lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Siste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2021/05/10 14:26]
chrane
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2024/06/03 14:50]
chrane
Linje 3: Linje 3:
  
  
-==== Læreplan for lokal opplæring av togleder ved Trafikkstyringssentralen ==== 
  
 +^ Læreplan for:            | Toginformatør     |
 +^ Kravstiller kompetanse:  | Direktør Trafikk  |
  
-**Eier av læreplanen:** Trafikkdirektør i Drift og teknologi \\ 
-**Utarbeidet av:** Fagansvarlig toginformasjon i Framføringssikkerhet, Drift og teknologi \\ 
-**Hensikt og omfang:** \\ \\ 
-==== 1. Betegnelse på opplæringen ==== 
  
-Læreplan for toginformatører +==== Eier av læreplanen ==== 
-Læreplan for: Toginformatør +Direktør Trafikk 
-Kravstiller kompetanse: Trafikkdirektør i Drift og teknologi + 
-Eier av læreplanen +==== Utarbeidet av ==== 
-Trafikkdirektør Drift og teknologi +Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. 
-Utarbeidet av + 
-Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon +==== 1.Kompetansekrav ==== 
-Dokumentasjon av opplæringen+Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for operativ kunde- og trafikkinformasjon. 
 + 
 +==== 2.Dokumentasjon av opplæringen og registrering av kompetanse ====
 Registreres i DRIV. Registreres i DRIV.
-Hovedmål for opplæringen + 
-Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet og betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene. Kandidaten skal også få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjonerGjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. +Registrering av kompetanse: 
-Arbeidsform +  * Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen som sendes linjeleder og fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. 
-Vi krever egeninnsats under opplæringen og kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Toginformatøren skal føre loggbok under hele utdanningen, og skal kunne legge fram loggbok på forespørsel fra leder og teorilærer. Kandidatene skal benytte Håndbok for KTI under opplæringen slik at de lærer å bruke den aktivt. +  * Linjeleder arkiverer dette skjemaet i personalmappen i 360. 
-Innlæringsmål for kunnskaper + 
- Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. +|Oppfølgingssamtaler |Personalmappe i saksrom 360| 
- Kandidaten skal ha kunnskap om det som påvirker kundeinformasjonen, og samspillet mellom de ulike rollene, +|Sensorgodkjenning |Personalmappe i saksrom 360| 
- Kandidaten skal ha tilstrekkelige kunnskaper om fjernstyringsanlegg til å kunne styre kundeinformasjonen. +Dokumentene kan lagres underveis i lukket og sikret system som for eksempel Teams og Sharepoint 
- Kandidaten skal ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. + 
- Kandidaten skal ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. +==== 3.Innledning ==== 
- Kandidaten skal ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. +Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kunde- og trafikkinformasjon på en sikker og effektiv måte. 
- Kandidaten skal ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. + 
-Innlæringsmål for ferdigheter +Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal: 
- Kandidaten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. +- sørge for at kundene til enhver tid har oppdatert og riktig informasjon om trafikkbildet, slik at reisende er i stand til å ta gode valg på sin reise 
- Kandidaten skal kunne betjene kundeinformasjonssystemet+ 
- Kandidaten skal kunne lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. +Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, prosedyrer, bruk av verktøy og strekningskunnskap som er nødvendig for å kunne utføre arbeidsoppgavene. 
- Kandidaten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. + 
-Innlæringsmål for generell kompetanse +Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. 
- Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten for de reisende, og toginformatørens rolle i å hindre at informasjon Bane NOR leverer ikke fører til uønskede hendelser. +{{ :lp_tr:reviderte_planer:bilde_-_kunnskapsnivaer.jpg?nolink&300 |}}  
- Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre toginformatører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakene. + 
- Kandidaten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne kommunisere tydelig. + 
- Kandidaten skal ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, som samhandling, årvåkenhet og felles situasjonsforståelse. +Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet 
-Krav til pensum +Det kreves egeninnsats under opplæringen og at kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Kandidatene skal benytte Tekstbanken for KTI og ORV under opplæringen slik at de lærer å bruke disse aktivt. 
-Pensum omhandler Håndbok for KTI, kryssingsinstrukser og strekningsbeskrivelser i Regelverk for operativt personell (ORV) og Trafikkoperativ kunnskap (TOK). + 
-Krav til praksis +=== Krav til forkunnskaper:=== 
-Kandidaten skal få opplæring på de toginformatørplassene kandidaten kan forvente å måtte betjene. +- minimum tre år videregående skole  
-Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen (for eksempel gruppeleder, elkraft, vaktleder, togleder, ROL og NAK)+- gode muntlige og skriftlige kunnskaper i norsk og engelsk 
-Prinsipper for prøving / sertifisering + 
-Vurdering under opplæring + 
-Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert henhold til tema og delmål spesifisert opplæringsplanen for toginformatører. Kandidaten skal gjennomgå teoretiske prøver løpet av opplæringenVeilederen som har toginformatøren med på praktisk opplæring skal vurdere kandidaten etter endt skift+ 
-Prøver og eksamener blir vurdert etter bestått eller ikke bestått+ 
-Bestått +==== 4.Hovedmål ==== 
-Kandidaten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. +Opplæringen skal
-Ikke bestått +• Gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet  
-Kandidaten viser manglende helhetsoversikt og har ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. +• Betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene  
-Instruktør melder toginformatører under opplæring opp til kontrollprøve når kandidaten er vurdert til å være kvalifisert til å bestå+• Få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner 
-Kontrollprøve + 
-Kontrollprøven er en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral. +Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. 
-Kontrollprøven består av en praktisk prøve som skal avdekke om kandidaten mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet. + 
-Etter den praktiske prøven skal kandidaten gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, strekninger og sikker kundeinformasjon. +=== Innlæringsmål for kunnskaper === 
-Dersom kandidaten ikke består Kontrollprøven, er det anledning til å gå opp til ny Kontrollprøve en gang til. Kandidaten kan avlegge en ny Kontrollprøve tidligst 1 uke etter første forsøk, og kandidaten vil få veiledning i denne perioden. +Medarbeider skal
-Får kandidaten ikke bestått på andre gangs eksamen også, har studenten strøket og opplæringen som toginformatør avsluttes. +  * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
-Klage på Kontrollprøve +  ha kunnskap om det som påvirker kundeinformasjonen, og samspillet mellom de ulike rollene, 
-Kandidaten kan be om en begrunnelse for resultatet på KontrollprøvenKandidaten må legge frem kravet om begrunnelse for sensor umiddelbart etter at resultatet av Kontrollprøven er meddelt. +  ha tilstrekkelige kunnskaper om fjernstyringsanlegg til å kunne styre kundeinformasjonen. 
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal kandidaten få tilgang til disse. +  ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. 
-Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. +  ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. 
-Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral+  ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. 
-Ved klage på Kontrollprøve innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og vurderer klagen. Dersom kandidaten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet bli annullert og kandidaten har rett til å avlegge ny Kontrollprøve. Dersom kandidaten avlegger ny Kontrollprøve, skal en ny sensor vurdere kandidaten. +  ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. 
-Godkjenning av Læreplan + 
-Læreplan er godkjent av kravstiller kompetanse 11.12.2019 + 
-Revisjonshistorikk +=== Innlæringsmål for ferdigheter === 
-Revideres ved behovI tillegg anbefales årlig revisjon+Medarbeider skal kunne
-Versjon Dato Beskrivelse av endring +  * gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. 
-000 2019-04-25 Dokument opprettet +  betjene kundeinformasjonssystemene
-001 2019-08-28 Revidert etter høringsfristen 12.07.2019 +  lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. 
-002 2019-11-15 Revidert +  håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
-003 2019-12-11 Kompetansekode etablert Agresso + 
-004 2021-05-07 Revidert+=== Innlæringsmål for generell kompetanse === 
 +Medarbeider skal
 +  * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten for de reisende, og toginformatørens rolle i å hindre at informasjon Bane NOR leverer ikke fører til uønskede hendelser. 
 +  kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre toginformatører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakene. 
 +  inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne kommunisere tydelig. 
 +  ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, som samhandling, årvåkenhet og felles situasjonsforståelse. 
 + 
 +==== 5. Pensum ==== 
 +Det er krav til at pensum skal omhandle: 
 +  * Tekstbanken for KTI 
 +  * Kryssingsinstrukser (ORV) 
 +  * Strekningsbeskrivelser i Regelverk for operativt personell (ORV)  
 +  * Trafikkoperativ kunnskap (TOK) 
 +  * Linjekart 
 +  * Regelverk for operativt personell (ORV), Kunde- og trafikkinformasjon 
 + 
 +==== 6Teori og praksis ==== 
 +=== Varighet på teori og praksis === 
 +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 20 dager og består av: 
 + 
 +Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i informasjonssystemene på tjenestestedet. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold. 
 + 
 +**Praksis** 
 +  * Opplæring på de toginformatørplassene kandidaten skal betjene. 
 +  * Medarbeideren skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen som gruppeleder, loggfører, vaktleder, togleder, NOK, NAK og elkraft
 +   
 +Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan og gjennomføringsplan. 
 + 
 +**Antall deltakere** 
 +  * Maks 4 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. 
 +  * Maks 2 medarbeidere praktisk opplæring på samme vakt. Kan variere etter lokale forhold. 
 +  * Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme toginformatør/veileder. 
 +  * Gruppeleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon er ansvarlig for å utpeke lokal veileder. Kan variere etter lokale forhold. 
