lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2020/01/29 13:36]
ingrid_dale_bjordal
lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer [2024/06/14 09:27]
chrane
Linje 1: Linje 1:
-====== Opplæringsplan for toginformatører ======+====== Opplæringsplan for lokal opplæring av toginformatører ======
  
-Grunnopplæring og godkjennelse til å utøve funksjonen toginformatør+==== Innledning ==== 
 +Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring av toginformatører, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som operative toginformatører har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste.
  
-Teori54 timer (9 dager)\\ +**Eier av læreplanen:** Direktør i trafikk\\ 
-Befaring2 dager \\ +**Utarbeidet av:** Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon\\ 
-Praksis: 10 dager \\ +**Praksis: **Beskriv sted /tid/varighet \\ 
-Utsjekk1 dag+**Befaring: **Beskriv krav til befaring\\ 
 +**Sluttsamtale: **Beskriv vurdering av opplæringen
  
-====Kunde- og trafikkinformasjon ====+===== Hovedprinsipper for opplæringen ===== 
 +==== Betegnelse på opplæring ==== 
 +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca.  20 dager. 
  
-|**Mål**|**Krav**\\ |**Referanse **|**Omfang**| +Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører kundeog trafikkinformasjon. Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne toginformatører.
-| Kjenne til Jernbanen| * Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer \\ * Kjenne til fagterminologi \\ * Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet|Heftet //Slik fungerer jernbanen,//\\ Håndbok for KTI, kap. 7 | Teori: 2 timer| +
-|Kjenne til Bane NOR| * Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR\\ * Obligatoriske kurs \\ * Kjenne til ytelsesordningen|E-læring: Ny i Bane NOR|Teori: 2 timer| +
-|Kjenne til enheten KTI| * Kjenne til avdelingen KTI \\ * Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering\\ * Kjenne til Punktlighet\\ * Kjenne til Kundesenteret| |Teori: 2 timer|+
  
-====Kunde­informasjons­systemet ====+==== Læremål til tema ==== 
 +Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema).
  
-|**Mål**|**Krav**\\ |**Referanse **|**Omfang**| +==== Pensum ==== 
-|Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjons-systemet KARI\\ | * Kunne lese og finne data i skjermbildene  - Forstå hvordan KARI fungerer. Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen\\ * Kjenne til hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring\\ * Ha kjennskap til regler for automatisk annonsering\\ * Kunne utføre manuelle sporendringer\\ * Kunne legge til manuelle forsinkelser\\ * Kunne styre manuelt hva som blir vist på informasjonsskjermene ute  - Demonstrere hvilke vinduer man kan filtrere og sortere data\\ * Kunne filtrere og sortere data\\ * Demonstrere hvilken informasjon som er relevant å vise i de ulike vinduene|Håndbok for KTI, kap. 6 \\ Opplærings­modul – KARI: Grunnleggende operasjoner,\\ Ruteplan og klokkestyring|6 timer| +Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon vedlegg 1 til opplæringsplanen.
-| Kunne** **innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster| * Kunne innstille et tog manuelt på alle de ulike måtene som finnes\\ * Kunne oppheve innstillingen på et tog manuelt\\ * Kunne legge på merknadstekster\\ * Kunne lese, legge på, fjerne og redigere tiltakstekster|Håndbok for KTI, kap. 6\\ Opplærings­modul 6 – KARI: Innstillinger og merknader|3 timer| +
-|Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i KARI| * Forstå i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer\\ * Kjenne til forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer\\ * Kunne lage ny, redigere, duplisere, publisere og fjerne en monitormelding med og uten parametere\\ * Kunne lage ny, redigere, kopiere, publisere og fjerne en manuell annonsering med og uten parametere\\ * Kunne filtrere, sortere og bruke maler som ligger i systemet|Håndbok for KTI, kap. 4.2.5, 4.2.6 og 6.8  \\ Opplærings­modul 2 – KARI: Monitor- og høyttalermeldinger|3 timer| +
-|Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI| * Kunne lage nye ruter fra bunnen av\\ * Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner\\ * Legge inn ekstra stopp i en togrute\\ * Kunne kopiere tog\\ * Kunne lese logger\\ * Kunne deaktivere automatiske annonseringer|Håndbok for KTI, kap6\\ Opplærings­modul 7 – KARI: Sjeldne operasjoner|6 timer|+
  
