Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | |||
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2024/06/03 14:50] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2024/06/03 15:00] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 44: | Linje 44: | ||
=== Krav til forkunnskaper: | === Krav til forkunnskaper: | ||
- | - minimum tre år videregående skole | + | * minimum tre år videregående skole |
- | - gode muntlige og skriftlige kunnskaper i norsk og engelsk | + | |
- | + | ||
==== 4.Hovedmål ==== | ==== 4.Hovedmål ==== | ||
- | Opplæringen skal: | + | Opplæringen skal:\\ |
- | • Gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet | + | |
- | • Betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene | + | |
- | • Få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner | + | |
Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. | Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. | ||
Linje 98: | Linje 96: | ||
Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i informasjonssystemene på tjenestestedet. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold. | Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i informasjonssystemene på tjenestestedet. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold. | ||
- | **Praksis** | + | === Praksis |
* Opplæring på de toginformatørplassene kandidaten skal betjene. | * Opplæring på de toginformatørplassene kandidaten skal betjene. | ||
* Medarbeideren skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen som gruppeleder, | * Medarbeideren skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen som gruppeleder, | ||
- | * | + | |
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan og gjennomføringsplan. | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan og gjennomføringsplan. | ||
- | **Antall deltakere** | + | === Antall deltakere |
* Maks 4 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | * Maks 4 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | ||
* Maks 2 medarbeidere i praktisk opplæring på samme vakt. Kan variere etter lokale forhold. | * Maks 2 medarbeidere i praktisk opplæring på samme vakt. Kan variere etter lokale forhold. | ||
Linje 129: | Linje 127: | ||
=== 8.1 Prinsipper for prøving / sertifisering === | === 8.1 Prinsipper for prøving / sertifisering === | ||
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | ||
- | |Karakter |Praktisk/ | + | |**Karakter** |**Praktisk/ |
- | |5 |Bestått | + | |5 |Bestått\\ Medarbeider viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| |
- | Medarbeider viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |4 |Bestått\\ Medarbeider viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| |
- | + | |3 |Bestått\\ Medarbeider viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | |
- | |4 |Bestått | + | |2 |Ikke bestått\\ Medarbeider viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| |
- | Medarbeider viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |1 |Ikke bestått\\ Medarbeider viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.| |
- | + | ||
- | |3 |Bestått | + | |
- | Medarbeider viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |
- | + | ||
- | |2 |Ikke bestått | + | |
- | Medarbeider viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |
- | + | ||
- | |1 |Ikke bestått | + | |
- | Medarbeider viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.| | + | |
|0 |Eksamen ikke gjennomført.| | |0 |Eksamen ikke gjennomført.| | ||