lp_tr:lokal_opplaeringsplan_for_txp

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:lokal_opplaeringsplan_for_txp [2020/05/18 14:13]
kristin_strand
lp_tr:lokal_opplaeringsplan_for_txp [2020/05/18 14:42]
kristin_strand
Linje 96: Linje 96:
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="122px,206px,394px"}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="122px,206px,394px"}}
 | **Tema **                                | **Delmål **                                                                    | **Kriterier (TXP skal…)**                                                                                                                               | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)**  | | **Tema **                                | **Delmål **                                                                    | **Kriterier (TXP skal…)**                                                                                                                               | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)**  |
-| Lokale forhold for stasjon og strekning  | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård\\ | **Trafikkstyring**\\ Gjøre rede for hvilke \\togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: \\ \\ **Underlagte sidespor:** \\ -Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen\\ -Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ -N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ -Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen\\ \\ **Befaring** \\ -Stasjonsområdet\\ -Plattformer\\ - Signaler, spesielt utkjørhovedsignal M, O og S som henger i åk\\ -Personovergang\\ -S-låser, Z-låser (KL-brytere) og lokalomstillere\\ - Sporveksler og spesifikt sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41\\ -Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ - Halemagnenter\\ -Stasjonering av arbeidsmaskiner\\ -Hensettingsspor og eventuelt stengte spor\\ -Lokstall\\ -Varmeposter 1000V\\ \\ Planoverganger med betjeningsskap:\\ -Hamjern\\ -Hamar stasjon\\ \\ **Grensesnitt** \\ -Togleder Trondheim: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar.\\ -Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen.\\ \\ **Betjening av skjermbasert stillerapparat:** \\ Forklare og eventuelt demonstrere herunder :\\ -Betjening av høyttaleranlegg\\ -Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ -Gjennomgang av togordning\\ -Vendingslister\\ -Erkjennelse og fordeling av sirkulærer\\ -Gjennomgang av aktuelle særbestemmelser\\ -Håndtering av alarmer\\ -Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner \\ \\ Rutiner som gjelder venterom:\\ -Tidslås på dører\\ -Vektertjeneste, nummer hos TXP \\ \\ -Kunne tilkalle nødvendig personell ved problemer\\ -Kameraovervåkning\\ - flaggregler  | ORV, SJN, TOK | +| Lokale forhold for stasjon og strekning  | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård\\ | **Trafikkstyring**\\ Gjøre rede for hvilke \\togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: \\ \\ **Underlagte sidespor:** \\ -Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen\\ -Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ -N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ -Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen\\ \\ **Befaring** \\ -Stasjonsområdet\\ -Plattformer\\ - Signaler, spesielt utkjørhovedsignal M, O og S som henger i åk\\ -Personovergang\\ -S-låser, Z-låser (KL-brytere) og lokalomstillere\\ - Sporveksler og spesifikt sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41\\ -Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ - Halemagnenter\\ -Stasjonering av arbeidsmaskiner\\ -Hensettingsspor og eventuelt stengte spor\\ -Lokstall\\ -Varmeposter 1000V\\ \\ Planoverganger med betjeningsskap:\\ -Hamjern\\ -Hamar stasjon\\ \\ **Grensesnitt** \\ -Togleder Trondheim: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar.\\ -Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen.\\ \\ **Andre oppgaver for txp Hamar** \\ Forklare og eventuelt demonstrere:\\ -Betjening av høyttaleranlegg\\ -Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ -Gjennomgang av togordning\\ -Erkjennelse og fordeling av sirkulærer\\ -Gjennomgang av aktuelle særbestemmelser\\ -Branninstruks\\ -Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ -Håndtering av alarmer\\ -Ansvar for ventehall samt toalettareal\\ -Låserutiner\\ -Håndtering av feil på heis\\ -Kunne tilkalle nødvendig personell ved problemer\\ -Observere kameraovervåkning, melde fra til vekter eventuelt politi ved uønskede hendelser  | ORV, SJN, TOK | 