-====Standard for kundeinformasjon ====+==== Oppfølging under opplæring ==== 
 +Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring av toginformatør. Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov basert på evaluering fra instruktører/veiledere. Dersom medarbeider ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, skal leder vurdere videre arbeidsforhold. 
  
-|Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer| * Ha kunnskap om KTIs kunder\\ * Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon\\ * Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik\\ * Være bevisst på å bruke klart språk|Håndbok for KTI, kap. 2.1\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard|2 timer| +Fagleder Operativ kunde og- informasjon har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen.
-|Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene| * Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om\\ * Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer  \\ * Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene\\ * Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger\\ * Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker\\ * Kjenne til prinsippene for klart språk|Håndbok for KTI, \\ Kap2 og 5\\ Opplærings­modul 3 – Håndbok og standard|3 timer|+
  
-====Håndbok ====+==== Vurdering av opplæringen ==== 
 +Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. 
 +Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes.
  
-|Kjenne til Håndbok for KTI| * Kunne søke i Håndbok for KTI\\ * Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trenger|Håndbok for KTI,\\ Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard|1 time|+Muntlig/praktisk prøve gjennomføres med to sensorer som er oppnevnt av fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. 
 +  
 +Tillatte hjelpemidler, kun under den praktiske delen av eksamen: ORV og tekstbank. 
  
-====Kommunikasjon ====+Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen.
  
-|Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon| * Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning\\ * Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene\\ * Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral\\ * Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene|Håndbok for KTI\\ Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5\\ |1 time|+Medarbeider skal vurdere instruktørene og opplegget på slutten av opplæringen.
  
-====Trafikkforståelse ====+==== Sensor ==== 
 +Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon peker ut sensor for muntlig/praktisk eksamener. Se læreplan, Retningslinjer for sensor og muntlig/praktisk eksamen.
  
-|Kunne lese fjernstyrings-systemene| * Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr\\ * Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene\\ * Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet\\ * Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet\\ * Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet|Håndbok for KTI\\ Kap. 7.3\\ Opplærings­modul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager)|3 timer| +==== Dokumentasjon ==== 
-|Kjenne til trafikk og geografi ditt område| * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over\\ * Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde\\ * Kunne linjenummerne der det finnes\\ * Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde|Håndbok for KTI, kap2.4\\ Lokale instrukser,\\ TOK\\ Banenor.no\\ Linjekart\\ Befaring,\\ Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan|Teori: 4 timer\\ Befaring: 2 dager\\ Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan |+Godkjent opplæring registreres DrivSe læreplandokumentasjon av opplæringenregistrering av kompetanse.
  
-====Sikker kundeinformasjon ====+==== Varighet på opplæring (teori og praksis) ==== 
 +Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser og teoretisk forklaring. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold. 
 +For mer informasjon om organisering av opplæringen, se vedlegg 2 (Gjennomføringsplan).
  
-|Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende.| * Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt\\ * Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer\\ * Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI\\ * Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet\\ * Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor\\ * Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan\\ * Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser\\ Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon\\ Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for  - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan\\ Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt\\ Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse\\ * Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert|Håndbok for KTI,\\ Kap. 3.4, 5.4 og 7.4\\ TOK\\ Opplærings­modul 11 – Sikker kunde-informasjon,\\ Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC\\ HA-modul og sjekkliste for toginformatør|6 timer|+====== Vedlegg 1 til opplæringsplan for operative toginformatører ===== 
 +**(oversikt over delmål per tema)**
  
-====Andre systemer ====+**Dokumentasjon - referanser:**\\  
 +1. Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)\\ 
 +2. Bruk av verktøy – ARBIS, FIDO, TIOS, Tekstbank, KARI, M3LD, AT-meldinger, Fagrommet 
  
