lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/16 14:14]
chrane
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/25 11:22]
chrane [Tabell]
Linje 4: Linje 4:
 Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.  Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. 
  
-=== Eier av læreplanen ===+ 
 +==== 1. Eier av læreplanen ====
  
 Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi    Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi   
  
-Utarbeidet av + 
 +==== 2. Utarbeidet av ====
  
 Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi   Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi  
  
-Kompetansekode + 
 +==== 3. Kompetansekode ====
  
 FO-1291   FO-1291  
  
-Kurslengde  
  
-Grunnkurs +==== 4. Kurslengde ====
  
-1 dag - Workshop +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="300px, 300px,"}} 
 +| Grunnkurs       |1 dag - Workshop 
 +| Repetisjonskurs |1 dag - Workshop  |
  
-Repetisjonskurs  
  
-1 dag - Workshop  +==== 5. Målgruppe ==== 
- +
-  +
- +
-=== Målgruppe === +
  
 Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner.  Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner. 
  
-Betingelse  +Betingelse: 
- +  Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk 
-Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk  +
- +
-Krav til forkunnskaper +
  
-Flytende muntlig og skriftlig norsk +Krav til forkunnskaper: 
 +  * Flytende muntlig og skriftlig norsk 
  
 Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for   Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for  
  
-Kompetanse etter gjennomført kurs +==== 6. Kompetanse etter gjennomført kurs ==== 
  
 Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, læreplanen, opplæringsplanen og vurderingsmetoder i det faget man sensurerer for  Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, læreplanen, opplæringsplanen og vurderingsmetoder i det faget man sensurerer for 
  
-Godkjenningsperiode + 
 +==== 7. Godkjenningsperiode ==== 
  
 15 måneder  15 måneder 
  
-Gjennomføring  
  
-Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning +==== 8. Gjennomføring ====
  
-Praktisk undervisning gjennom workshops  +  * Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning  
 +  * Praktisk undervisning gjennom workshops   
 +  * Individuelle og gruppeoppgaver  
 +  * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget  
 +  * Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet 
  
-Individuelle og gruppeoppgaver  
  
-Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget  +==== 9. Minimum og maks antall deltakere ====
- +
-Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet  +
- +
-Minimum og maks antall deltakere +
  
 Minimum 6 – maks 12  Minimum 6 – maks 12 
  
-  
  
-Eksamen +==== 10. Eksamen ==== 
  
 Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs.  Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs. 
  
-Krav til opplæringspersonell  
  
-Med instruktør menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs+==== 11Krav til opplæringspersonell ====
  
-Generelle krav:  +Med //instruktør// menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs.  
 + 
 +=== Generelle krav === 
  
 Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning  Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning 
Linje 82: Linje 78:
 Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, og kunnskap om de ulike rollene kravstiller og leverandør har.  Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, og kunnskap om de ulike rollene kravstiller og leverandør har. 
  
-Faglige krav:  +=== Faglige krav === 
  
 Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i   Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i  
Linje 88: Linje 84:
 Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet  Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet 
  
-Pedagogiske og læremessige krav:  +=== Pedagogiske og læremessige krav === 
  
 Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende.  Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende. 
  
-  
  
-Mål  
  
-Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene:  
  
-Rolleavklaring +==== 12. Mål ====
  
-Læreplan og opplæringsplan   +Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene: 
- +
-Verktøy i rollen som sensor  +
- +
-Eksamensoppgaver og vurderingskriterier  +
- +
-Utfordringer og muligheter i rollen som sensor  +
- +
-  +
- +
-Kunnskapsmål:  +
- +
-Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen   +
- +
-Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan  +
- +
-Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor  +
- +
-Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen  +
- +
-Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor   +
- +
- +
  
- +  * Rolleavklaring  
 +  * Læreplan og opplæringsplan   
 +  * Verktøy i rollen som sensor 
 +  * Eksamensoppgaver og vurderingskriterier  
 +  * Utfordringer og muligheter i rollen som sensor 
  
-  
  
-Ferdighetsmål +=== Kunnskapsmål === 
  
-Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver henhold til gjeldende krav  +  * Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt de ulike rollene under eksamen 
 +  * Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan  
 +  * Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor  
 +  * Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen  
 +  * Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor  
  
-Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen  
  
-Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen  
  
-Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen +=== Ferdighetsmål ===
  
-Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen  +  * Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav   
 +  * Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen  
 +  * Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen  
 +  * Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen  
 +  * Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen  
  
-Generelle mål  
  
-Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring +=== Generelle mål ===
  
-Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen  +  * Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring  
 +  * Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen   
 +  * Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis  
 +  * Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende 
  
-Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis +==== 13. Revisjonshistorikk ==== 
 +^ Endringsdato  ^ Beskrivelse av endringer 
 +|                                         |
  
-Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende +|
lp_tr/reviderte_planer/laereplan_for_sensor.txt · Sist endret: 2024/05/02 09:34 av chrane