lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/01/29 14:09]
ingrid_dale_bjordal [Tabell]
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2024/06/03 13:12]
chrane Ny Lokal opplæringsplan
Linje 1: Linje 1:
-====== Opplæringsplan for toginformatører ======+====== Opplæringsplan for lokal opplæring av toginformatører ======
  
-Grunnopplæring og godkjennelse til å utøve funksjonen toginformatør+==== Innledning ==== 
 +Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring av toginformatører, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som operative toginformatører har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste.
  
-Teori54 timer (9 dager)\\ +**Eier av læreplanen:** Direktør i trafikk\\ 
-Befaring2 dager \\ +**Utarbeidet av:** Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon\\ 
-Praksis: 10 dager \\ +**Praksis: **Beskriv sted /tid/varighet \\ 
-Utsjekk1 dag+**Befaring: **Beskriv krav til befaring\\ 
 +**Sluttsamtale: **Beskriv vurdering av opplæringen
  
-====Kunde- og trafikkinformasjon ==== +===== Hovedprinsipper for opplæringen ===== 
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="252px,363px,202px,76px"}} +==== Betegnelse på opplæring ==== 
-| **Mål**                 | **Krav**\\                                                                                                                                                    | **Referanse **                                                 | **Omfang**      | +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca.  20 dager. 
-| Kjenne til Jernbanen    | * Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer \\ * Kjenne til fagterminologi \\ * Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet  | Heftet //Slik fungerer jernbanen,//\\ Håndbok for KTI, kap | Teori: 2 timer  | +
-| Kjenne til Bane NOR     | * Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR\\ * Obligatoriske kurs \\ * Kjenne til ytelsesordningen                                                       | E-læring: Ny i Bane NOR                                        | Teori: 2 timer  | +
-| Kjenne til enheten KTI  | * Kjenne til avdelingen KTI \\ * Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering\\ * Kjenne til Punktlighet\\ * Kjenne til Kundesenteret                                                                                      | Teori: 2 timer  |+
  
-====Kunde­informasjons­systemet ====+Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører kunde- og trafikkinformasjon. Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne toginformatører.
  
-|**Mål**|**Krav**\\ |**Referanse **|**Omfang**| +==== Læremål til tema ==== 
-|Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjons-systemet KARI\\ | * Kunne lese og finne data i skjermbildene  - Forstå hvordan KARI fungerer. Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen\\ * Kjenne til hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring\\ * Ha kjennskap til regler for automatisk annonsering\\ * Kunne utføre manuelle sporendringer\\ * Kunne legge til manuelle forsinkelser\\ * Kunne styre manuelt hva som blir vist på informasjonsskjermene ute  - Demonstrere i hvilke vinduer man kan filtrere og sortere data\\ * Kunne filtrere og sortere data\\ * Demonstrere hvilken informasjon som er relevant å vise de ulike vinduene|Håndbok for KTI, kap. 6 \\ Opplærings­modul – KARI: Grunnleggende operasjoner,\\ Ruteplan og klokkestyring|6 timer| +Læremål for opplæringen er beskrevet hvert tema i vedlegg (Oversikt over læremål prtema).
-| Kunne** **innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster| * Kunne innstille et tog manuelt på alle de ulike måtene som finnes\\ * Kunne oppheve innstillingen på et tog manuelt\\ * Kunne legge på merknadstekster\\ * Kunne lese, legge på, fjerne og redigere tiltakstekster|Håndbok for KTI, kap6\\ Opplærings­modul 6 – KARI: Innstillinger og merknader|3 timer| +
-|Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i KARI| * Forstå i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer\\ * Kjenne til forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer\\ * Kunne lage ny, redigere, duplisere, publisere og fjerne en monitormelding med og uten parametere\\ * Kunne lage ny, redigere, kopiere, publisere og fjerne en manuell annonsering med og uten parametere\\ * Kunne filtrere, sortere og bruke maler som ligger i systemet|Håndbok for KTI, kap. 4.2.5, 4.2.6 og 6.8  \\ Opplærings­modul 2 – KARI: Monitor- og høyttalermeldinger|3 timer| +
-|Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI| * Kunne lage nye ruter fra bunnen av\\ * Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner\\ * Legge inn ekstra stopp i en togrute\\ * Kunne kopiere tog\\ * Kunne lese logger\\ * Kunne deaktivere automatiske annonseringer|Håndbok for KTI, kap6\\ Opplærings­modul 7 – KARI: Sjeldne operasjoner|6 timer|+
  