-|Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger| * Kunne bruke relevante funksjoner i:\\  FIDO\\    - TIOS\\    - ARBIS\\    - TOK\\ * Kunne bruke fagrommet\\ * Kjenne til Hendelseslogg\\ * Kjenne til appen NÅ og hvilken informasjon som deles der\\ * Kunne bruke EpiServer til å legge ut trafikkmeldinger\\ * Kunne bruke HA-klient|Håndbok for KTI, kap7.2\\ FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, \\ NÅ app,\\ HA-klient.|3 timer|+=== Kunnskapsnivå læringsmålene=== 
 +{{ :lp_tr:reviderte_planer:laeremal-pyramide.png?nolink&300 |}}
  
-====Aksjonskort ==== 
  
-| Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre\\ | * Kunne lese og forstå et aksjonskort\\ * Gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre for å oppfylle aksjonskortet\\ * Kjenne til hvor man kan finne aksjonskortene|Håndbok for KTI, kap. 4.4 og 5.5\\ ORV\\ Opplærings­modul 5 – KARI: Aksjonskort|2 timer| 
  
-====Repetisjon ==== 
  
-| Gå gjennom læringspunkter som kandidaten har behov for\\ | * Repetere læringsmålene\\ * Forberedelser til utsjekk|Håndbok for KTI, Lokale instrukser, Opplærings-moduler, FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV|5 timer| 
  
-====Praksis ==== 
  
-|Kunne bruke læringsmålene operativt| * Ha oversikt over den strekningen toginformatøren skal overvåke.\\ - Kjenne til hvilke stasjoner den plassen har ansvaret for og hva som gjelder for disse\\ - Kjenne til hvilke tognummerserier på strekningen \\  - Kjenne til stoppmønster for togene \\ * Kunne sette opp vinduene i KARI i henhold til den informasjonen toginformatøren må ha tilgjengelig på de ulike plassene \\ - Kunne bruke Håndboken som oppslagsverk \\ * Forstå når og hvordan man trenger å kommunisere med andre i sentralen \\ * Kunne lese trafikkbildet på storskjermen  \\ * Demonstrere når toginformatøren må gjøre manuelle operasjoner, ut fra den informasjonen som er tilgjengelig i trafikkstyringssentralen\\ * Kunne lokale rutiner i trafikkstyringssentralen, inkludert evakueringsrutine og rutiner for å håndtere alvorlige hendelser.\\ * Kunne arbeidsrutiner når togleder og toginformatør er stasjonert i ulike trafikkstyringssentraler|Håndbok for KTI\\ FIDO, \\ TIOS, \\ ARBIS, \\ EpiServer, \\ TOK,\\ SharePoint,\\ Maximo,\\ NÅ, \\ ORV\\ Toginformatør-arbeidsstasjon/ plass og lokale instrukser\\ Opplærings-modul 8 – KARI: Interne rutiner,\\ Opplærings-modul 14 – Veiledning for operativ opplæring\\ |10 dager, \\ - Kandidaten skal få opplæring jevnt fordelt over de toginformatør-arbeids-stasjonene kandidaten kan forvente å betjene etter at opplæringen er gjennomført\\ - Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyrings-sentralen (Gruppeleder, elkraft, vaktleder og togleder)| 
  
