Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/02/03 12:11] ingrid_dale_bjordal |
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2024/06/03 13:12] chrane Ny Lokal opplæringsplan |
====== Opplæringsplan for toginformatører ====== | ====== Opplæringsplan for lokal opplæring av toginformatører ====== |
| |
Grunnopplæring og godkjennelse til å utøve funksjonen toginformatør. | ==== Innledning ==== |
| Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring av toginformatører, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som operative toginformatører har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste. |
| |
Teori: 54 timer (9 dager)\\ | **Eier av læreplanen:** Direktør i trafikk\\ |
Befaring: 2 dager \\ | **Utarbeidet av:** Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon\\ |
Praksis: 10 dager \\ | **Praksis: **Beskriv sted /tid/varighet \\ |
Utsjekk: 1 dag | **Befaring: **Beskriv krav til befaring\\ |
| **Sluttsamtale: **Beskriv vurdering av opplæringen |
| |
| ===== Hovedprinsipper for opplæringen ===== |
| ==== Betegnelse på opplæring ==== |
| Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 20 dager. |
| |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} | Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører kunde- og trafikkinformasjon. Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne toginformatører. |
^**Tema** ^ **Mål** ^ **Krav**\\ ^ **Referanse ** ^ **Omfang** | | |
^Kunde- og trafikkinformasjon | Kjenne til Jernbanen | * Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer \\ * Kjenne til fagterminologi \\ * Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet | Heftet //Slik fungerer jernbanen,//\\ Håndbok for KTI, kap. 7 | Teori: 2 timer | | |
| ::: | Kjenne til Bane NOR | * Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR\\ * Obligatoriske kurs \\ * Kjenne til ytelsesordningen | E-læring: Ny i Bane NOR | Teori: 2 timer | | |
| ::: | Kjenne til enheten KTI | * Kjenne til avdelingen KTI \\ * Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering\\ * Kjenne til Punktlighet\\ * Kjenne til Kundesenteret | | Teori: 2 timer | | |
^Kundeinformasjonssystemet | Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjons-systemet KARI\\ | * Kunne lese og finne data i skjermbildene \\ * Forstå hvordan KARI fungerer. Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen\\ * Kjenne til hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring\\ * Ha kjennskap til regler for automatisk annonsering\\ * Kunne utføre manuelle sporendringer\\ * Kunne legge til manuelle forsinkelser\\ * Kunne styre manuelt hva som blir vist på informasjonsskjermene ute - Demonstrere i hvilke vinduer man kan filtrere og sortere data\\ * Kunne filtrere og sortere data\\ * Demonstrere hvilken informasjon som er relevant å vise i de ulike vinduene | Håndbok for KTI, kap. 6 \\ Opplæringsmodul 1 – KARI: Grunnleggende operasjoner,\\ Ruteplan og klokkestyring | 6 timer | | |
| ::: | Kunne** **innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster | * Kunne innstille et tog manuelt på alle de ulike måtene som finnes\\ * Kunne oppheve innstillingen på et tog manuelt\\ * Kunne legge på merknadstekster\\ * Kunne lese, legge på, fjerne og redigere tiltakstekster | Håndbok for KTI, kap. 6\\ Opplæringsmodul 6 – KARI: Innstillinger og merknader | 3 timer | | |
| ::: | Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i KARI | * Forstå i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer\\ * Kjenne til forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer\\ * Kunne lage ny, redigere, duplisere, publisere og fjerne en monitormelding med og uten parametere\\ * Kunne lage ny, redigere, kopiere, publisere og fjerne en manuell annonsering med og uten parametere\\ * Kunne filtrere, sortere og bruke maler som ligger i systemet | Håndbok for KTI, kap. 4.2.5, 4.2.6 og 6.8 \\ Opplæringsmodul 2 – KARI: Monitor- og høyttalermeldinger | 3 timer | | |
| ::: | Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI | * Kunne lage nye ruter fra bunnen av\\ * Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner\\ * Legge inn ekstra stopp i en togrute\\ * Kunne kopiere tog\\ * Kunne lese logger\\ * Kunne deaktivere automatiske annonseringer | Håndbok for KTI, kap. 6\\ Opplæringsmodul 7 – KARI: Sjeldne operasjoner | 6 timer | | |
^Standard for kundeinformasjon | Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer | * Ha kunnskap om KTIs kunder\\ * Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon\\ * Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik\\ * Være bevisst på å bruke klart språk Håndbok for KTI, kap. 2.1\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard | 2 timer | | | |
| ::: | Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene | * Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om\\ * Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer \\ * Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene\\ * Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger\\ * Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker\\ * Kjenne til prinsippene for klart språk |Håndbok for KTI, \\ Kap. 2 og 5\\ Opplæringsmodul 3 – Håndbok og standard | 3 timer | | |
^Håndbok | Kjenne til Håndbok for KTI | * Kunne søke i Håndbok for KTI\\ * Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trenger | Håndbok for KTI,\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard | 1 time | | |
^Kommunikasjon | Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon | * Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning\\ * Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene\\ * Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral\\ * Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene | Håndbok for KTI\\ Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5\\ | 1 time | | |
^Trafikkforståelse | Kunne lese fjernstyrings-systemene | * Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr\\ * Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene\\ * Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet\\ * Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet\\ * Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet | Håndbok for KTI\\ Kap. 7.3\\ Opplæringsmodul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager) | 3 timer | | |
