lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/16 12:01]
chrane opprettet
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/16 14:27]
chrane
Linje 1: Linje 1:
 ==== Læreplan for Sensor ==== ==== Læreplan for Sensor ====
 +
 +
 +Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. 
 +
 +
 +=== Eier av læreplanen ===
 +
 +Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi   
 +
 +
 +=== Utarbeidet av ===
 +
 +Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi  
 +
 +
 +=== Kompetansekode ===
 +
 +FO-1291  
 +
 +
 +=== Kurslengde ===
 +
 +| Grunnkurs        1 dag - Workshop |
 +| Repetisjonskurs | 1 dag - Workshop  |
 +
 +
 +=== Målgruppe === 
 +
 +Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner. 
 +
 +Betingelse:
 +  * Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk 
 +
 +Krav til forkunnskaper:
 +  * Flytende muntlig og skriftlig norsk 
 +
 +Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for  
 +
 +=== Kompetanse etter gjennomført kurs === 
 +
 +Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, læreplanen, opplæringsplanen og vurderingsmetoder i det faget man sensurerer for 
 +
 +
 +=== Godkjenningsperiode === 
 +
 +15 måneder 
 +
 +
 +=== Gjennomføring ===
 +
 +  * Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning 
 +  * Praktisk undervisning gjennom workshops  
 +  * Individuelle og gruppeoppgaver 
 +  * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget 
 +  * Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet 
 +
 +
 +=== Minimum og maks antall deltakere ===
 +
 +Minimum 6 – maks 12 
 +
 +
 +=== Eksamen === 
 +
 +Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs. 
 +
 +
 +==== Krav til opplæringspersonell ====
 +
 +Med //instruktør// menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs. 
 +
 +=== Generelle krav === 
 +
 +Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning 
 +
 +Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, og kunnskap om de ulike rollene kravstiller og leverandør har. 
 +
 +=== Faglige krav === 
 +
 +Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i  
 +
 +Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet 
 +
 +=== Pedagogiske og læremessige krav === 
 +
 +Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende. 
 +
 +
 +
 +
 +==== Mål ====
 +
 +Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene: 
 +
 +  * Rolleavklaring 
 +  * Læreplan og opplæringsplan  
 +  * Verktøy i rollen som sensor
 +  * Eksamensoppgaver og vurderingskriterier 
 +  * Utfordringer og muligheter i rollen som sensor 
 +
 +
 +=== Kunnskapsmål === 
 +
 +  * Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen
 +  * Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan 
 +  * Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor 
 +  * Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen 
 +  * Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor  
 +
 +
 +
 +=== Ferdighetsmål ===
 +
 +  * Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav  
 +  * Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen 
 +  * Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen 
 +  * Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen 
 +  * Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen  
 +
 +
 +=== Generelle mål ===
 +
 +  * Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring 
 +  * Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen  
 +  * Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis 
 +  * Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende 
 +
 +^ Endringsdato  ^ Beskrivelse av endringer   ^
 +|               | Opprettet
 +
 +|
lp_tr/reviderte_planer/laereplan_for_sensor.txt · Sist endret: 2024/05/02 09:34 av chrane