-====Utsjekk ====+===== Tema: Kunde og trafikk informasjon ===== 
 +  
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="150px,200px,200px,150px,150px,"}}  
 +^ Innlæringsmål jf læreplan               ^ Kunnskap                                                                                                                                  ^ Ferdighet                     ^ Lærings-\\ metode  ^ Referanser                               ^ 
 +| **Læremål 1**\\ Kjenne til jernbanen    | Kjenne til:\\ • Det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer \\ • Fagterminologi\\ • Hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet  | Finne frem til dokumentasjon  | Teori              | E-læring i DRIV Slik fungerer jernbanen 
 +| **Læremål 2**\\ \\ Kjenne til Bane NOR  | Kjenne til:\\ • Organisasjons-strukturen i Bane NOR\\ • Obligatoriske kurs\\ • Ytelsesordningen                                           | Finne frem til dokumentasjon  | Teori              | E-læring i DRIV Ny i Bane NOR            | 
 +| **Læremål 3**\\ Kjenne til enheten KTI  | Kjenne til:\\ • Avdelingen KTI\\ • Kundelogistikk ved avvikshåndtering\\ • Punktlighet\\ • Kundesenteret                                  | Finne frem til dokumentasjon  | Teori              |                                          |
  
-|Avsluttende prøve| * Praktisk prøve\\ * Teoretisk prøve|Opplæringsplan|1 dag|+===== Tema: Kundeinformasjonssystemet =====
  
-Godkjenning av opplæringsplan+{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="150px,200px,200px,150px,150px,"}}  
 +^ Innlæringsmål jf læreplan                                                                             ^ Kunnskap                                                                                                                                                                                                                         ^ Ferdighet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ^ Lærings-\\ metode   ^ Referanser                        ^ 
 +| **Læremål 4**\\ Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjonssystemet KARI og M3LD     | Forstå hvordan KARI og M3LD fungerer: -Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen\\ \\ Kjenne til:\\ -Hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring\\ -Regler for automatisk annonsering  | Kunne anføre monitormeldinger, annonseringer og trafikkmeldinger i M3LD\\ \\ Kunne lese og finne data i skjermbildene\\ \\ Kunne anføre manuelle sporendringer\\ \\ Kunne styre manuelt hva som blir vist på informasjonsskjermene ute\\ \\ Demonstrere i hvilke vinduer man kan filtrere og sortere data\\ \\ Demonstrere hvilken informasjon er relevant å vise i de ulike vinduene  | Teori og Praksis    | ORV – modul 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12  | 
 +| **Læremål 5**\\ Kunne innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster            |                                                                                                                                                                                                                                  | Kunne innstille et tog manuelt på alle de ulike måtene som finnes\\ \\ Kunne oppheve innstillingen på et tog manuelt\\ \\ Kunne legge på merknadstekster\\ \\ Kunne lese, legge på, fjerne og redigere tiltakstekster                                                                                                                                                                  | Praksis             | ORV – modul 4 og 8                | 
 +| **Læremål 6**\\ Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i M3LD  | Forstå:\\ • i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer \\ \\ Kjenne til:\\ • forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer                                      | Kunne lage ny, redigere, duplisere, publisere og fjerne en monitormelding med og uten tidsplanlegger\\ \\ Kunne filtrere, sortere og bruke maler som ligger i systemet                                                                                                                                                                                                                 | Teori\\ \\ Praksis  | ORV – modul 5 og 7                | 
 +| **Læremål 7**\\ \\ Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI                      |                                                                                                                                                                                                                                  | Kunne lage nye ruter fra bunnen av\\ \\ Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner\\ \\ Legge inn ekstra stopp i en togrute\\ \\ Kunne kopiere tog\\ \\ Kunne lese logger\\ \\ Kunne deaktivere automatiske annonseringer                                                                                                                                                         | Teori\\ \\ Praksis  | ORV – modul 9                     |
  
-Opplæringsplanen er godkjent 11.12.2019 av kravstiller kompetanse - Direktør Kunde -og trafikkinformasjon 
  
