lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/01/29 12:52]
ingrid_dale_bjordal
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/01/29 13:49]
ingrid_dale_bjordal [Tabell]
Linje 9: Linje 9:
  
 ====Kunde- og trafikkinformasjon ==== ====Kunde- og trafikkinformasjon ====
- +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="260px,345px,191px,80px"}} 
-|**Mål**|**Krav**\\ |**Referanse **|**Omfang**| +| **Mål**                 | **Krav**\\                                                                                                                                                    | **Referanse **                                                 | **Omfang**      
-| Kjenne til Jernbanen| * Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer \\ * Kjenne til fagterminologi \\ * Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet|Heftet //Slik fungerer jernbanen,//\\ Håndbok for KTI, kap. 7 | Teori: 2 timer| +| Kjenne til Jernbanen    | * Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer \\ * Kjenne til fagterminologi \\ * Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet  | Heftet //Slik fungerer jernbanen,//\\ Håndbok for KTI, kap. 7  | Teori: 2 timer  
-|Kjenne til Bane NOR| * Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR\\ * Obligatoriske kurs \\ * Kjenne til ytelsesordningen|E-læring: Ny i Bane NOR|Teori: 2 timer| +| Kjenne til Bane NOR     | * Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR\\ * Obligatoriske kurs \\ * Kjenne til ytelsesordningen                                                       | E-læring: Ny i Bane NOR                                        | Teori: 2 timer  
-|Kjenne til enheten KTI| * Kjenne til avdelingen KTI \\ * Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering\\ * Kjenne til Punktlighet\\ * Kjenne til Kundesenteret| |Teori: 2 timer|+| Kjenne til enheten KTI  | * Kjenne til avdelingen KTI \\ * Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering\\ * Kjenne til Punktlighet\\ * Kjenne til Kundesenteret                                                                                      | Teori: 2 timer  |
  
 ====Kunde­informasjons­systemet ==== ====Kunde­informasjons­systemet ====
Linje 24: Linje 24:
  
 ====Standard for kundeinformasjon ==== ====Standard for kundeinformasjon ====
- +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="253px,368px,187px,62px"}} 
-|Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer| * Ha kunnskap om KTIs kunder\\ * Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon\\ * Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik\\ * Være bevisst på å bruke klart språk|Håndbok for KTI, kap. 2.1\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard|2 timer| +| Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer  | * Ha kunnskap om KTIs kunder\\ * Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon\\ * Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik\\ * Være bevisst på å bruke klart språk                                                                                                                                                                                                                                 | Håndbok for KTI, kap. 2.1\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard        | 2 timer  
-|Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene| * Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om\\ * Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer  \\ * Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene\\ * Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger\\ * Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker\\ * Kjenne til prinsippene for klart språk|Håndbok for KTI, \\ Kap. 2 og 5\\ Opplærings­modul 3 – Håndbok og standard|3 timer|+| Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene             | * Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om\\ * Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer  \\ * Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene\\ * Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger\\ * Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker\\ * Kjenne til prinsippene for klart språk  | Håndbok for KTI, \\ Kap. 2 og 5\\ Opplærings­modul 3 – Håndbok og standard  | 3 timer  |
  
 ====Håndbok ==== ====Håndbok ====
Linje 45: Linje 45:
 |Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende.| * Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt\\ * Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer\\ * Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI\\ * Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet\\ * Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor\\ * Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser\\ * Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon\\ * Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for  - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt\\ * Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert|Håndbok for KTI,\\ Kap. 3.4, 5.4 og 7.4\\ TOK\\ Opplærings­modul 11 – Sikker kunde-informasjon,\\ Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC\\ HA-modul og sjekkliste for toginformatør|6 timer| |Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende.| * Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt\\ * Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer\\ * Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI\\ * Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet\\ * Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor\\ * Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser\\ * Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon\\ * Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for  - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt\\ * Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert|Håndbok for KTI,\\ Kap. 3.4, 5.4 og 7.4\\ TOK\\ Opplærings­modul 11 – Sikker kunde-informasjon,\\ Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC\\ HA-modul og sjekkliste for toginformatør|6 timer|
  
-====== - Andre systemer ======+====Andre systemer ====
  
-|Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger|   - Kunne bruke relevante funksjoner i:     - FIDO    - TIOS    - ARBIS    - TOK  Kunne bruke fagrommet  Kjenne til Hendelseslogg  Kjenne til appen NÅ og hvilken informasjon som deles der  Kunne bruke EpiServer til å legge ut trafikkmeldinger  Kunne bruke HA-klient|Håndbok for KTI, kap. 7.2\\ FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, \\ NÅ app,\\ HA-klient.|3 timer|+|Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger| Kunne bruke relevante funksjoner i:\\  - FIDO\\    - TIOS\\    - ARBIS\\    - TOK\\ * Kunne bruke fagrommet\\ * Kjenne til Hendelseslogg\\ * Kjenne til appen NÅ og hvilken informasjon som deles der\\ * Kunne bruke EpiServer til å legge ut trafikkmeldinger\\ * Kunne bruke HA-klient|Håndbok for KTI, kap. 7.2\\ FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, \\ NÅ app,\\ HA-klient.|3 timer|
  
