Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Siste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/01/29 12:35] ingrid_dale_bjordal fjernet |
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2024/06/14 09:19] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | tryu | + | ====== Opplæringsplan for lokal opplæring av toginformatører ====== |
+ | |||
+ | ==== Innledning ==== | ||
+ | Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring av toginformatører, | ||
+ | |||
+ | **Eier av læreplanen: | ||
+ | **Utarbeidet av:** Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon\\ | ||
+ | **Praksis: | ||
+ | **Befaring: | ||
+ | **Sluttsamtale: | ||
+ | |||
+ | ===== Hovedprinsipper for opplæringen ===== | ||
+ | ==== Betegnelse på opplæring ==== | ||
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 20 dager. | ||
+ | |||
+ | Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører kunde- og trafikkinformasjon. Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne toginformatører. | ||
+ | |||
+ | ==== Læremål til tema ==== | ||
+ | Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema). | ||
+ | |||
+ | ==== Pensum ==== | ||
+ | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen. | ||
+ | |||
+ | ==== Oppfølging under opplæring ==== | ||
+ | Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring av toginformatør. Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, | ||
+ | |||
+ | Fagleder Operativ kunde og- informasjon har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen. | ||
+ | |||
+ | ==== Vurdering av opplæringen ==== | ||
+ | Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. | ||
+ | Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. | ||
+ | |||
+ | Muntlig/ | ||
+ | |||
+ | Tillatte hjelpemidler, | ||
+ | |||
+ | Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. | ||
+ | |||
+ | Medarbeider skal vurdere instruktørene og opplegget på slutten av opplæringen. | ||
+ | |||
+ | ==== Sensor ==== | ||
+ | Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon peker ut sensor for muntlig/ | ||
+ | |||
+ | ==== Dokumentasjon ==== | ||
+ | Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, dokumentasjon av opplæringen, | ||
+ | |||
+ | ==== Varighet på opplæring (teori og praksis) ==== | ||
+ | Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser og teoretisk forklaring. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold. | ||
+ | For mer informasjon om organisering av opplæringen, | ||
+ | |||
+ | ====== Vedlegg 1 til opplæringsplan for operative toginformatører ===== | ||
+ | **(oversikt over delmål per tema)** | ||
+ | |||
+ | **Dokumentasjon - referanser: | ||
+ | 1. Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)\\ | ||
+ | 2. Bruk av verktøy – ARBIS, FIDO, TIOS, Tekstbank, KARI, M3LD, AT-meldinger, | ||
+ | |||
+ | === Kunnskapsnivå i læringsmålene=== | ||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Tema: Kunde og trafikk informasjon ===== | ||
+ | |||
+ | ==== Leksjon 3 Sidespor ==== | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | | **Læremål 1**\\ Kjenne til jernbanen | ||
+ | | **Læremål 2**\\ \\ Kjenne til Bane NOR | Kjenne til:\\ • Organisasjons-strukturen i Bane NOR\\ • Obligatoriske kurs\\ • Ytelsesordningen | ||
+ | | **Læremål 3**\\ Kjenne til enheten KTI | Kjenne til:\\ • Avdelingen KTI\\ • Kundelogistikk ved avvikshåndtering\\ • Punktlighet\\ • Kundesenteret | ||
+ | |||
+ | ===== Tema: Kundeinformasjonssystemet ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | | **Læremål 4**\\ Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjonssystemet KARI og M3LD | Forstå hvordan KARI og M3LD fungerer: -Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen\\ \\ Kjenne til:\\ -Hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring\\ -Regler for automatisk annonsering | ||
+ | | **Læremål 5**\\ Kunne innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster | ||
+ | | **Læremål 6**\\ Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i M3LD | Forstå:\\ • i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer \\ \\ Kjenne til:\\ • forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer | ||
+ | | **Læremål 7**\\ \\ Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI | | Kunne lage nye ruter fra bunnen av\\ \\ Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner\\ \\ Legge inn ekstra stopp i en togrute\\ \\ Kunne kopiere tog\\ \\ Kunne lese logger\\ \\ Kunne deaktivere automatiske annonseringer | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Tema: Standard for kommunikasjon ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | | **Læremål 8**\\ Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer | ||
+ | | **Læremål 9**\\ Kjenne til hva Bane NOR lover å levere\\ kundene av informasjon på stasjonene | ||
+ | |||
+ | ===== Tema: ORV (operativ regelverk) ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | | **Læremål 10**\\ Kjenne til ORV for KTI | | Kunne søke i ORV for KTI\\ \\ Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i ORV man kan finne den informasjonen man trenger | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Tema: Kommunikasjon ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | | **Læremål 11**\\ Kunne interne rutiner for feilmeldinger og kommunikasjon | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Tema: Trafikkforståelse ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | | **Læremål 12**\\ Kunne lese fjernstyringssystemene | ||
+ | | **Læremål 13**\\ Kjenne til trafikk og geografi i ditt område | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Tema: Sikker kundeinformasjon ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | | **Læremål 14**\\ Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Tema: Andre systemer ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | | **Læremål 15**\\ Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Tema: Aksjonskort ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | | **Læremål 16**\\ Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative toginformatører ===== | ||
+ | |||
+ | === Gjennomføringsplan === | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Antall dager ^ Tema ^ Læremål | ||
+ | | 1 | Introduksjon med linjeleder | ||
+ | | 1 | Modul 1 og 2 – Banestrekninger og lokal kunnskap | ||
+ | | 1 | Modul 3 og 4 – Tekstbank og standard, Grunnleggende operasjoner | ||
+ | | 1 | Modul 5 og 6 – M3LD, Sikker kundeinformasjon | ||
+ | | 1 | Modul 7 og 8 – Sortering og filtrering, Innstillinger og merknad | ||
+ | | 1 | Modul 9 og 10 – Sjeldne operasjoner, | ||
+ | | 1 | Modul 11 – Aksjonskort | ||
+ | | 1 | Modul 12 - Trafikkforståelse | ||
+ | | 9 | Praksis i sentralen sammen med toginformatør | ||
+ | | 1 | Praksis i sentralen med lokal utsjekk med instruktør med evaluering | ||
+ | | 3 | Repetisjon med tentamen | ||
+ | | | Muntlig og praktisk eksamen | ||
+ | |||
+ | | | ||
+ | |||
+ | ==== Revisjonshistorikk ==== | ||
+ | |**Versjon **|**Dato **|**Beskrivelse av endring**| | ||
+ | |000 | |