Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/07 10:53] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/14 09:48] heidi_brokjob |
Her beskrives det som ikke er beskrevet i Del 1:generell del og som er særegent for hver stasjon og driftsbanegård | Her beskrives det som ikke er beskrevet i Del 1:generell del og som er særegent for hver stasjon og driftsbanegård |
(hvert delmål skal ha en egen rad i tabellen) | (hvert delmål skal ha en egen rad i tabellen) |
¨ | |
==== Alnabru ==== | ==== Alnabru ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
==== Flåm ==== | ==== Flåm ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **x-stasjon** | | | | | | | **x-stasjon** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Flåm er endestasjon på Flåmsbana som er en strekning med togmelding stasjon ligger 356,00 kilometer fra Oslo S. Den ligger 2,0 meter over havet. Det er lokstall i Flåm. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og demonstrere | • Enkelt innkjørsignal / C-lås.\\ • Veisikringsanlegget betjenes manuelt fra plattform ved butt i spor 5, og skal betjenes når toget kjører fra plattform. Det fins også et lite skap som er lokalisert på en lyktestolpe midt på plattformen for å betjene veisikringsanlegget manuelt når toget kjører fra plattform.\\ • Spor 4: 195m\\ • Spor 5: 180m | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | Gjøre rede for | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Gjøre rede for | • Tildelte funksjonelle nummer for skifting | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • Hensetting av kjøretøy i Flåm\\ • Det er felles brytere for spor 7 og 8 som har normalstilling ute, slik at sporene inn i lokstall normalt vil være spenningsløse (varmepost «halvstilling»).\\ • Før skifting til/ fra sporene 7 og 8 iverksettes, må bryter 23-935-J betjenes inn fra togvarmepost 7. Etter endt skifting skal bryter 23-935-J betjenes ut fra togvarmepost 7.\\ • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Lesetilgang TIOS\\ • Registrering FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | • Enkelt innkjørsignal / C-lås hvor lampene i stillverket lyser i sporet vekslene ligger til.\\ • Veisikringsanlegget betjenes manuelt fra plattform ved butt i spor 5, og skal betjenes når toget kjører fra plattform. Det fins også et lite skap som er lokalisert på en lyktestolpe midt på plattformen for å betjene veisikringsanlegget manuelt når toget kjører fra plattform. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Txp Flåm sine rutiner i ORV | Os-txp | https://orv.banenor.no/orv/doku.php?id=trafikkomrader:sor_vest:instrukser_flam | |
| |
| |
==== Mosjøen ==== | ==== Mosjøen ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Mosjøen** | | | | | | | **Mosjøen** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | Mosjøen ligger ved km. 406.012 på Nordlandsbanen.\\ Sporlengde spor 2: 745 m\\ Driftsform: strekning med togmelding.\\ Komplett sikringsanlegg | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Mosjøen ligger ved km. 406.012 på Nordlandsbanen.\\ Sporlengde spor 2: 745 m\\ Driftsform: strekning med togmelding.\\ Komplett sikringsanlegg | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Kjenne til | Bruk av stillverk\\ Stillverksinstruks og forrigningstabell\\ Øvrige oppgaver for txp | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Kjenne til | Bruk av stillverk\\ Stillverksinstruks og forrigningstabell\\ Øvrige oppgaver for txp | Os-txp | | |
| **Beredskap** | Kjenne til | Endret beredskap gis av togleder via FIDO\\ Tilkalling av nødvendig personale via FRON eller vakttelefon TXP.\\ Alle avvik går via togleder | Os-txp | | | | | Gjøre rede for | VED OPPKJØRING AV VEKSLENE 1, 2 OG 3:\\ Disse vekslene kan ikke passeres før de er blitt kontrollerte av ansvarlig vedlikeholdsavdeling. | | | |
| **Skifteveier** | Kjenne til | Lokal skifting og hvordan det utføres\\ Aktiviteter i forbindelse ved lokal skifting\\ Planer for hensetting av materiell\\ Skifting til og fra lokstall | Os-txp | | | | **Beredskap** | Kjenne til | Endret beredskap gis av togleder via FIDO\\ Tilkalling av nødvendig personale via FRON eller vakttelefon TXP.\\ Alle avvik går via togleder | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | Kjenne til | Bruk av FIDO og TIOS\\ Registrering av funksjonelt nummer på \\ Funkwerk\\ Monitor ute ved plattform\\ Plassering av sikringsskap\\ ALSTOM- sporveksler | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Kjenne til | Lokal skifting og hvordan det utføres\\ Aktiviteter i forbindelse ved lokal skifting\\ Planer for hensetting av materiell\\ Skifting til og fra lokstall | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Lasting av vogner i spor 4\\ Alarm Nordvika rasvarslingsanlegg\\ Txp som sikkerhetsvakt ved snørydding/strøing plattform- bruk av kontaktmagneter. | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Kjenne til | Bruk av FIDO og TIOS\\ Registrering av funksjonelt nummer på \\ Funkwerk\\ Monitor ute ved plattform\\ Plassering av sikringsskap\\ ALSTOM- sporveksler | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | Høyttalertjeneste | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Lasting av vogner i spor 4\\ Alarm Nordvika rasvarslingsanlegg\\ Txp som sikkerhetsvakt ved snørydding/strøing plattform- bruk av kontaktmagneter. | Os-txp | | |
