lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/04/16 14:14]
chrane
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_sensor [2024/05/02 09:34]
chrane
Linje 4: Linje 4:
 Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.  Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. 
  
-=== Eier av læreplanen ===+ 
 +==== 1. Eier av læreplanen ====
  
 Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi    Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi   
  
-Utarbeidet av + 
 +==== 2. Utarbeidet av ====
  
 Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi   Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi  
  
-Kompetansekode + 
 +==== 3. Kompetansekode ====
  
 FO-1291   FO-1291  
  
-Kurslengde  
  
-Grunnkurs +==== 4. Kurslengde ====
  
-1 dag - Workshop +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="300px, 300px,"}} 
 +| Grunnkurs       |1 dag - Workshop 
 +| Repetisjonskurs |1 dag - Workshop  |
  
-Repetisjonskurs  
  
-1 dag - Workshop  +==== 5. Målgruppe ==== 
- +
-  +
- +
-=== Målgruppe === +
  
 Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner.  Personer som skal utøve rollen som sensor i forbindelse med opplæringssituasjoner. 
  
-Betingelse +Betingelse
 +  * Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk 
  
-Kurset foregår på norskog kan ikke gjennomføres med tolk +Krav til forkunnskaper: 
 +  * Flytende muntlig og skriftlig norsk  
 +  * Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for  
  
-Krav til forkunnskaper +==== 6. Kompetanse etter gjennomført kurs ==== 
  
-Flytende muntlig og skriftlig norsk +Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, læreplanen, opplæringsplanen og vurderingsmetoder i det faget man sensurerer for 
  
-Kunnskap og godkjenning i det faget man sensurer for   
  
-Kompetanse etter gjennomført kurs  +==== 7. Godkjenningsperiode ==== 
- +
-Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, læreplanen, opplæringsplanen og vurderingsmetoder i det faget man sensurerer for  +
- +
-Godkjenningsperiode +
  
 15 måneder  15 måneder 
  
-Gjennomføring  
  
-Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning +==== 8. Gjennomføring ====
  
-Praktisk undervisning gjennom workshops  +  * Teoretisk undervisning gjennom klasseromundervisning  
 +  * Praktisk undervisning gjennom workshops   
 +  * Individuelle og gruppeoppgaver  
 +  * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget  
 +  * Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet 
  
-Individuelle og gruppeoppgaver  
  
-Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget  +==== 9. Minimum og maks antall deltakere ====
- +
-Kurset arrangeres og administreres av Bane NOR, Framføringssikkerhet  +
- +
-Minimum og maks antall deltakere +
  
 Minimum 6 – maks 12  Minimum 6 – maks 12 
  
-  
  
-Eksamen +==== 10. Eksamen ==== 
  
 Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs.  Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomført kurs. 
  
-Krav til opplæringspersonell  
  
-Med instruktør menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs+==== 11Krav til opplæringspersonell ====
  
-Generelle krav:  +Med //instruktør// menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs.  
 + 
 +=== Generelle krav === 
  
 Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning  Instruktør skal etterleve kompetanseleverandørens retningslinjer for undervisning 
Linje 82: Linje 77:
 Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, og kunnskap om de ulike rollene kravstiller og leverandør har.  Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan, og kunnskap om de ulike rollene kravstiller og leverandør har. 
  
-Faglige krav:  +=== Faglige krav === 
  
 Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i   Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i  
Linje 88: Linje 83:
 Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet  Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet 
  
-Pedagogiske og læremessige krav:  +=== Pedagogiske og læremessige krav === 
  
 Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende.  Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende. 
  
-  
  
-Mål  
  
-Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene:  
  
-Rolleavklaring +==== 12. Mål ====
  
-Læreplan og opplæringsplan   +Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene: 
- +
-Verktøy i rollen som sensor  +
- +
-Eksamensoppgaver og vurderingskriterier  +
- +
-Utfordringer og muligheter i rollen som sensor  +
- +
-  +
- +
-Kunnskapsmål:  +
- +
-Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen   +
- +
-Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan  +
- +
-Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor  +
- +
-Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen  +
- +
-Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor  +
  
- +  * Rolleavklaring  
 +  * Læreplan og opplæringsplan   
 +  * Verktøy i rollen som sensor 
 +  * Eksamensoppgaver og vurderingskriterier  
 +  * Utfordringer og muligheter i rollen som sensor 
  
-  
  
- +=== Kunnskapsmål === 
  
-Ferdighetsmål +  * Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen 
 +  * Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan  
 +  * Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor  
 +  * Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen  
 +  * Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor  
  
-Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav   
  
-Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen  
  
-Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen +=== Ferdighetsmål ===
  
-Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen +  * Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav   
 +  * Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen  
 +  * Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen  
 +  * Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen  
 +  * Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen  
  
-Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen   
  
-Generelle mål +=== Generelle mål ===
  
-Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring +  * Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring  
 +  * Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen   
 +  * Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis  
 +  * Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende 
  
-Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen   
  
-Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis +==== 13. Revisjonshistorikk ==== 
 +^ Endringsdato  ^ Beskrivelse av endringer                                                                       ^ 
 +| 06.02.2023    | Avklaringer rundt hvem utarbeider dokumentet\\ Agressokode\\ Kurs på Norsk\\ Antall kursdager
  
-Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende +|
lp_tr/reviderte_planer/laereplan_for_sensor.txt · Sist endret: 2024/05/02 09:34 av chrane