lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/01/29 12:35]
ingrid_dale_bjordal File build by odt2dw plugin from file20191211 Opplæringsplan for toginformatører.odt
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/01/29 12:52]
ingrid_dale_bjordal
Linje 1: Linje 1:
-====== 20191211 Opplæringsplan for toginformatører ====== +====== Opplæringsplan for toginformatører ======
-<sub>{{20191211 Opplæringsplan for toginformatører.odt|Original file}}</sub> +
- +
-Opplæringsplan toginformatør+
  
 Grunnopplæring og godkjennelse til å utøve funksjonen toginformatør.  Grunnopplæring og godkjennelse til å utøve funksjonen toginformatør. 
  
-Teori: 54 timer (9 dager) +Teori: 54 timer (9 dager)\\ 
- +Befaring: 2 dager \\ 
-Befaring: 2 dager +Praksis: 10 dager \\
- +
-Praksis: 10 dager +
 Utsjekk: 1 dag Utsjekk: 1 dag
  
-====== - Kunde- og trafikkinformasjon ======+====Kunde- og trafikkinformasjon ====
  
 |**Mål**|**Krav**\\ |**Referanse **|**Omfang**| |**Mål**|**Krav**\\ |**Referanse **|**Omfang**|
-| Kjenne til Jernbanen|   - Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer  Kjenne til fagterminologi   - Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet|Heftet //Slik fungerer jernbanen,//\\ Håndbok for KTI, kap. 7 | Teori: 2 timer| +| Kjenne til Jernbanen| Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer \\ * Kjenne til fagterminologi \\ * Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet|Heftet //Slik fungerer jernbanen,//\\ Håndbok for KTI, kap. 7 | Teori: 2 timer| 
-|Kjenne til Bane NOR|   - Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR  Obligatoriske kurs   - Kjenne til ytelsesordningen|E-læring: Ny i Bane NOR|Teori: 2 timer| +|Kjenne til Bane NOR| Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR\\ * Obligatoriske kurs \\ * Kjenne til ytelsesordningen|E-læring: Ny i Bane NOR|Teori: 2 timer| 
-|Kjenne til enheten KTI|   - Kjenne til avdelingen KTI  Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering  Kjenne til Punktlighet  Kjenne til Kundesenteret| |Teori: 2 timer|+|Kjenne til enheten KTI| Kjenne til avdelingen KTI \\ * Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering\\ * Kjenne til Punktlighet\\ * Kjenne til Kundesenteret| |Teori: 2 timer|
  
-====== - Kunde­informasjons­systemet ======+====Kunde­informasjons­systemet ====
  
 |**Mål**|**Krav**\\ |**Referanse **|**Omfang**| |**Mål**|**Krav**\\ |**Referanse **|**Omfang**|
-|Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjons-systemet KARI\\ |   - Kunne lese og finne data i skjermbildene  - Forstå hvordan KARI fungerer. Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen  Kjenne til hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring  Ha kjennskap til regler for automatisk annonsering  Kunne utføre manuelle sporendringer   - Kunne legge til manuelle forsinkelser   - Kunne styre manuelt hva som blir vist på informasjonsskjermene ute  - Demonstrere i hvilke vinduer man kan filtrere og sortere data  Kunne filtrere og sortere data  Demonstrere hvilken informasjon som er relevant å vise i de ulike vinduene|Håndbok for KTI, kap. 6 \\ Opplærings­modul 1 – KARI: Grunnleggende operasjoner,\\ Ruteplan og klokkestyring|6 timer| +|Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjons-systemet KARI\\ | Kunne lese og finne data i skjermbildene  - Forstå hvordan KARI fungerer. Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen\\ * Kjenne til hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring\\ * Ha kjennskap til regler for automatisk annonsering\\ * Kunne utføre manuelle sporendringer\\ * Kunne legge til manuelle forsinkelser\\ * Kunne styre manuelt hva som blir vist på informasjonsskjermene ute  - Demonstrere i hvilke vinduer man kan filtrere og sortere data\\ * Kunne filtrere og sortere data\\ * Demonstrere hvilken informasjon som er relevant å vise i de ulike vinduene|Håndbok for KTI, kap. 6 \\ Opplærings­modul 1 – KARI: Grunnleggende operasjoner,\\ Ruteplan og klokkestyring|6 timer| 
-| Kunne** **innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster|   - Kunne innstille et tog manuelt på alle de ulike måtene som finnes  Kunne oppheve innstillingen på et tog manuelt  Kunne legge på merknadstekster  Kunne lese, legge på, fjerne og redigere tiltakstekster|Håndbok for KTI, kap. 6\\ Opplærings­modul 6 – KARI: Innstillinger og merknader|3 timer| +| Kunne** **innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster| Kunne innstille et tog manuelt på alle de ulike måtene som finnes\\ * Kunne oppheve innstillingen på et tog manuelt\\ * Kunne legge på merknadstekster\\ * Kunne lese, legge på, fjerne og redigere tiltakstekster|Håndbok for KTI, kap. 6\\ Opplærings­modul 6 – KARI: Innstillinger og merknader|3 timer| 
-|Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i KARI|   - Forstå i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer  Kjenne til forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer  Kunne lage ny, redigere, duplisere, publisere og fjerne en monitormelding med og uten parametere   - Kunne lage ny, redigere, kopiere, publisere og fjerne en manuell annonsering med og uten parametere  Kunne filtrere, sortere og bruke maler som ligger i systemet|Håndbok for KTI, kap. 4.2.5, 4.2.6 og 6.8  \\ Opplærings­modul 2 – KARI: Monitor- og høyttalermeldinger|3 timer| +|Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i KARI| Forstå i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer\\ * Kjenne til forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer\\ * Kunne lage ny, redigere, duplisere, publisere og fjerne en monitormelding med og uten parametere\\ * Kunne lage ny, redigere, kopiere, publisere og fjerne en manuell annonsering med og uten parametere\\ * Kunne filtrere, sortere og bruke maler som ligger i systemet|Håndbok for KTI, kap. 4.2.5, 4.2.6 og 6.8  \\ Opplærings­modul 2 – KARI: Monitor- og høyttalermeldinger|3 timer| 
-|Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI|   - Kunne lage nye ruter fra bunnen av  Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner  Legge inn ekstra stopp i en togrute  Kunne kopiere tog  Kunne lese logger  Kunne deaktivere automatiske annonseringer|Håndbok for KTI, kap. 6\\ Opplærings­modul 7 – KARI: Sjeldne operasjoner|6 timer|+|Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI| Kunne lage nye ruter fra bunnen av\\ * Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner\\ * Legge inn ekstra stopp i en togrute\\ * Kunne kopiere tog\\ * Kunne lese logger\\ * Kunne deaktivere automatiske annonseringer|Håndbok for KTI, kap. 6\\ Opplærings­modul 7 – KARI: Sjeldne operasjoner|6 timer|
  