-====== - Aksjonskort ======+====Aksjonskort ====
  
-| Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre\\ |   - Kunne lese og forstå et aksjonskort  Gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre for å oppfylle aksjonskortet  Kjenne til hvor man kan finne aksjonskortene|Håndbok for KTI, kap. 4.4 og 5.5\\ ORV\\ Opplærings­modul 5 – KARI: Aksjonskort|2 timer|+| Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre\\ | Kunne lese og forstå et aksjonskort\\ * Gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre for å oppfylle aksjonskortet\\ * Kjenne til hvor man kan finne aksjonskortene|Håndbok for KTI, kap. 4.4 og 5.5\\ ORV\\ Opplærings­modul 5 – KARI: Aksjonskort|2 timer|
  
-====== - Repetisjon ======+====Repetisjon ====
  
-| Gå gjennom læringspunkter som kandidaten har behov for\\ |   - Repetere læringsmålene  Forberedelser til utsjekk|Håndbok for KTI, Lokale instrukser, Opplærings-moduler, FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV|5 timer|+| Gå gjennom læringspunkter som kandidaten har behov for\\ | Repetere læringsmålene\\ * Forberedelser til utsjekk|Håndbok for KTI, Lokale instrukser, Opplærings-moduler, FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV|5 timer|
  
-====== - Praksis ======+====Praksis ====
  
-|Kunne bruke læringsmålene operativt|   - Ha oversikt over den strekningen toginformatøren skal overvåke.     - Kjenne til hvilke stasjoner den plassen har ansvaret for og hva som gjelder for disse    - Kjenne til hvilke tognummerserier på strekningen    - Kjenne til stoppmønster for togene   - Kunne sette opp vinduene i KARI i henhold til den informasjonen toginformatøren må ha tilgjengelig på de ulike plassene  - Kunne bruke Håndboken som oppslagsverk  Forstå når og hvordan man trenger å kommunisere med andre i sentralen  Kunne lese trafikkbildet på storskjermen  Demonstrere når toginformatøren må gjøre manuelle operasjoner, ut fra den informasjonen som er tilgjengelig i trafikkstyringssentralen  Kunne lokale rutiner i trafikkstyringssentralen, inkludert evakueringsrutine og rutiner for å håndtere alvorlige hendelser.    Kunne arbeidsrutiner når togleder og toginformatør er stasjonert i ulike trafikkstyringssentraler|Håndbok for KTI\\ FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV\\ Toginformatør-arbeidsstasjon/ plass og lokale instrukser\\ Opplærings-modul 8 – KARI: Interne rutiner,\\ Opplærings-modul 14 – Veiledning for operativ opplæring\\ |10 dager, \\ - Kandidaten skal få opplæring jevnt fordelt over de toginformatør-arbeids-stasjonene kandidaten kan forvente å betjene etter at opplæringen er gjennomført\\ - Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyrings-sentralen (Gruppeleder, elkraft, vaktleder og togleder)|+|Kunne bruke læringsmålene operativt| Ha oversikt over den strekningen toginformatøren skal overvåke.\\ - Kjenne til hvilke stasjoner den plassen har ansvaret for og hva som gjelder for disse\\ - Kjenne til hvilke tognummerserier på strekningen \\  - Kjenne til stoppmønster for togene \\ * Kunne sette opp vinduene i KARI i henhold til den informasjonen toginformatøren må ha tilgjengelig på de ulike plassene \\ - Kunne bruke Håndboken som oppslagsverk \\ * Forstå når og hvordan man trenger å kommunisere med andre i sentralen \\ * Kunne lese trafikkbildet på storskjermen  \\ * Demonstrere når toginformatøren må gjøre manuelle operasjoner, ut fra den informasjonen som er tilgjengelig i trafikkstyringssentralen\\ * Kunne lokale rutiner i trafikkstyringssentralen, inkludert evakueringsrutine og rutiner for å håndtere alvorlige hendelser.\\ * Kunne arbeidsrutiner når togleder og toginformatør er stasjonert i ulike trafikkstyringssentraler|Håndbok for KTI\\ FIDO, \\ TIOS, \\ ARBIS, \\ EpiServer, \\ TOK,\\ SharePoint,\\ Maximo,\\ NÅ, \\ ORV\\ Toginformatør-arbeidsstasjon/ plass og lokale instrukser\\ Opplærings-modul 8 – KARI: Interne rutiner,\\ Opplærings-modul 14 – Veiledning for operativ opplæring\\ |10 dager, \\ - Kandidaten skal få opplæring jevnt fordelt over de toginformatør-arbeids-stasjonene kandidaten kan forvente å betjene etter at opplæringen er gjennomført\\ - Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyrings-sentralen (Gruppeleder, elkraft, vaktleder og togleder)|
  
-====== - Utsjekk ======+====Utsjekk ====
  
-|Avsluttende prøve|   - Praktisk prøve  Teoretisk prøve|Opplæringsplan|1 dag|+|Avsluttende prøve| Praktisk prøve\\ * Teoretisk prøve|Opplæringsplan|1 dag|
  
 Godkjenning av opplæringsplan Godkjenning av opplæringsplan
  
-|11.12.2019| | | | +Opplæringsplanen er godkjent 11.12.2019 av kravstiller kompetanse - Direktør Kunde -og trafikkinformasjon 
-|Oslo| |Signatur Bane NOR / Kravstiller | |+ 
 + 
 +==== Revisjonshistorikk====
  
-Revisjonshistorikk 
  
 |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring|
lp_tr/opplaeringsplan_for_toginformatorer.txt · Sist endret: 2024/06/14 09:27 av chrane