lp_tr:lokal_opplaeringsplan_for_txp
Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:lokal_opplaeringsplan_for_txp [2019/04/05 08:12] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
lp_tr:lokal_opplaeringsplan_for_txp [2020/05/13 15:22] kristin_strand |
| **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (TXP skal…)** | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | | | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (TXP skal…)** | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | |
| Lokale forhold for stasjon og strekning | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård\\ | **Banestrekninger**\\ Kunne forklare hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er \\ \\ ** TXP og assistrende TXP** \\ Gjøre rede for TXP og assistrende TXPs gjøremål, arbeidoppgaver og ansvar | \\ \\ \\ \\ ORV: Instruks TXP og assisterende TXP Alnabru \\ ORV: Tiltakskort ved bortfall av assisterende TXP Alnabru | | | Lokale forhold for stasjon og strekning | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård\\ | **Banestrekninger**\\ Kunne forklare hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er \\ \\ ** TXP og assistrende TXP** \\ Gjøre rede for TXP og assistrende TXPs gjøremål, arbeidoppgaver og ansvar | \\ \\ \\ \\ ORV: Instruks TXP og assisterende TXP Alnabru \\ ORV: Tiltakskort ved bortfall av assisterende TXP Alnabru | |
| Lokale \\ Sikringsanlegg/\\ skiftestillverk | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | **Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring**\\ Forklare grensesnittet:\\ - Mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc\\ - Mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk\\ \\ **Samspill med signalgiver Alnabru Syd**\\ Forklare og demonstrere hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd\\ \\ **Betjening av andre anlegg**\\ Forklare og demonstrer hvordan betjene:\\ - Sporveksel nr. 30 \\ - Skiftesignal Z7\\ \\ \\ **Betjening av hovedspor**\\ Forklare og demonstrere hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder\\ \\ **Rrigel**\\ Forklare og demonstrere hvordan rigel betjenes og hvor de finnes på stasjonen\\ \\ **Frigivingsapparat i syd (pilkasse)**\\ Forklare og demonstrere bruken av frigivingsapparat i syd (pilkasse) og hvor det er plassert på stasjonen. - Riktig rekkefølge på bestilling av pil når det foregår togbevegelse fra flere grupper samtidig \\ \\ **R-spor i nord**\\ Kunne forklare og demonstrere kjøring til R-spor i Nord\\ Kjenne til togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4\\ \\ **Luftveksler**\\ Kunne forklare hvordan sporvekslene fungerer herunder:\\ - Forskjellen mellom luftveksler og sporveksler med ordinære drivmaskiner\\ - Varsel om lufttrykk og gjøremål ved for lavt lufttrykk\\ \\ **A-spor**\\ Kjenne til at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/igjensetting uten trekkraftkjøretøy\\ \\ **Luftlekkasje mot sikringsanlegg**\\ Forklare:\\ - Hvilke sporveksler som blir drevet av luft\\ - Hvordan man får lagt om en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.\\ - Hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder\\ | Lysbilder for sikringsanlegg \\ \\ \\ ORV: TXP Alnabru med signalgiver \\ \\ \\ \\ ORV: Anbefalt praksis Alnabru \\ \\ \\ ORV: Anbefalt praksis Alnabru \\ \\ \\ Befaring \\ ORV: TJN kap. 12 \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis | | | Lokale \\ Sikringsanlegg/\\ skiftestillverk | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | **Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring**\\ Forklare grensesnittet:\\ - Mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc\\ - Mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk\\ \\ **Samspill med signalgiver Alnabru Syd**\\ Forklare og demonstrere hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd\\ \\ **Betjening av andre anlegg**\\ Forklare og demonstrer hvordan betjene:\\ - Sporveksel nr. 30 \\ - Skiftesignal Z7\\ \\ \\ **Betjening av hovedspor**\\ Forklare og demonstrere hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder\\ \\ **Rrigel**\\ Forklare og demonstrere hvordan rigel betjenes og hvor de finnes på stasjonen\\ \\ **Frigivingsapparat i syd (pilkasse)**\\ Forklare og demonstrere bruken av frigivingsapparat i syd (pilkasse) og hvor det er plassert på stasjonen \\ - Riktig rekkefølge på bestilling av pil når det foregår togbevegelse fra flere grupper samtidig \\ \\ **R-spor i nord**\\ Kunne forklare og demonstrere kjøring til R-spor i Nord\\ Kjenne til togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4\\ \\ **Luftveksler**\\ Kunne forklare hvordan sporvekslene fungerer herunder:\\ - Forskjellen mellom luftveksler og sporveksler med ordinære drivmaskiner\\ - Varsel om lufttrykk og gjøremål ved for lavt lufttrykk\\ \\ **A-spor**\\ Kjenne til at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/igjensetting uten trekkraftkjøretøy\\ \\ **Luftlekkasje mot sikringsanlegg**\\ Forklare:\\ - Hvilke sporveksler som blir drevet av luft\\ - Hvordan man får lagt om en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.\\ - Hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder\\ | Lysbilder for sikringsanlegg \\ \\ \\ ORV: TXP Alnabru med signalgiver \\ \\ \\ \\ ORV: Anbefalt praksis Alnabru \\ \\ \\ ORV: Anbefalt praksis Alnabru \\ \\ \\ Befaring \\ ORV: TJN kap. 12 \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis | |
| |
**** | **** |
| |
| |
| |
| ==== Kongsvinger ==== |
| {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="122px,206px,394px"}} |
| | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (TXP skal…)** | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | |
| | Lokale forhold for stasjon og strekning | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skifte-tomt/drifts-banegård | **Trafikkstyring** \\ \\ Gjøre rede for hvilke \\togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: \\ \\ Det kan være midlertidige restriksjoner for trafikkstyring for hver rutetermin\\ -Gjennomgang av aktuelle restriksjoner\\ -Maks toglengde for ekstratog er 600 meter\\ -Det er mulig å kjøre ekstratog i annet innstilt togs rute dersom toglengde avklares med togekspeditør \\ \\ **Sidespor underlagt Kongsvinger stasjon** \\ -Solørbanen\\ -Roverud sidespor km 109.30. Sikret med A-lås \\ \\ **Befaring** \\ -Stasjonsområdet\\ -Plattformer\\ - Signaler\\ -Personovergang\\ -S-låser, sporsperrer og lokalomstillere\\ -KL brytere\\ - Sporveksler og spesifikt sporveksel 49\\ -Sveiver til sporveksler (sveivskap ved sporveksel 49)\\ -Stasjonering av arbeidsmaskiner\\ -Hensettingsspor og eventuelt stengte spor\\ -Lokstall\\ -Varmeposter 1000V\\ -Norsenga tømmerterminal\\ -Planovergang med betjeningsskap:\\ - Kongsvinger omformerstasjon\\ |
| \\**Grensesnitt**\\Kongsvinger grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding, og Kongsvingerbanen som er strekning med fjernstyring |
| |SJN | |
| | |Bla bla |**hjja** \\ kunne \\ ta på et \\ ja, da \\ |SJN| |
| | | | | | |
| |
lp_tr/lokal_opplaeringsplan_for_txp.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)