Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2021/05/10 14:26] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2024/06/03 14:50] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 3: | Linje 3: | ||
- | ==== Læreplan for lokal opplæring av togleder ved Trafikkstyringssentralen ==== | ||
+ | ^ Læreplan for: | Toginformatør | ||
+ | ^ Kravstiller kompetanse: | ||
- | **Eier av læreplanen: | ||
- | **Utarbeidet av:** Fagansvarlig toginformasjon i Framføringssikkerhet, | ||
- | **Hensikt og omfang:** \\ \\ | ||
- | ==== 1. Betegnelse på opplæringen ==== | ||
- | Læreplan for toginformatører | + | ==== Eier av læreplanen |
- | Læreplan for: | + | Direktør |
- | Kravstiller kompetanse: | + | |
- | Eier av læreplanen | + | ==== Utarbeidet av ==== |
- | Trafikkdirektør | + | Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. |
- | Utarbeidet av | + | |
- | Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon | + | ==== 1.Kompetansekrav ==== |
- | Dokumentasjon av opplæringen | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for operativ kunde- og trafikkinformasjon. |
+ | |||
+ | ==== 2.Dokumentasjon av opplæringen | ||
Registreres i DRIV. | Registreres i DRIV. | ||
- | Hovedmål | + | |
- | Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet | + | Registrering av kompetanse: |
- | Arbeidsform | + | * Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema |
- | Vi krever egeninnsats under opplæringen og kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Toginformatøren skal føre loggbok under hele utdanningen, | + | * Linjeleder arkiverer dette skjemaet i personalmappen i 360. |
- | Innlæringsmål for kunnskaper | + | |
- | Kandidaten | + | |Oppfølgingssamtaler |Personalmappe i saksrom 360| |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om det som påvirker kundeinformasjonen, | + | |Sensorgodkjenning |Personalmappe i saksrom 360| |
- | Kandidaten skal ha tilstrekkelige kunnskaper om fjernstyringsanlegg til å kunne styre kundeinformasjonen. | + | Dokumentene kan lagres underveis i lukket og sikret system som for eksempel Teams og Sharepoint |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. | + | ==== Innledning ==== |
- | Kandidaten skal ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. | + | Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kunde- og trafikkinformasjon på en sikker og effektiv måte. |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. | + | |
- | Innlæringsmål for ferdigheter | + | Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal: |
- | Kandidaten | + | - sørge for at kundene til enhver tid har oppdatert og riktig informasjon om trafikkbildet, |
- | Kandidaten skal kunne betjene | + | |
- | Kandidaten skal kunne lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. | + | Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, |
- | Kandidaten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/ | + | |
- | Innlæringsmål for generell kompetanse | + | Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. |
- | Kandidaten | + | {{ : |
- | Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre toginformatører, | + | |
- | Kandidaten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | |
- | Kandidaten skal ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, | + | Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet |
- | Krav til pensum | + | Det kreves egeninnsats under opplæringen |
- | Pensum omhandler Håndbok | + | |
- | Krav til praksis | + | === Krav til forkunnskaper: |
- | Kandidaten skal få opplæring | + | - minimum tre år videregående skole |
- | Kandidaten | + | - gode muntlige og skriftlige kunnskaper i norsk og engelsk |
- | Prinsipper for prøving / sertifisering | + | |
- | Vurdering | + | |
- | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert | + | |
- | Prøver og eksamener | + | |
- | Bestått | + | ==== Hovedmål ==== |
- | Kandidaten | + | Opplæringen skal: |
- | Ikke bestått | + | • Gi |
- | Kandidaten | + | • Betjene |
- | Instruktør melder toginformatører | + | • Få |
- | Kontrollprøve | + | |
- | Kontrollprøven | + | Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. |
- | Kontrollprøven | + | |
- | Etter den praktiske prøven skal kandidaten | + | === Innlæringsmål for kunnskaper |
- | Dersom kandidaten ikke består | + | Medarbeider |
- | Får kandidaten ikke bestått på andre gangs eksamen | + | * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. |
- | Klage på Kontrollprøve | + | |
- | Kandidaten | + | |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | |
- | Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen | + | |
- | Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral. | + | |
- | Ved klage på Kontrollprøve | + | |
