Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/01/29 12:52] ingrid_dale_bjordal |
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/01/31 11:16] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
| |
====Kunde- og trafikkinformasjon ==== | ====Kunde- og trafikkinformasjon ==== |
| {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="252px,363px,202px,76px"}} |
|**Mål**|**Krav**\\ |**Referanse **|**Omfang**| | | **Mål** | **Krav**\\ | **Referanse ** | **Omfang** | |
| Kjenne til Jernbanen| * Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer \\ * Kjenne til fagterminologi \\ * Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet|Heftet //Slik fungerer jernbanen,//\\ Håndbok for KTI, kap. 7 | Teori: 2 timer| | | Kjenne til Jernbanen | * Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer \\ * Kjenne til fagterminologi \\ * Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet | Heftet //Slik fungerer jernbanen,//\\ Håndbok for KTI, kap. 7 | Teori: 2 timer | |
|Kjenne til Bane NOR| * Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR\\ * Obligatoriske kurs \\ * Kjenne til ytelsesordningen|E-læring: Ny i Bane NOR|Teori: 2 timer| | | Kjenne til Bane NOR | * Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR\\ * Obligatoriske kurs \\ * Kjenne til ytelsesordningen | E-læring: Ny i Bane NOR | Teori: 2 timer | |
|Kjenne til enheten KTI| * Kjenne til avdelingen KTI \\ * Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering\\ * Kjenne til Punktlighet\\ * Kjenne til Kundesenteret| |Teori: 2 timer| | | Kjenne til enheten KTI | * Kjenne til avdelingen KTI \\ * Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering\\ * Kjenne til Punktlighet\\ * Kjenne til Kundesenteret | | Teori: 2 timer | |
| |
====Kundeinformasjonssystemet ==== | ====Kundeinformasjonssystemet ==== |
| |
====Standard for kundeinformasjon ==== | ====Standard for kundeinformasjon ==== |
| {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="253px,368px,187px,62px"}} |
|Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer| * Ha kunnskap om KTIs kunder\\ * Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon\\ * Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik\\ * Være bevisst på å bruke klart språk|Håndbok for KTI, kap. 2.1\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard|2 timer| | | Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer | * Ha kunnskap om KTIs kunder\\ * Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon\\ * Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik\\ * Være bevisst på å bruke klart språk | Håndbok for KTI, kap. 2.1\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard | 2 timer | |
|Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene| * Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om\\ * Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer \\ * Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene\\ * Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger\\ * Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker\\ * Kjenne til prinsippene for klart språk|Håndbok for KTI, \\ Kap. 2 og 5\\ Opplæringsmodul 3 – Håndbok og standard|3 timer| | | Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene | * Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om\\ * Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer \\ * Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene\\ * Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger\\ * Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker\\ * Kjenne til prinsippene for klart språk | Håndbok for KTI, \\ Kap. 2 og 5\\ Opplæringsmodul 3 – Håndbok og standard | 3 timer | |
| |
====Håndbok ==== | ====Håndbok ==== |
| {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="250px,363px,193px,67px"}} |
|Kjenne til Håndbok for KTI| * Kunne søke i Håndbok for KTI\\ * Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trenger|Håndbok for KTI,\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard|1 time| | | Kjenne til Håndbok for KTI | * Kunne søke i Håndbok for KTI\\ * Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trenger | Håndbok for KTI,\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard | 1 time | |
| |
====Kommunikasjon ==== | ====Kommunikasjon ==== |
| {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="246px,374px,182px,73px"}} |
|Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon| * Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning\\ * Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene\\ * Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral\\ * Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene|Håndbok for KTI\\ Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5\\ |1 time| | | Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon | * Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning\\ * Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene\\ * Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral\\ * Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene | Håndbok for KTI\\ Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5\\ | 1 time | |
