tilliggende skifteområder. Opplæringen har en varighet på 6 – 8 uker, og består av befaring, forklaring og praktisk trening ved Togekspedisjonen. Målet er å gi kandidatene god innsikt i lokale forhold ved Drammen stasjon, slik at de etter endt opplæring mestrer å styre trafikken effektivt. | + | Drammen er en stasjon med stor trafikk, og med mange tilliggende skifteområder. Opplæringen har en varighet på 6 – 8 uker, og består av befaring, forklaring og praktisk trening ved Togekspedisjonen. Målet er å gi kandidatene god innsikt i lokale forhold ved Drammen stasjon, slik at de etter endt opplæring mestrer å styre trafikken effektivt. |
Gruppeleder txp har ansvar for å organisere opplæringen på vegne av områdesjefen, | Gruppeleder txp har ansvar for å organisere opplæringen på vegne av områdesjefen, | ||
Linje 25: | Linje 25: | ||
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt over sporområder og grensesnitt ved Drammen stasjon\\ \\ Få forståelsen av viktigheten av god kjennskap til området\\ | | |Få oversikt over sporområder og grensesnitt ved Drammen stasjon\\ \\ Få forståelsen av viktigheten av god kjennskap til området\\ | | ||
- | |//**Henvisning: | + | |**Henvisning: |
=== 3.2 Bli kjent med stasjonsområdet og spesielle forhold === | === 3.2 Bli kjent med stasjonsområdet og spesielle forhold === | ||
Linje 32: | Linje 32: | ||
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Drammen stasjon, og hvilke spor som benyttes til ulike formål\\ \\ Kunne forklare hvilke spor som styres av txp, togleder og driftsoperatør: | |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Drammen stasjon, og hvilke spor som benyttes til ulike formål\\ \\ Kunne forklare hvilke spor som styres av txp, togleder og driftsoperatør: | ||
- | |**Henvisning: | + | |**Henvisning: |
=== 3.3 Persontog === | === 3.3 Persontog === | ||
Linje 39: | Linje 39: | ||
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | ||
- | |**Henvisning: | + | |**Henvisning: |
=== 3.4 Kort togvei spor 1 === | === 3.4 Kort togvei spor 1 === | ||
Linje 50: | Linje 50: | ||
=== 3.5 Hensettingsspor Skamarken === | === 3.5 Hensettingsspor Skamarken === | ||
- | |<49em 90%>| | + | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | ||
Linje 57: | Linje 57: | ||
=== 3.6 Hensettingsspor Sundhaugen === | === 3.6 Hensettingsspor Sundhaugen === | ||
- | |<49em 90%>| | + | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | ||
Linje 64: | Linje 64: | ||
=== 3.7 Skifteområde Sundland === | === 3.7 Skifteområde Sundland === | ||
- | |<49em 90%>| | + | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | ||
- | | **Henvisning: | + | | **Henvisning: |
=== 3.8 Skifteområde Åkeren og Kroken === | === 3.8 Skifteområde Åkeren og Kroken === | ||
- | |<49em 90%>| | + | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | ||
Linje 78: | Linje 78: | ||
=== 3.9 Skifteområde Holmen === | === 3.9 Skifteområde Holmen === | ||
- | |<49em 90%>| | + | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | ||
- | |**Henvisning: | + | |**Henvisning: |
=== 3.10 Tangen sidespor === | === 3.10 Tangen sidespor === | ||
- | |<49em 90%>| | + | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | ||
Linje 92: | Linje 92: | ||
=== 3.11 Spor 20 === | === 3.11 Spor 20 === | ||
- | |<49em 90%>| | + | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | ||
Linje 99: | Linje 99: | ||
=== 3.12 Riving av signal i fm kjøring til/fra Brakerøya === | === 3.12 Riving av signal i fm kjøring til/fra Brakerøya === | ||
- | |<49em 90%>| | + | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | ||
Linje 106: | Linje 106: | ||
=== 3.13 Frakobling === | === 3.13 Frakobling === | ||
- | |<49em 90%>| | + | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: | ||
Linje 113: | Linje 113: | ||
=== 3.14 Planovergang === | === 3.14 Planovergang === | ||
- | |<49em 90%>| | + | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring med særskilte forhold:\\ - Varsellamper ved planovergang \\ - Rutiner for å ringe txp ved behov for å passere planovergangen| | |Få oversikt og erfaring med særskilte forhold:\\ - Varsellamper ved planovergang \\ - Rutiner for å ringe txp ved behov for å passere planovergangen| | ||
- | |**Henvisning: | + | |**Henvisning: |
=== 3.15 Ulike hjelpemidler og interne rutiner === | === 3.15 Ulike hjelpemidler og interne rutiner === | ||
- | |<49em 90%>| | + | |<47em 80%>| |
^Mål^ | ^Mål^ | ||
|Få oversikt og erfaring i ulike systemer og rutiner:\\ - Registrere korrekt tognummer i Vicos \\ - Føre korrekt togbok for dobbeltsporet stasjon \\ - Betjene TTS/FIDO \\ - Betjene PIA og PIMS \\ - Fordele ordre til tog og til personalet ved Drammen og Sundland| | |Få oversikt og erfaring i ulike systemer og rutiner:\\ - Registrere korrekt tognummer i Vicos \\ - Føre korrekt togbok for dobbeltsporet stasjon \\ - Betjene TTS/FIDO \\ - Betjene PIA og PIMS \\ - Fordele ordre til tog og til personalet ved Drammen og Sundland| |