| ::: | Kjenne til trafikk og geografi i ditt område | * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over\\ * Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kunne linjenummerne der det finnes\\ * Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde | Håndbok for KTI, kap. 2.4, \\ Lokale instrukser,\\ TOK\\ Banenor.no\\ Linjekart\\ Befaring,\\ Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan | Teori: 4 timer\\ Befaring: 2 dager\\ Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan | | |
^Sikker kundeinformasjon | Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende. | * Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt\\ * Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer\\ * Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI\\ * Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet\\ * Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor\\ * Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser\\ * Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon\\ * Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt\\ * Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert | Håndbok for KTI,\\ Kap. 3.4, 5.4 og 7.4\\ TOK\\ Opplæringsmodul 11 – Sikker kunde-informasjon,\\ Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC\\ HA-modul og sjekkliste for toginformatør | 6 timer | | |
^Andre systemer | Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger | * Kunne bruke relevante funksjoner i:\\ - FIDO\\ - TIOS\\ - ARBIS\\ - TOK\\ * Kunne bruke fagrommet\\ * Kjenne til Hendelseslogg\\ * Kjenne til appen NÅ og hvilken informasjon som deles der\\ * Kunne bruke EpiServer til å legge ut trafikkmeldinger\\ * Kunne bruke HA-klient | Håndbok for KTI, kap. 7.2\\ FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, \\ NÅ app,\\ HA-klient. | 3 timer | | |
^Aksjonskort | Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre\\ | * Kunne lese og forstå et aksjonskort\\ * Gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre for å oppfylle aksjonskortet\\ * Kjenne til hvor man kan finne aksjonskortene | Håndbok for KTI, kap. 4.4 og 5.5\\ ORV\\ Opplæringsmodul 5 – KARI: Aksjonskort | 2 timer | | |
^Repetisjon | Gå gjennom læringspunkter som kandidaten har behov for\\ | * Repetere læringsmålene\\ * Forberedelser til utsjekk | Håndbok for KTI, Lokale instrukser, Opplærings-moduler, FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV | 5 timer | | |
^Praksis | Kunne bruke læringsmålene operativt | * Ha oversikt over den strekningen toginformatøren skal overvåke.\\ - Kjenne til hvilke stasjoner den plassen har ansvaret for og hva som gjelder for disse\\ - Kjenne til hvilke tognummerserier på strekningen \\ - Kjenne til stoppmønster for togene \\ * Kunne sette opp vinduene i KARI i henhold til den informasjonen toginformatøren må ha tilgjengelig på de ulike plassene \\ - Kunne bruke Håndboken som oppslagsverk \\ * Forstå når og hvordan man trenger å kommunisere med andre i sentralen \\ * Kunne lese trafikkbildet på storskjermen \\ * Demonstrere når toginformatøren må gjøre manuelle operasjoner, ut fra den informasjonen som er tilgjengelig i trafikkstyringssentralen\\ * Kunne lokale rutiner i trafikkstyringssentralen, inkludert evakueringsrutine og rutiner for å håndtere alvorlige hendelser.\\ * Kunne arbeidsrutiner når togleder og toginformatør er stasjonert i ulike trafikkstyringssentraler | Håndbok for KTI\\ FIDO, \\ TIOS, \\ ARBIS, \\ EpiServer, \\ TOK,\\ SharePoint,\\ Maximo,\\ NÅ, \\ ORV\\ Toginformatør-arbeidsstasjon/ plass og lokale instrukser\\ Opplærings-modul 8 – KARI: Interne rutiner,\\ Opplærings-modul 14 – Veiledning for operativ opplæring\\ | 10 dager, \\ - Kandidaten skal få opplæring jevnt fordelt over de toginformatør-arbeids-stasjonene kandidaten kan forvente å betjene etter at opplæringen er gjennomført\\ - Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyrings-sentralen (Gruppeleder, elkraft, vaktleder og togleder) | | |
^Utsjekk | Avsluttende prøve | * Praktisk prøve\\ * Teoretisk prøve | Opplæringsplan | 1 dag | | |
| |
| ==== Læremål til tema ==== |
| Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema). |
| |
| ==== Pensum ==== |
| Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen. |
| |
| ==== Oppfølging under opplæring ==== |
| Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring av toginformatør. Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov basert på evaluering fra instruktører/veiledere. Dersom medarbeider ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, skal leder vurdere videre arbeidsforhold. |
| |
**Godkjenning av opplæringsplan** | Fagleder Operativ kunde og- informasjon har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen. |
| |
Opplæringsplanen er godkjent 11.12.2019 av kravstiller kompetanse - Direktør Kunde -og trafikkinformasjon | ==== Vurdering av opplæringen ==== |
| Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. |
| Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. |
| |
| Muntlig/praktisk prøve gjennomføres med to sensorer som er oppnevnt av fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. |
| |
| Tillatte hjelpemidler, kun under den praktiske delen av eksamen: ORV og tekstbank. |
| |
**Revisjonshistorikk** | Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. |
| |
| Medarbeider skal vurdere instruktørene og opplegget på slutten av opplæringen. |
| |
|Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | ==== Sensor ==== |
|000|2019-05-31 |Dokument opprettet| | Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon peker ut sensor for muntlig/praktisk eksamener. Se læreplan, Retningslinjer for sensor og muntlig/praktisk eksamen. |
|001|2019-08-28| Revidert etter høringsfristen 12.07.2019| | |
|002|2019-11-15|Revidert| | |
|003|2019-12-11| Kompetansekode etablert i Agresso| | |
| |
| ==== Dokumentasjon ==== |
| Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, dokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse. |
| |
| ==== Varighet på opplæring (teori og praksis) ==== |
| Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser og teoretisk forklaring. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold. |
| For mer informasjon om organisering av opplæringen, se vedlegg 2 (Gjennomføringsplan). |
| |
| ==== Revisjonshistorikk ==== |
| |**Versjon **|**Dato **|**Beskrivelse av endring**| |
| |000 | |Dokumentet opprettet| |
| |