 +===== Tema: Standard for kommunikasjon =====
  
-==== Revisjonshistorikk====+{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="150px,200px,200px,150px,150px,"}}  
 +^ Innlæringsmål jf læreplan                                                                               ^ Kunnskap                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ^ Ferdighet                                                                          ^ Lærings-\\ metode  ^ Referanser             ^ 
 +| **Læremål 8**\\ Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer  | Ha kunnskap om KTIs kunder\\ \\ Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik                                                                                                                                                                                                                                                                                                               | Kunne KTIs plattform for god informasjon\\ \\ Være bevisst på å bruke klart språk  | Teori\\ Praksis    | ORV - modul 3          | 
 +| **Læremål 9**\\ Kjenne til hva Bane NOR lover å levere\\ kundene av informasjon på stasjonene           | Kjenne til:\\ \\ Hva Bane NOR leverer informasjon om\\ \\ Hvilke informasjonselementer KARI og M3LD leverer informasjon til og hvordan de fungerer\\ Hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene\\ Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger\\ \\ Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker\\ \\ Kjenne til prinsippene for klart språk  |                                                                                    | Teori              | ORV - modul 3, 4 og 5  |
  
 +===== Tema: ORV (operativ regelverk) =====
  
-|Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="150px,200px,200px,150px,150px,"}}  
-|000|2019-05-31 |Dokument opprettet| +^ Innlæringsmål jf læreplan                ^ Kunnskap  ^ Ferdighet                                                                                                             ^ Lærings-\\ metode  ^ Referanser  ^ 
-|001|2019-08-28Revidert etter høringsfristen 12.07.2019| +**Læremål 10**\\ Kjenne til ORV for KTI            Kunne søke i ORV for KTI\\ \\ Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i ORV man kan finne den informasjonen man trenger  Teori og praksis   ORV og KTI  |
-|002|2019-11-15|Revidert| +
-|003|2019-12-11| Kompetansekode etablert i Agresso|+
  