 + 
 +==== 7. Opplæringspersonell og sensor ==== 
 +=== 7.1 Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensor === 
 + 
 +Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: 
 +  * Erfaring som operativ kunde- og trafikkinformatør 
 +  * Gjennomført instruktørkurs regi av Enhet for Kompetansestyring og sikkerhetskultur 
 + 
 +Sensor skal ha følgende kompetanse: 
 +  * Erfaring som operativ kunde- og trafikkinformatør 
 +  * Gjennomført sensorkurs/sensorsamling 
 + 
 +=== 7.2 Retningslinjer for sensor === 
 +Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres regi av Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur. 
 + 
 +Det kreves at sensur gjennomføres av 2 sensorer samtidig for alle eksamener. 
 + 
 +==== 8. Eksamen ==== 
 +=== 8.1 Prinsipper for prøving / sertifisering === 
 +Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5
 +|Karakter |Praktisk/muntlig eksamen| 
 +|5 |Bestått 
 +Medarbeider viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| 
 + 
 +|4 |Bestått 
 +Medarbeider viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| 
 + 
 +|3 |Bestått 
 +Medarbeider viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| 
 + 
 +|2 |Ikke bestått 
 +Medarbeider viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| 
 + 
 +|1 |Ikke bestått 
 +Medarbeider viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.| 
 + 
 +|0 |Eksamen ikke gjennomført.| 
 + 
 +=== Vurdering under opplæring === 
 +Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. Medarbeideren skal gjennomgå teoretiske prøver i løpet av opplæringen. Veilederen som har toginformatøren med på praktisk opplæring og toginformatøren under opplæring, sender vurderingsskjema til fagleder etter endt skift.  
 + 
 +=== Avsluttende prøve === 
 +Avsluttende prøve er en avsluttende prøve som godkjenner medarbeideren til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral.\\ 
 +Avsluttende prøve består av en praktisk prøve som skal avdekke om medarbeideren mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet.\\ 
 +Etter den praktiske prøven skal medarbeideren gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, strekninger og sikker kundeinformasjon.\\ 
 +Dersom kandidaten ikke består Avsluttende prøve, er det anledning til å gå opp til ny Avsluttende prøve en gang til. Kandidaten kan avlegge en ny Avsluttende prøve tidligst 1 uke etter første forsøk, og kandidaten vil få veiledning i denne perioden. 
 + 
 +Får kandidaten ikke bestått på kontinuasjonseksamen også, har kandidaten strøket og opplæringen som toginformatør avsluttes. 
 + 
 +=== 8.2 Praktisk/muntlig eksamen=== 
 +Det skal utarbeides to oppgavesett til praktisk/muntlig eksamen med sensorveiledning av instruktører kunde- og trafikkinformasjon og sendes til sensorkorpset senest tre uker før eksamen. Sensorkorpset godkjenner oppgavesettene senest to uker før eksamen. Det oppnevnes to sensorer av fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon senest tre uker før eksamen. 
 + 
 +=== 8.3 Eksamen === 
 +Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre en bestemt funksjon. 
 +  * På praktisk eksamen tillates primært Tekstbanken, ORV og linjekart.  
 +  * På muntlig eksamen tillates ingen hjelpemidler. 
 +  * Den muntlig/praktisk eksamen har en varighet på inntil 3 timer. 
 +  * Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, delmål og fagleksjoner beskrevet i læreplan, opplæringsplan og gjennomføringsplan. 
 + 
 +==== 9. Klage på eksamen ==== 
 +=== 9.1 Klage på praktisk/muntlig eksamen === 
 +Kandidat kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamenKravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Kandidat trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet. 
 + 
 +Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for kandidaten. Ved praktisk eksamen kan kandidaten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av praktisk prestasjon kan ikke påklages. 
 + 
 +Kandidaten sender klagen til fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klage er 1 virkedag etter mottatt eksamensresultat eller 1 virkedag etter mottatt begrunnelse. Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon oppnevner en ny sensor som med fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon utgjør klagenemnd og vurderer klagen. 
 + 
 +Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensorene på den første eksamen. Dersom kandidaten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og kandidaten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal to nye sensorer vurdere kandidaten. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere kandidatens prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk eksamen
 + 
 +==== 10. Fusk ==== 
 +Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingenHovedområder som betraktes som fusk er: ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper. Egne notater kan ikke benyttes under praktisk/muntlig eksamen
 + 
 +Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagleder Operativ kundeog trafikkinformasjon som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen
 + 
 +==== 11. Repetisjon av opplæring ==== 
 +Operativ kundeog trafikkinformasjon skal delta på årlig samling for KTI. Oversikt over deltakere som har gjennomført fagsamling for toginformatører sendes til Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur for registrering DRIV. 
 + 
 + 
 + 
  
  
lp_tr/reviderte_planer/laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator.txt · Sist endret: 2024/06/03 15:00 av chrane