lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/16 12:01]
chrane opprettet
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/16 12:53]
chrane
Linje 1: Linje 1:
 ==== Læreplan for Sensor ==== ==== Læreplan for Sensor ====
 +
 +Læreplan sensorkurs 
 +
 +Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. 
 +
 +Eier av læreplanen 
 +
 +Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi   
 +
 +Utarbeidet av 
 +
 +Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi  
 +
 +Kompetansekode 
 +
 +FO-1291  
 +
 +Kurslengde 
 +
 +Grunnkurs 
 +
 +1 dag - Workshop 
 +
 +Repetisjonskurs 
 +
 +1 dag - Workshop 
 +
 + 
 +
 +Målgruppe 
 +
 +Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner. 
 +
 +Betingelse 
 +
 +Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk 
 +
 +Krav til forkunnskaper 
 +
 +Flytende muntlig og skriftlig norsk 
 +
 +Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for  
 +
 +Kompetanse etter gjennomført kurs 
 +
 +Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, læreplanen, opplæringsplanen og vurderingsmetoder i det faget man sensurerer for 
 +
 +Godkjenningsperiode 
 +
 +15 måneder 
 +
 +Gjennomføring 
 +
 +Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning 
 +
 +Praktisk undervisning gjennom workshops  
 +
 +Individuelle og gruppeoppgaver 
 +
 +Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget 
 +
 +Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet 
 +
 +Minimum og maks antall deltakere 
 +
 +Minimum 6 – maks 12 
 +
 + 
 +
 +Eksamen 
 +
 +Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs. 
 +
 +Krav til opplæringspersonell 
 +
 +Med instruktør menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs. 
 +
 +Generelle krav:  
 +
 +Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning 
 +
 +Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, og kunnskap om de ulike rollene kravstiller og leverandør har. 
 +
 +Faglige krav:  
 +
 +Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i  
 +
 +Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet 
 +
 +Pedagogiske og læremessige krav:  
 +
 +Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende. 
 +
 + 
 +
 +Mål 
 +
 +Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene: 
 +
 +Rolleavklaring 
 +
 +Læreplan og opplæringsplan  
 +
 +Verktøy i rollen som sensor 
 +
 +Eksamensoppgaver og vurderingskriterier 
 +
 +Utfordringer og muligheter i rollen som sensor 
 +
 + 
 +
 +Kunnskapsmål: 
 +
 +Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen  
 +
 +Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan 
 +
 +Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor 
 +
 +Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen 
 +
 +Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor  
 +
 + 
 +
 + 
 +
 + 
 +
 +Ferdighetsmål 
 +
 +Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav  
 +
 +Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen 
 +
 +Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen 
 +
 +Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen 
 +
 +Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen  
 +
 +Generelle mål 
 +
 +Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring 
 +
 +Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen  
 +
 +Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis 
 +
 +Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende 
lp_tr/reviderte_planer/laereplan_for_sensor.txt · Sist endret: 2024/05/02 09:34 av chrane