-====Standard for kundeinformasjon ==== +==== Pensum ==== 
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="253px,368px,187px,62px"}} +Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon vedlegg 1 til opplæringsplanen.
-| Kunden sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer  | * Ha kunnskap om KTIs kunder\\ * Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon\\ * Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik\\ * Være bevisst på å bruke klart språk                                                                                                                                                                                                                                 | Håndbok for KTI, kap. 2.1\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard        | 2 timer  | +
-| Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene             | * Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om\\ * Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer  \\ * Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene\\ * Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger\\ * Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker\\ * Kjenne til prinsippene for klart språk  | Håndbok for KTI, \\ Kap2 og 5\\ Opplærings­modul 3 – Håndbok og standard  | 3 timer  |+
  
-====Håndbok ==== +==== Oppfølging under opplæring ==== 
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="250px,365px,205px"}} +Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Se beskrivelse Læreplan for lokal opplæring av toginformatør. Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov basert på evaluering fra instruktører/veiledere. Dersom medarbeider ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, skal leder vurdere videre arbeidsforhold. 
-| Kjenne til Håndbok for KTI  | * Kunne søke Håndbok for KTI\\ * Kjenne til hvor de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trenger  | Håndbok for KTI,\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard  | 1 time  |+
  
-====Kommunikasjon ==== +Fagleder Operativ kunde og- informasjon har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen.
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="222px,454px,151px"}} +
-| Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon  | * Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning\\ * Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene\\ * Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral\\ * Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene  | Håndbok for KTI\\ Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5\\  | 1 time  |+
  
-====Trafikkforståelse ====+==== Vurdering av opplæringen ==== 
 +Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. 
 +Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes.
  
-|Kunne lese fjernstyrings-systemene| * Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr\\ * Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene\\ * Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet\\ * Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet\\ * Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet|Håndbok for KTI\\ Kap7.3\\ Opplærings­modul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager)|3 timer| +Muntlig/praktisk prøve gjennomføres med to sensorer som er oppnevnt av fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon
-|Kjenne til trafikk og geografi i ditt område| * Kjenne til stasjonerholdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over\\ * Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kunne linjenummerne der det finnes\\ * Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde|Håndbok for KTI, kap2.4, \\ Lokale instrukser,\\ TOK\\ Banenor.no\\ Linjekart\\ Befaring,\\ Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan|Teori: 4 timer\\ Befaring: 2 dager\\ Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan |+  
 +Tillatte hjelpemidlerkun under den praktiske delen av eksamen: ORV og tekstbank
  
-====Sikker kundeinformasjon ====+Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen.
  
-|Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende.| * Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt\\ * Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer\\ * Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI\\ * Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet\\ * Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor\\ * Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser\\ * Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon\\ * Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for  - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt\\ * Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert|Håndbok for KTI,\\ Kap3.4, 5.4 og 7.4\\ TOK\\ Opplærings­modul 11 – Sikker kunde-informasjon,\\ Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC\\ HA-modul og sjekkliste for toginformatør|6 timer|+Medarbeider skal vurdere instruktørene og opplegget på slutten av opplæringen.
  
-====Andre systemer ====+==== Sensor ==== 
 +Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon peker ut sensor for muntlig/praktisk eksamener. Se læreplan, Retningslinjer for sensor og muntlig/praktisk eksamen.
  