-|Lokale sikringsanlegg |Forklare og demonstrere bruk |**Betjening av skjermbasert stillerapparat:** \\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ -Signalstilling:\\ -Dvergsignaler\\ -Hovedsignaler\\- Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ -Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ -S-låser/Z-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ -Betjening ved hjelp av tastatur\\ -Sporvekselvarme\\ \\ Betjening av knapper for:\\ -KTP\\ -Varselfelt\\ -Togveisforlengelse\\ -Signalstopp\\ -Signalstopp\\  -Nødfrakobling/Strømutkobling\\ \\ Betjening av bomanlegg\\ -Hamjern\\ -Hamar stasjon\\ \\ -For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ -Mulighet for samtidig innkjør\\ -B-låser Rørosbanen\\ -Hovedbryter\\ -Strømbrytere for sporveksler\\ -Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen betjeningsinstruks og brukerveiledning for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen\\ \\ **Avhengigheter i henhold til forriglingstabell**-Betjening av bomanlegget ved Kongsvinger omformerstasjon planovergang\\ -A-lås Solørbanen, frigis bare fra Kongsvinger\\ -Husk å foreta A-signal etter frigivningen er tatt tilbake\\ -Hovedbryter mellom pc 1 og pc 2\\ -Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen.\\ \\ ** Avhengigheter i henhold til forriglingstabell** \\Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre.\\ \\Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ Innkjørtogveier\\ -Utkjørtogveier\\  -Skifteveier\\ -Skifteveier/togveier\\ -Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ -innkjør/utkjørtogveier\\ -Belegg hovedtogvei\\ -Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier \\ \\ **Feil på skjermbasert stillerapparat:** \\ -Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ -Signaler som ikke har tidsutløst\\ -Håndtering av jordfeil\\ \\ Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ -Veibommer som ikke går opp\\ -Veibommer som ikke går ned\\ \\ **Skiftestillverk:** \\ -Plassert i nordenden av skiftetomten,fra sporveksel 102\\ -For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning\\ \\ ** Særskilte rutiner og spesialiteter:** \\ -Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden\\ \\ Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring\\ -Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar\\ -Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut\\ -For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ \\ -Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref SJN 1.5.5.5\\ -Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt\\ -Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ -To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ -Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk\\ \\ **Skifting** \\ -Gjennomgang av praksis og rutiner\\ \\ -Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ -For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ -Hensetting\\   | ORV, SJN, TOK |+|Lokale sikringsanlegg |Forklare og demonstrere bruk |**Betjening av skjermbasert stillerapparat:** \\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ -Signalstilling:\\ -Dvergsignaler\\ -Hovedsignaler\\- Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ -Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ -S-låser/Z-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ -Betjening ved hjelp av tastatur\\ -Sporvekselvarme\\ \\ Betjening av knapper for:\\ -KTP\\ -Varselfelt\\ -Togveisforlengelse\\ -Signalstopp\\ -Signalstopp\\  -Nødfrakobling/Strømutkobling\\ \\ Betjening av bomanlegg\\ -Hamjern\\ -Hamar stasjon\\ \\ -For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ -Mulighet for samtidig innkjør\\ -B-låser Rørosbanen\\ -Hovedbryter\\ -Strømbrytere for sporveksler\\ -Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen betjeningsinstruks og brukerveiledning for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen\\ \\ ** Avhengigheter i henhold til forriglingstabell** \\ Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre.\\ \\ Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ -Innkjørtogveier\\ -Utkjørtogveier\\  -Skifteveier\\ -Skifteveier/togveier\\ -Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ -innkjør/utkjørtogveier\\ -Belegg hovedtogvei\\ -Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier \\ \\ **Feil på skjermbasert stillerapparat:** \\ -Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ -Signaler som ikke har tidsutløst\\ -Håndtering av jordfeil\\ \\ Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ -Veibommer som ikke går opp\\ -Veibommer som ikke går ned\\ \\ **Skiftestillverk:** \\ -Plassert i nordenden av skiftetomten,fra sporveksel 102\\ -For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning\\ \\ ** Særskilte rutiner og spesialiteter:** \\ -Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden\\ \\ Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring\\ -Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar\\ -Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut\\ -For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ \\ -Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref SJN 1.5.5.5\\ -Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt\\ -Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ -To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ -Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk\\ \\ **Skifting** \\ -Gjennomgang av praksis og rutiner\\ \\ -Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ -For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ -Hensetting\\   | ORV, SJN, TOK |
  
  
lp_tr/lokal_opplaeringsplan_for_txp.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)