Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/16 12:01] chrane opprettet |
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/16 14:14] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
==== Læreplan for Sensor ==== | ==== Læreplan for Sensor ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. | ||
+ | |||
+ | === Eier av læreplanen === | ||
+ | |||
+ | Framføringssikkerhet, | ||
+ | |||
+ | Utarbeidet av | ||
+ | |||
+ | Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
+ | |||
+ | Kompetansekode | ||
+ | |||
+ | FO-1291 | ||
+ | |||
+ | Kurslengde | ||
+ | |||
+ | Grunnkurs | ||
+ | |||
+ | 1 dag - Workshop | ||
+ | |||
+ | Repetisjonskurs | ||
+ | |||
+ | 1 dag - Workshop | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | === Målgruppe === | ||
+ | |||
+ | Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner. | ||
+ | |||
+ | Betingelse | ||
+ | |||
+ | Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk | ||
+ | |||
+ | Krav til forkunnskaper | ||
+ | |||
+ | Flytende muntlig og skriftlig norsk | ||
+ | |||
+ | Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for | ||
+ | |||
+ | Kompetanse etter gjennomført kurs | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, | ||
+ | |||
+ | Godkjenningsperiode | ||
+ | |||
+ | 15 måneder | ||
+ | |||
+ | Gjennomføring | ||
+ | |||
+ | Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning | ||
+ | |||
+ | Praktisk undervisning gjennom workshops | ||
+ | |||
+ | Individuelle og gruppeoppgaver | ||
+ | |||
+ | Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget | ||
+ | |||
+ | Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet | ||
+ | |||
+ | Minimum og maks antall deltakere | ||
+ | |||
+ | Minimum 6 – maks 12 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Eksamen | ||
+ | |||
+ | Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs. | ||
+ | |||
+ | Krav til opplæringspersonell | ||
+ | |||
+ | Med instruktør menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs. | ||
+ | |||
+ | Generelle krav: | ||
+ | |||
+ | Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning | ||
+ | |||
+ | Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, | ||
+ | |||
+ | Faglige krav: | ||
+ | |||
+ | Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i | ||
+ | |||
+ | Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet | ||
+ | |||
+ | Pedagogiske og læremessige krav: | ||
+ | |||
+ | Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Mål | ||
+ | |||
+ | Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene: | ||
+ | |||
+ | Rolleavklaring | ||
+ | |||
+ | Læreplan og opplæringsplan | ||
+ | |||
+ | Verktøy i rollen som sensor | ||
+ | |||
+ | Eksamensoppgaver og vurderingskriterier | ||
+ | |||
+ | Utfordringer og muligheter i rollen som sensor | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Kunnskapsmål: | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Ferdighetsmål | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen | ||
+ | |||
+ | Generelle mål | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, |