-|Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger| * Kunne bruke relevante funksjoner i:\\  - FIDO\\    - TIOS\\    - ARBIS\\    - TOK\\ * Kunne bruke fagrommet\\ * Kjenne til Hendelseslogg\\ * Kjenne til appen NÅ og hvilken informasjon som deles der\\ * Kunne bruke EpiServer til å legge ut trafikkmeldinger\\ * Kunne bruke HA-klient|Håndbok for KTI, kap. 7.2\\ FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, \\ NÅ app,\\ HA-klient.|3 timer| +==== Dokumentasjon ==== 
- +Godkjent opplæring registreres DrivSe læreplandokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse.
-====Aksjonskort ==== +
- +
-| Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre\\ | * Kunne lese og forstå et aksjonskort\\ * Gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre for å oppfylle aksjonskortet\\ * Kjenne til hvor man kan finne aksjonskortene|Håndbok for KTI, kap. 4.4 og 5.5\\ ORV\\ Opplærings­modul 5 – KARI: Aksjonskort|2 timer| +
- +
-====Repetisjon ==== +
- +
-| Gå gjennom læringspunkter som kandidaten har behov for\\ | * Repetere læringsmålene\\ * Forberedelser til utsjekk|Håndbok for KTI, Lokale instrukser, Opplærings-moduler, FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV|5 timer| +
- +
-====Praksis ==== +
- +
-|Kunne bruke læringsmålene operativt| * Ha oversikt over den strekningen toginformatøren skal overvåke.\\ - Kjenne til hvilke stasjoner den plassen har ansvaret for og hva som gjelder for disse\\ - Kjenne til hvilke tognummerserier på strekningen \\  - Kjenne til stoppmønster for togene \\ * Kunne sette opp vinduene KARI i henhold til den informasjonen toginformatøren må ha tilgjengelig på de ulike plassene \\ - Kunne bruke Håndboken som oppslagsverk \\ * Forstå når og hvordan man trenger å kommunisere med andre i sentralen \\ * Kunne lese trafikkbildet på storskjermen  \\ * Demonstrere når toginformatøren må gjøre manuelle operasjoner, ut fra den informasjonen som er tilgjengelig i trafikkstyringssentralen\\ * Kunne lokale rutiner i trafikkstyringssentralen, inkludert evakueringsrutine og rutiner for å håndtere alvorlige hendelser.\\ * Kunne arbeidsrutiner når togleder og toginformatør er stasjonert i ulike trafikkstyringssentraler|Håndbok for KTI\\ FIDO\\ TIOS, \\ ARBIS, \\ EpiServer, \\ TOK,\\ SharePoint,\\ Maximo,\\ NÅ, \\ ORV\\ Toginformatør-arbeidsstasjon/ plass og lokale instrukser\\ Opplærings-modul 8 – KARI: Interne rutiner,\\ Opplærings-modul 14 – Veiledning for operativ opplæring\\ |10 dager, \\ - Kandidaten skal få opplæring jevnt fordelt over de toginformatør-arbeids-stasjonene kandidaten kan forvente å betjene etter at opplæringen er gjennomført\\ - Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyrings-sentralen (Gruppelederelkraft, vaktleder og togleder)| +
- +
-====Utsjekk ==== +
- +
-|Avsluttende prøve| * Praktisk prøve\\ * Teoretisk prøve|Opplæringsplan|1 dag| +
- +
-Godkjenning av opplæringsplan +
- +
-Opplæringsplanen er godkjent 11.12.2019 av kravstiller kompetanse - Direktør Kunde -og trafikkinformasjon +
- +
- +
-==== Revisjonshistorikk==== +
- +
- +
-|Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| +
-|000|2019-05-31 |Dokument opprettet| +
-|001|2019-08-28| Revidert etter høringsfristen 12.07.2019| +
-|002|2019-11-15|Revidert| +
-|003|2019-12-11| Kompetansekode etablert i Agresso|+
  
 +==== Varighet på opplæring (teori og praksis) ====
 +Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser og teoretisk forklaring. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold.
 +For mer informasjon om organisering av opplæringen, se vedlegg 2 (Gjennomføringsplan).
  
 +==== Revisjonshistorikk ====
 +|**Versjon **|**Dato **|**Beskrivelse av endring**|
 +|000 |  |Dokumentet opprettet|
  
lp_tr/opplaeringsplan_for_toginformatorer.txt · Sist endret: 2024/06/14 09:27 av chrane