-====== - Standard for kundeinformasjon ======+====Standard for kundeinformasjon ====
  
-|Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer|   - Ha kunnskap om KTIs kunder  Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon  Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik  Være bevisst på å bruke klart språk|Håndbok for KTI, kap. 2.1\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard|2 timer| +|Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer| Ha kunnskap om KTIs kunder\\ * Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon\\ * Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik\\ * Være bevisst på å bruke klart språk|Håndbok for KTI, kap. 2.1\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard|2 timer| 
-|Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene|   - Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om  Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer  Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene  Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger  Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker   - Kjenne til prinsippene for klart språk|Håndbok for KTI, \\ Kap. 2 og 5\\ Opplærings­modul 3 – Håndbok og standard|3 timer|+|Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene| Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om\\ * Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer  \\ * Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene\\ * Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger\\ * Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker\\ * Kjenne til prinsippene for klart språk|Håndbok for KTI, \\ Kap. 2 og 5\\ Opplærings­modul 3 – Håndbok og standard|3 timer|
  
-====== - Håndbok ======+====Håndbok ====
  
-|Kjenne til Håndbok for KTI|   - Kunne søke i Håndbok for KTI  Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trenger|Håndbok for KTI,\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard|1 time|+|Kjenne til Håndbok for KTI| Kunne søke i Håndbok for KTI\\ * Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trenger|Håndbok for KTI,\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard|1 time|
  
-====== - Kommunikasjon ======+====Kommunikasjon ====
  
-|Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon|   - Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning  Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene  Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral  Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene|Håndbok for KTI\\ Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5\\ |1 time|+|Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon| Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning\\ * Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene\\ * Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral\\ * Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene|Håndbok for KTI\\ Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5\\ |1 time|
  
-====== - Trafikkforståelse ======+====Trafikkforståelse ====
  
-|Kunne lese fjernstyrings-systemene|   - Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr  Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene  Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet  Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet  Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet|Håndbok for KTI\\ Kap. 7.3\\ Opplærings­modul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager)|3 timer| +|Kunne lese fjernstyrings-systemene| Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr\\ * Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene\\ * Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet\\ * Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet\\ * Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet|Håndbok for KTI\\ Kap. 7.3\\ Opplærings­modul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager)|3 timer| 
-|Kjenne til trafikk og geografi i ditt område|   - Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde  Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over  Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde  Kunne linjenummerne der det finnes  Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde|Håndbok for KTI, kap. 2.4, \\ Lokale instrukser,\\ TOK\\ Banenor.no\\ Linjekart\\ Befaring,\\ Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan|Teori: 4 timer\\ Befaring: 2 dager\\ Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan |+|Kjenne til trafikk og geografi i ditt område| Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over\\ * Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kunne linjenummerne der det finnes\\ * Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde|Håndbok for KTI, kap. 2.4, \\ Lokale instrukser,\\ TOK\\ Banenor.no\\ Linjekart\\ Befaring,\\ Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan|Teori: 4 timer\\ Befaring: 2 dager\\ Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan |
  
-====== - Sikker kundeinformasjon ======+====Sikker kundeinformasjon ====
  
-|Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende.|   - Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt  Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan  Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer  Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI   - Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet  Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor  Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan  Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser  Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon  Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for  - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan  Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt  Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder   - Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse  Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert|Håndbok for KTI,\\ Kap. 3.4, 5.4 og 7.4\\ TOK\\ Opplærings­modul 11 – Sikker kunde-informasjon,\\ Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC\\ HA-modul og sjekkliste for toginformatør|6 timer|+|Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende.| Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt\\ * Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer\\ * Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI\\ * Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet\\ * Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor\\ * Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser\\ * Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon\\ * Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for  - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt\\ * Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert|Håndbok for KTI,\\ Kap. 3.4, 5.4 og 7.4\\ TOK\\ Opplærings­modul 11 – Sikker kunde-informasjon,\\ Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC\\ HA-modul og sjekkliste for toginformatør|6 timer|
  
 ====== - Andre systemer ====== ====== - Andre systemer ======
lp_tr/opplaeringsplan_for_toginformatorer.txt · Sist endret: 2024/06/14 09:27 av chrane