  
 +===== Tema: Kommunikasjon =====
 +
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="150px,200px,200px,150px,150px,"}} 
 +^ Innlæringsmål jf læreplan                                                  ^ Kunnskap                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ^ Ferdighet  ^ Lærings-\\ metode  ^ Referanser         ^
 +| **Læremål 11**\\ Kunne interne rutiner for feilmeldinger og kommunikasjon  | Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning\\ Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene\\ Kunne feilmeldingsrutiner for sin trafikkstyringssentral\\ \\ Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene  |            | Teori              | ORV-modul 3 og 10  |
 +
 +
 +===== Tema: Trafikkforståelse =====
 +
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="150px,200px,200px,150px,150px,"}} 
 +^ Innlæringsmål jf læreplan                                      ^ Kunnskap                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ^ Ferdighet                                                                                                                                                                       ^ Lærings-\\ metode  ^ Referanser                                                                 ^
 +| **Læremål 12**\\ Kunne lese fjernstyringssystemene             | Forstå hva indikeringene i fjernestyringssystemene betyr \\ Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene\\ Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet                                                                                                                                                                                                                                                        | Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet\\ \\ Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet  | Teori og praksis   | ORV-modul 12                                                               |
 +| **Læremål 13**\\ Kjenne til trafikk og geografi i ditt område  | Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde\\ \\ Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over\\ \\ Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde\\ \\ Kunne linjenummere der det finnes\\ \\ Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde\\ \\ Kjenne til stasjoner med personovergang i plan innenfor ditt ansvarsområde  |                                                                                                                                                                                 | Teori og praksis   | Lokale instrukser, TOK\\ Bane NOR.no\\ \\ ORV – modul 2, 6 og\\ Linjekart  |
 +
 +
 +===== Tema: Sikker kundeinformasjon =====
 +
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="150px,200px,200px,150px,150px,"}} 
 +^ Innlæringsmål jf læreplan                                                                                                                                              ^ Kunnskap                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ^ Ferdighet                                                                                                                                                                                                                                                                                        ^ Lærings-\\ metode  ^ Referanser              ^
 +| **Læremål 14**\\ Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende  | Kjenne til:\\ Hva en stasjon med personovergang i plan er\\ \\ Hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan\\ \\ Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor\\ \\ Forklare:\\ Forskjellen på stasjoner og holdeplasser\\ \\ Kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser\\ \\ Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon\\ \\ Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for \\ \\ Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan\\ \\ Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet \\ \\ Kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt\\ \\ Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder\\ \\ Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse\\ \\ Kunne rutiner for samhandling med togleder er når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert  | Kunne finne oversikt over stasjoner med planovergang\\ \\ Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer\\ \\ Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI\\ \\ Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan  | Teori              | ORV – modul 4, 6 og 10  |
 +
 +
 +===== Tema: Andre systemer =====
 +
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="150px,200px,200px,150px,150px,"}} 
 +^ Innlæringsmål jf læreplan                                                                                                        ^ Kunnskap                                                                                                                                           ^ Ferdighet                                                                                   ^ Lærings-\\ metode  ^ Referanser                                                           ^
 +| **Læremål 15**\\ Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger  | Kjenne til Hendelseslogg\\ \\ Kjenne til appen NÅ-appen og hvilken informasjon som deles der\\ \\ Kjenne til traffikkmeldingssiden på Bane NOR.no  | Kunne bruke relevante funksjoner i:\\ FIDO\\ TIOS\\ ARBIS\\ TOK\\ \\ Kunne bruke fagrommet  | Teori og praksis   | FIDO, TIOS, ARBIS, TOK, Sharepoint. Maximo,\\ NÅ-app\\ AT-meldinger  |
 +
 +
 +===== Tema: Aksjonskort =====
 +
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="150px,200px,200px,150px,150px,"}} 
 +^ Innlæringsmål jf læreplan                                                                               ^ Kunnskap                                                                                ^ Ferdighet                                                                           ^ Lærings-\\ metode  ^ Referanser                     ^
 +| **Læremål 16**\\ Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre  | Gjøre rede for hvilke oppgaver en toginformatør må utføre for å oppfylle aksjonskortet  | Kunne lese og forstå et aksjonskort\\ \\ Kjenne til hvor man finner aksjonskortene  | Teori og praksis   | ORV - modul 11 og Aksjonskort  |
 +
 +
 +====== Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative toginformatører =====
 +
 +=== Gjennomføringsplan ===
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="100px,250px,150px,125px,125px,85px"}} 
 +^ Antall dager  ^ Tema                                                                 ^ Læremål           ^ Teori  ^ Praksis  ^ Evt.  ^
 +| 1             | Introduksjon med linjeleder                                          | 2                 | Teori  |          |       |
 +| 1             | Modul 1 og 2 – Banestrekninger og lokal kunnskap                     | 1 og 13           | Teori  | Praksis  |       |
 +| 1             | Modul 3 og 4 – Tekstbank og standard, Grunnleggende operasjoner      | 4,5,8,9,11 og 14  | Teori  | Praksis  |       |
 +| 1             | Modul 5 og 6 – M3LD, Sikker kundeinformasjon                         | 4,6,9,13 og 14    | Teori  | Praksis  |       |
 +| 1             | Modul 7 og 8 – Sortering og filtrering, Innstillinger og merknad     | 4,5 og 6          | Teori  | Praksis  |       |
 +| 1             | Modul 9 og 10 – Sjeldne operasjoner, Interne rutiner                 | 4,7,11 og 14      | Teori  | Praksis  |       |
 +| 1             | Modul 11 – Aksjonskort                                               | 16                | Teori  | Praksis  |       |
 +| 1             | Modul 12 - Trafikkforståelse                                         | 4 og 12           | Teori  | Praksis  |       |
 +| 9             | Praksis i sentralen sammen med toginformatør                                           | Teori  | Praksis  |       |
 +| 1             | Praksis i sentralen med lokal utsjekk med instruktør med evaluering  |                   | Teori  | Praksis  |       |
 +| 3             | Repetisjon med tentamen                                              | Alle              | Teori  | Praksis  |       |
 +|               | Muntlig og praktisk eksamen                                          | Alle              | Teori  | Praksis  |
 +
 +|
 +
 +==== Revisjonshistorikk ====
 +|**Versjon **|**Dato **|**Beskrivelse av endring**|
 +|000 |  |Dokumentet opprettet|
  
lp_tr/opplaeringsplan_for_toginformatorer.txt · Sist endret: 2024/06/14 09:27 av chrane