lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/01/29 13:49]
ingrid_dale_bjordal [Tabell]
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/01/31 11:17]
ingrid_dale_bjordal [Tabell]
Linje 9: Linje 9:
  
 ====Kunde- og trafikkinformasjon ==== ====Kunde- og trafikkinformasjon ====
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="260px,345px,202px,80px"}}+{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="252px,363px,202px,76px"}}
 | **Mål**                 | **Krav**\\                                                                                                                                                    | **Referanse **                                                 | **Omfang**      | | **Mål**                 | **Krav**\\                                                                                                                                                    | **Referanse **                                                 | **Omfang**      |
 | Kjenne til Jernbanen    | * Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer \\ * Kjenne til fagterminologi \\ * Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet  | Heftet //Slik fungerer jernbanen,//\\ Håndbok for KTI, kap. 7  | Teori: 2 timer  | | Kjenne til Jernbanen    | * Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer \\ * Kjenne til fagterminologi \\ * Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet  | Heftet //Slik fungerer jernbanen,//\\ Håndbok for KTI, kap. 7  | Teori: 2 timer  |
Linje 29: Linje 29:
  
 ====Håndbok ==== ====Håndbok ====
- +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="250px,363px,193px,67px"}} 
-|Kjenne til Håndbok for KTI| * Kunne søke i Håndbok for KTI\\ * Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trenger|Håndbok for KTI,\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard|1 time|+| Kjenne til Håndbok for KTI  | * Kunne søke i Håndbok for KTI\\ * Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trenger  | Håndbok for KTI,\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard  | 1 time  |
  
 ====Kommunikasjon ==== ====Kommunikasjon ====
- +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="246px,374px,182px,73px"}} 
-|Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon| * Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning\\ * Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene\\ * Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral\\ * Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene|Håndbok for KTI\\ Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5\\ |1 time|+| Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon  | * Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning\\ * Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene\\ * Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral\\ * Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene  | Håndbok for KTI\\ Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5\\  | 1 time  |
  
 ====Trafikkforståelse ==== ====Trafikkforståelse ====
- +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="244px,368px,185px,72px"}} 
-|Kunne lese fjernstyrings-systemene| * Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr\\ * Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene\\ * Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet\\ * Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet\\ * Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet|Håndbok for KTI\\ Kap. 7.3\\ Opplærings­modul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager)|3 timer| +| Kunne lese fjernstyrings-systemene            | * Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr\\ * Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene\\ * Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet\\ * Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet\\ * Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet  | Håndbok for KTI\\ Kap. 7.3\\ Opplærings­modul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager)                                                                     | 3 timer                                                                                                   
-|Kjenne til trafikk og geografi i ditt område| * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over\\ * Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kunne linjenummerne der det finnes\\ * Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde|Håndbok for KTI, kap. 2.4, \\ Lokale instrukser,\\ TOK\\ Banenor.no\\ Linjekart\\ Befaring,\\ Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan|Teori: 4 timer\\ Befaring: 2 dager\\ Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan |+| Kjenne til trafikk og geografi i ditt område  | * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over\\ * Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kunne linjenummerne der det finnes\\ * Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde                   | Håndbok for KTI, kap. 2.4, \\ Lokale instrukser,\\ TOK\\ Banenor.no\\ Linjekart\\ Befaring,\\ Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan  | Teori: 4 timer\\ Befaring: 2 dager\\ Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan  |
  
 ====Sikker kundeinformasjon ==== ====Sikker kundeinformasjon ====
- +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="241px,372px,185px,63px"}} 
-|Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende.| * Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt\\ * Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer\\ * Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI\\ * Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet\\ * Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor\\ * Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser\\ * Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon\\ * Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for  - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt\\ * Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert|Håndbok for KTI,\\ Kap. 3.4, 5.4 og 7.4\\ TOK\\ Opplærings­modul 11 – Sikker kunde-informasjon,\\ Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC\\ HA-modul og sjekkliste for toginformatør|6 timer|+| Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende.  | * Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt\\ * Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer\\ * Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI\\ * Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet\\ * Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor\\ * Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser\\ * Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon\\ * Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for  - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt\\ * Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert  | Håndbok for KTI,\\ Kap. 3.4, 5.4 og 7.4\\ TOK\\ Opplærings­modul 11 – Sikker kunde-informasjon,\\ Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC\\ HA-modul og sjekkliste for toginformatør  | 6 timer  |
  
 ====Andre systemer ==== ====Andre systemer ====
lp_tr/opplaeringsplan_for_toginformatorer.txt · Sist endret: 2024/06/07 08:03 av chrane