Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/16 12:01] chrane opprettet |
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/16 14:27] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
==== Læreplan for Sensor ==== | ==== Læreplan for Sensor ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Eier av læreplanen === | ||
+ | |||
+ | Framføringssikkerhet, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Utarbeidet av === | ||
+ | |||
+ | Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Kompetansekode === | ||
+ | |||
+ | FO-1291 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Kurslengde === | ||
+ | |||
+ | | Grunnkurs | ||
+ | |||
+ | | Repetisjonskurs | 1 dag - Workshop | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Målgruppe === | ||
+ | |||
+ | Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner. | ||
+ | |||
+ | Betingelse: | ||
+ | * Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk | ||
+ | |||
+ | Krav til forkunnskaper: | ||
+ | * Flytende muntlig og skriftlig norsk | ||
+ | |||
+ | Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for | ||
+ | |||
+ | === Kompetanse etter gjennomført kurs === | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Godkjenningsperiode === | ||
+ | |||
+ | 15 måneder | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Gjennomføring === | ||
+ | |||
+ | * Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning | ||
+ | * Praktisk undervisning gjennom workshops | ||
+ | * Individuelle og gruppeoppgaver | ||
+ | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget | ||
+ | * Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Minimum og maks antall deltakere === | ||
+ | |||
+ | Minimum 6 – maks 12 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Eksamen === | ||
+ | |||
+ | Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Krav til opplæringspersonell ==== | ||
+ | |||
+ | Med // | ||
+ | |||
+ | === Generelle krav === | ||
+ | |||
+ | Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning | ||
+ | |||
+ | Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, | ||
+ | |||
+ | === Faglige krav === | ||
+ | |||
+ | Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i | ||
+ | |||
+ | Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet | ||
+ | |||
+ | === Pedagogiske og læremessige krav === | ||
+ | |||
+ | Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Mål ==== | ||
+ | |||
+ | Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene: | ||
+ | |||
+ | * Rolleavklaring | ||
+ | * Læreplan og opplæringsplan | ||
+ | * Verktøy i rollen som sensor | ||
+ | * Eksamensoppgaver og vurderingskriterier | ||
+ | * Utfordringer og muligheter i rollen som sensor | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Kunnskapsmål === | ||
+ | |||
+ | * Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen | ||
+ | * Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan | ||
+ | * Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor | ||
+ | * Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen | ||
+ | * Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | === Ferdighetsmål === | ||
+ | |||
+ | * Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav | ||
+ | * Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen | ||
+ | * Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen | ||
+ | * Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen | ||
+ | * Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Generelle mål === | ||
+ | |||
+ | * Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring | ||
+ | * Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen | ||
+ | * Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis | ||
+ | * Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, | ||
+ | |||
+ | ^ Endringsdato | ||
+ | | | Opprettet | ||
+ | |||
+ | | |