| | **Anbefalt praksis** | | Høyttalertjeneste | Os-txp | | |
| |
==== Narvik ==== | ==== Narvik ==== |
==== Voss ==== | ==== Voss ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Voss** | | | | | | | **Voss** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Voss stasjon ligger på Bergensbanens kilometer 385,32 fra Oslo S over Roa. Stasjonen ligger 56,5 meter over havet. Voss stasjon grenser til Bulken og Urdland stasjoner som er fjernstyrte strekninger i tillegg til Palmafoss sidespor. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og demonstrere | • Når S-lås er frigitt til spor 23, får vi fortsatt innkjør/utkjør i begge retninger for spor 2 og 3\\ • Tildelte funksjonelle nummer for skifting.\\ • Spor 1: 654m\\ • Spor 2: 246 / 646m \\ • Spor 3: 172m | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Stasjoneringssted for lastetraktor, revisjonsvogn LM2, vogn med plass til brannbil, vannvogn og beredskapsvogn (eget tiltaktskort).\\ • Palmafoss er beredskapsterminal for godstrafikken.\\ • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Gjøre rede for | • Ved kjøring til Palmafossen sidespor, så sperrer vi sporet etter gjeldene regelverk.\\ • Ved bruk av spor 22 sperrer dette for utkjøring fra spor 21.\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse\\ • Tildelte funksjonelle nummer for skifting | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | • Ved feil på heis/oppbevaringsbokser eller toalett på venterom ta kontakt med Voss Vekter (97475700).\\ • Ved brannalarm skal Txp evakuere Txp kontoret og hvis mulig hjelpe vekter.\\ • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Lesetilgang TIOS\\ • Registrering FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | • Innkjørhovedsignal samsvarer med ikke med seksjonsdele Voss: Ikke skift mot innkjørhovedsignal B med elektrisk trekkraftkjøretøy når det er frakopling mellom Voss og Bulken. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | • Når Voss Gondol har behov for å ta ned is/snø over plattform, så tar de kontakt med Txp Voss for å avtale tidspunkt for dette arbeidet. Det er laga en prosedyre for korleis dette skal håndteres (se vedlegg). Hovedpunktet der er at det ikke trengs HVS eller leder for EL-sikkerhet for å utføra arbeidet, men at det vert sperra av på plattform under gondolledning med sperrebånd. Dvs at Txp trenger ikke å sperra sporet når dette arbeidet skal gjøres, men avtaler tidspunkt som passer i forhold til liten trafikk på plattform. | Os-txp | | |
| |
| |
==== Ål ==== | ==== Ål ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **x-stasjon** | | | | | | | **Ål** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Ål er en grensestasjon med fjernstyrte strekninger på begge sider mot Torpo og Hol. Det er lokstall på stasjonen og er et knutepunkt for vinterberedskapen på Bergensbanen til Trolldalen i øst. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuell demonstrere | • Det er kontaktledning med strøm på alle spor.\\ • Ved kryssing med to regiontog er det mest hensiktsmessig å bruke spor 1 for vestgående og spor 9 for østgående på grunn av veisikringsanlegget i vest.\\ • Bruk forbikoblingsknapp for utkjør fra spor 9 mot øst.\\ • Kryssing med to godstog over 600m: Bruk spor 9 for østgående og spor 2 for vestgående.\\ • Bruk «langt innkjør» for godstog til spor 2 fra vest. (husk å løse ut R16 for å få innkjør fra øst ved kryssing).\\ • Operativ svingskive\\ • S-låser og sporsperrer\\ • Det er et veisikringsanlegg inne på stasjonen i vestre ende. Ål planovergang (1/2 Ba): - krysser spor 9 og 10 på baksiden av stasjonen\\ • Spor 1: 601m\\ • Spor 2: 601m\\ • Spor 3: 303m\\ • Spor 9: 472m | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | Kjenne til | • Stasjoneringssted for lastetraktor og revisjonsvogn (LM2).\\ • Beredskapstog tilhørende Vy i vintersesongen (lok + 4 vogner).\\ • Di8 har 24t beredskap, bestilles fra Vy DROPS. \\ • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Kjenne til | • Hensetting av dobbelt 75 sett brukes spor 6. Kan stå opprigget.\\ • Hensetting av enkelt 75 sett og lok.og matriell brukes spor 10. Kan stå opprigget.\\ • 114 meter kontaktledning mellom PLO signalet og signal «stopp for El-lok».i spor 10.\\ • Skiftenummerserie som administreres av de respektive skiftestasjonene\\ • Operativ svingskive | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • Betjening av vesisikringsanlegget som er inne på stasjonen i vestre ende.\\ • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Lesetilgang TIOS\\ • Registrering FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | • Selv om S – Lås l er frigitt får du innkjør i spor 1, 2 og 9.\\ • Togleder kan delvis fjernstyre Ål slik at det er ikke behov for 24/7 betjening eller beredskap. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | | Os-txp | | |
| |
| |