| |
====Trafikkforståelse ==== | ====Trafikkforståelse ==== |
| {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="244px,368px,185px,72px"}} |
|Kunne lese fjernstyrings-systemene| * Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr\\ * Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene\\ * Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet\\ * Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet\\ * Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet|Håndbok for KTI\\ Kap. 7.3\\ Opplæringsmodul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager)|3 timer| | | Kunne lese fjernstyrings-systemene | * Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr\\ * Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene\\ * Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet\\ * Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet\\ * Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet | Håndbok for KTI\\ Kap. 7.3\\ Opplæringsmodul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager) | 3 timer | |
|Kjenne til trafikk og geografi i ditt område| * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over\\ * Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kunne linjenummerne der det finnes\\ * Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde|Håndbok for KTI, kap. 2.4, \\ Lokale instrukser,\\ TOK\\ Banenor.no\\ Linjekart\\ Befaring,\\ Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan|Teori: 4 timer\\ Befaring: 2 dager\\ Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan | | | Kjenne til trafikk og geografi i ditt område | * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over\\ * Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kunne linjenummerne der det finnes\\ * Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde | Håndbok for KTI, kap. 2.4, \\ Lokale instrukser,\\ TOK\\ Banenor.no\\ Linjekart\\ Befaring,\\ Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan | Teori: 4 timer\\ Befaring: 2 dager\\ Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan | |
| |
====Sikker kundeinformasjon ==== | ====Sikker kundeinformasjon ==== |
| {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="241px,372px,191px"}} |
| | Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende. | * Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt\\ * Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer\\ * Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI\\ * Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet\\ * Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor\\ * Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser\\ * Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon\\ * Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt\\ * Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert | Håndbok for KTI,\\ Kap. 3.4, 5.4 og 7.4\\ TOK\\ Opplæringsmodul 11 – Sikker kunde-informasjon,\\ Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC\\ HA-modul og sjekkliste for toginformatør | 6 timer | |
| |
|Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende.| * Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt\\ * Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer\\ * Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI\\ * Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet\\ * Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor\\ * Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser\\ * Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon\\ * Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt\\ * Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert|Håndbok for KTI,\\ Kap. 3.4, 5.4 og 7.4\\ TOK\\ Opplæringsmodul 11 – Sikker kunde-informasjon,\\ Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC\\ HA-modul og sjekkliste for toginformatør|6 timer| | ====Andre systemer ==== |
| |
====== - Andre systemer ====== | |Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger| * Kunne bruke relevante funksjoner i:\\ - FIDO\\ - TIOS\\ - ARBIS\\ - TOK\\ * Kunne bruke fagrommet\\ * Kjenne til Hendelseslogg\\ * Kjenne til appen NÅ og hvilken informasjon som deles der\\ * Kunne bruke EpiServer til å legge ut trafikkmeldinger\\ * Kunne bruke HA-klient|Håndbok for KTI, kap. 7.2\\ FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, \\ NÅ app,\\ HA-klient.|3 timer| |
| |
|Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger| - Kunne bruke relevante funksjoner i: - FIDO - TIOS - ARBIS - TOK - Kunne bruke fagrommet - Kjenne til Hendelseslogg - Kjenne til appen NÅ og hvilken informasjon som deles der - Kunne bruke EpiServer til å legge ut trafikkmeldinger - Kunne bruke HA-klient|Håndbok for KTI, kap. 7.2\\ FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, \\ NÅ app,\\ HA-klient.|3 timer| | ====Aksjonskort ==== |