- | Godkjenning av Læreplan | + | |
- | Læreplan | + | |
- | Revisjonshistorikk | + | === Innlæringsmål for ferdigheter |
- | Revideres | + | Medarbeider |
- | Versjon Dato Beskrivelse av endring | + | * gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. |
- | 000 2019-04-25 Dokument opprettet | + | |
- | 001 2019-08-28 Revidert etter høringsfristen 12.07.2019 | + | |
- | 002 2019-11-15 Revidert | + | |
- | 003 2019-12-11 Kompetansekode etablert | + | |
- | 004 2021-05-07 Revidert | + | === Innlæringsmål for generell kompetanse |
+ | Medarbeider | ||
+ | * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten for de reisende, og toginformatørens rolle i å hindre at informasjon Bane NOR leverer ikke fører til uønskede hendelser. | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | ==== 5. Pensum ==== | ||
+ | Det er krav til at pensum | ||
+ | * Tekstbanken | ||
+ | * Kryssingsinstrukser (ORV) | ||
+ | * Strekningsbeskrivelser | ||
+ | * Trafikkoperativ kunnskap (TOK) | ||
+ | * Linjekart | ||
+ | * Regelverk for operativt personell (ORV), Kunde- og trafikkinformasjon | ||
+ | |||
+ | ==== 6. Teori og praksis ==== | ||
+ | === Varighet på teori og praksis | ||
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 20 dager og består av: | ||
+ | |||
+ | Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i informasjonssystemene på tjenestestedet. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold. | ||
+ | |||
+ | **Praksis** | ||
+ | * Opplæring | ||
+ | * Medarbeideren | ||
+ | | ||
+ | Arbeidsform er beskrevet | ||
+ | |||
+ | **Antall deltakere** | ||
+ | * Maks 4 deltakere kan delta på opplæring | ||
+ | * Maks 2 medarbeidere | ||
+ | * Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme toginformatør/ | ||
+ | * Gruppeleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon er ansvarlig for å utpeke lokal veileder. Kan variere etter lokale forhold. | ||
+ | |||
+ | ==== 7. Opplæringspersonell og sensor ==== | ||
+ | === 7.1 Kompetansekrav | ||
+ | |||
+ | Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | ||
+ | * Erfaring som operativ kunde- og trafikkinformatør | ||
+ | * Gjennomført instruktørkurs | ||
+ | |||
+ | Sensor | ||
+ | * Erfaring som operativ kunde- og trafikkinformatør | ||
+ | * Gjennomført sensorkurs/ | ||
+ | |||
+ | === 7.2 Retningslinjer for sensor === | ||
+ | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres | ||
+ | |||
+ | Det kreves at sensur gjennomføres av 2 sensorer samtidig for alle eksamener. | ||
+ | |||
+ | ==== 8. Eksamen ==== | ||
+ | === 8.1 Prinsipper for prøving / sertifisering === | ||
+ | Prøver og eksamener | ||
+ | |Karakter |Praktisk/ | ||
+ | |5 |Bestått | ||
+ | Medarbeider viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |||
+ | |4 |Bestått | ||
+ | Medarbeider viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |||
+ | |3 |Bestått | ||
+ | Medarbeider | ||
+ | |||
+ | |2 |Ikke bestått | ||
+ | Medarbeider | ||
+ | |||
+ | |1 |Ikke bestått | ||
+ | Medarbeider viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.| | ||
+ | |||
+ | |0 |Eksamen ikke gjennomført.| | ||
+ | |||
+ | === Vurdering | ||
+ | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper | ||
+ | |||
+ | === Avsluttende prøve === | ||
+ | Avsluttende prøve | ||
+ | Avsluttende prøve | ||
+ | Etter den praktiske prøven skal medarbeideren | ||
+ | Dersom kandidaten ikke består | ||
+ | |||
+ | Får kandidaten ikke bestått på kontinuasjonseksamen | ||
+ | |||
+ | === 8.2 Praktisk/ | ||
+ | Det skal utarbeides to oppgavesett til praktisk/ | ||
+ | |||
+ | === 8.3 Eksamen === | ||
+ | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre en bestemt funksjon. | ||
+ | * På praktisk eksamen tillates primært Tekstbanken, | ||
+ | * På muntlig eksamen tillates ingen hjelpemidler. | ||
+ | * Den muntlig/ | ||
+ | * Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, | ||
+ | |||
+ | ==== 9. Klage på eksamen ==== | ||
+ | === 9.1 Klage på praktisk/ | ||
+ | Kandidat | ||
+ | |||
+ | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
+ | |||
+ | Kandidaten sender klagen til fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klage er 1 virkedag | ||
+ | |||
+ | Ved klage på praktisk/ | ||
+ | |||
+ | ==== 10. Fusk ==== | ||
+ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn | ||
+ | |||
+ | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | ||
+ | |||
+ | ==== 11. Repetisjon av opplæring ==== | ||
+ | Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal delta på årlig samling for KTI. Oversikt over deltakere som har gjennomført fagsamling for toginformatører sendes til Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur for registrering | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||