| |
====== - Aksjonskort ====== | | Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre\\ | * Kunne lese og forstå et aksjonskort\\ * Gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre for å oppfylle aksjonskortet\\ * Kjenne til hvor man kan finne aksjonskortene|Håndbok for KTI, kap. 4.4 og 5.5\\ ORV\\ Opplæringsmodul 5 – KARI: Aksjonskort|2 timer| |
| |
| Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre\\ | - Kunne lese og forstå et aksjonskort - Gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre for å oppfylle aksjonskortet - Kjenne til hvor man kan finne aksjonskortene|Håndbok for KTI, kap. 4.4 og 5.5\\ ORV\\ Opplæringsmodul 5 – KARI: Aksjonskort|2 timer| | ====Repetisjon ==== |
| |
====== - Repetisjon ====== | | Gå gjennom læringspunkter som kandidaten har behov for\\ | * Repetere læringsmålene\\ * Forberedelser til utsjekk|Håndbok for KTI, Lokale instrukser, Opplærings-moduler, FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV|5 timer| |
| |
| Gå gjennom læringspunkter som kandidaten har behov for\\ | - Repetere læringsmålene - Forberedelser til utsjekk|Håndbok for KTI, Lokale instrukser, Opplærings-moduler, FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV|5 timer| | ====Praksis ==== |
| |
====== - Praksis ====== | |Kunne bruke læringsmålene operativt| * Ha oversikt over den strekningen toginformatøren skal overvåke.\\ - Kjenne til hvilke stasjoner den plassen har ansvaret for og hva som gjelder for disse\\ - Kjenne til hvilke tognummerserier på strekningen \\ - Kjenne til stoppmønster for togene \\ * Kunne sette opp vinduene i KARI i henhold til den informasjonen toginformatøren må ha tilgjengelig på de ulike plassene \\ - Kunne bruke Håndboken som oppslagsverk \\ * Forstå når og hvordan man trenger å kommunisere med andre i sentralen \\ * Kunne lese trafikkbildet på storskjermen \\ * Demonstrere når toginformatøren må gjøre manuelle operasjoner, ut fra den informasjonen som er tilgjengelig i trafikkstyringssentralen\\ * Kunne lokale rutiner i trafikkstyringssentralen, inkludert evakueringsrutine og rutiner for å håndtere alvorlige hendelser.\\ * Kunne arbeidsrutiner når togleder og toginformatør er stasjonert i ulike trafikkstyringssentraler|Håndbok for KTI\\ FIDO, \\ TIOS, \\ ARBIS, \\ EpiServer, \\ TOK,\\ SharePoint,\\ Maximo,\\ NÅ, \\ ORV\\ Toginformatør-arbeidsstasjon/ plass og lokale instrukser\\ Opplærings-modul 8 – KARI: Interne rutiner,\\ Opplærings-modul 14 – Veiledning for operativ opplæring\\ |10 dager, \\ - Kandidaten skal få opplæring jevnt fordelt over de toginformatør-arbeids-stasjonene kandidaten kan forvente å betjene etter at opplæringen er gjennomført\\ - Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyrings-sentralen (Gruppeleder, elkraft, vaktleder og togleder)| |
| |
|Kunne bruke læringsmålene operativt| - Ha oversikt over den strekningen toginformatøren skal overvåke. - Kjenne til hvilke stasjoner den plassen har ansvaret for og hva som gjelder for disse - Kjenne til hvilke tognummerserier på strekningen - Kjenne til stoppmønster for togene - Kunne sette opp vinduene i KARI i henhold til den informasjonen toginformatøren må ha tilgjengelig på de ulike plassene - Kunne bruke Håndboken som oppslagsverk - Forstå når og hvordan man trenger å kommunisere med andre i sentralen - Kunne lese trafikkbildet på storskjermen - Demonstrere når toginformatøren må gjøre manuelle operasjoner, ut fra den informasjonen som er tilgjengelig i trafikkstyringssentralen - Kunne lokale rutiner i trafikkstyringssentralen, inkludert evakueringsrutine og rutiner for å håndtere alvorlige hendelser. - Kunne arbeidsrutiner når togleder og toginformatør er stasjonert i ulike trafikkstyringssentraler|Håndbok for KTI\\ FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV\\ Toginformatør-arbeidsstasjon/ plass og lokale instrukser\\ Opplærings-modul 8 – KARI: Interne rutiner,\\ Opplærings-modul 14 – Veiledning for operativ opplæring\\ |10 dager, \\ - Kandidaten skal få opplæring jevnt fordelt over de toginformatør-arbeids-stasjonene kandidaten kan forvente å betjene etter at opplæringen er gjennomført\\ - Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyrings-sentralen (Gruppeleder, elkraft, vaktleder og togleder)| | ====Utsjekk ==== |
| |
====== - Utsjekk ====== | |Avsluttende prøve| * Praktisk prøve\\ * Teoretisk prøve|Opplæringsplan|1 dag| |
| |
|Avsluttende prøve| - Praktisk prøve - Teoretisk prøve|Opplæringsplan|1 dag| | |
| |
Godkjenning av opplæringsplan | Godkjenning av opplæringsplan |
| |
|11.12.2019| | | | | Opplæringsplanen er godkjent 11.12.2019 av kravstiller kompetanse - Direktør Kunde -og trafikkinformasjon |
|Oslo| |Signatur Bane NOR / Kravstiller | | | |
| |
| ==== Revisjonshistorikk==== |
| |
Revisjonshistorikk | |
| |
|Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| |