Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
|
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/21 08:52] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/21 08:57] chrane [Tabell] |
==== Larvik ==== | ==== Larvik ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Larvik** | | | | | | | **Larvik** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Larvik stasjon er en stasjon på Vestfoldbanen og er underlagt Drammen toglederområde. Stasjonen har komplett sikringsanlegg med dvergsignaler og hovedsignaler. Stasjonen har område for hensetting i tilknytting til stasjonen. \\ Det er kontaktledningsanlegg på de fleste spor.\\ • Spor 1: ca. 293 meter (m/ plattform)\\ • Spor 2: ca. 293 meter (m/ plattform)\\ • Spor 3: ca. 252 meter (m/ plattform)\\ Sporene 5 – 19 (Hensettingsspor) er strømløse spor, men kan gjøres strømførende ved behov.\\ Det er planovergang i B-enden.\\ Stasjonen kobles over til fjernstyrt når den ikke er bemannet av TXP. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | Togframføring med kryssinger hver time fra kl. 7.30 til kl. 23.30 utgjør det daglige trafikkbilde på Larvik.\\ \\ Togframføring:\\ • Spor 1 og 3 brukes som regel til normal togframføring og spor 2 brukes som regel for andre tog enn passasjertog, som f.eks. arbeidstog.\\ • Beskriv og demonstrer, s-lås, sporsperre og lokale omstillere på Larvik, samt begrensinger ved bruk av disse.\\ • Beskriv og demonstrer bruk av planovergang på Larvik stasjon.\\ \\ Annet\\ • Beskriv og forklar skjematisk plan og forriglingstabell.\\ • Forklar prosedyren ved bruk av «signal stopp»\\ • Beskriv og forklar prosedyrene ved koble stasjonen over til fjernstyrt/stasjonsstyrt (Hvilke avhengigheter finnes det for som muliggjør denne prosedyren). | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Prosedyrer ved topphendelser eller uønskede hendelser, samt varslingsrutiner. \\ • Brannslukningsutstyr er plassert rundt omkring i bygget, samt førstehjelpsutstyr plassert i TXP lokalet. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | • Lokal skifting:\\ o Lokal I: Frigjør området LVK retning Lauve\\ o Lokal II: Frigjør området LVK retning Martineåsen / Porsgrunn.\\ o Lokal III: Kun for skifting mellom spor 4/5 og spor 7, da er sporveksel 11 sperret for omlegging, fordi da kan man ha togframføring på de andre sporene.\\ • Ved bruk av Lokal I, så må Sp.1/SPV være i avlagt stilling.\\ • Ved bruk av Lokal I for området retning Lauve, så må SP 2 være i avlagt stilling.\\ • Lokal 2 for område retning Martineåsen (SP 2 være i avlagt stilling).\\ • Ved skifting over passasjerovergangen mellom spor 1 og 2, så er fører selv ansvarlig på å passe på overgangen.\\ • Skifting av doble togsett må gjøres i retning Lauve.\\ • Skifting av enkle togsett kan gjøres i retning Martineåsen:\\ o Legg ned vegbommen ned først, så still dvergsignal. Dersom skiftet skal ha en lengre pause før den skal skiftes inn igjen, sett vegbomhendelen i midtstilling umiddelbart. Dersom skiftet skal tilbake til spor umiddelbart, sett i midtstilling når du har stilt ny skiftevei. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • FIDO PC, VICOS slaveskjerm, TIOS, kameraovervåkning og togradio. Gjøre rede for bruken av disse og hvordan dette brukes i arbeidshverdagen på Larvik. | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Larvik er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har sin ende stasjon/utgangsstasjon på Larvik.\\ • Stasjonen har Z-nøkkel til å koble inn strømmen på driftsbanegården. Før denne kan brukes så må S-lås 1 frigjøres. Da blir kun spor 4 og 5 strømførende i tillegg til spor 1, 2 og 3. For å gjøre flere spor strømførende på LVK innenfor driftsbanegården så må en annen Z-nøkkel brukes (nordenden på mellomplattformen, denne settes i en samleboks ved spor 5/16 ved nordenden av stasjonen, her kan den hentes flere nøkler for å gjøre hvert enkelt spor strømførende.\\ • For spor 4 og 5 så er det kun mulig å stille utkjørhovedsignal.\\ • For å koble stasjonen over til fjernstyrt så må Sp IV/II stå i avvik. Når man har koblet stasjonen over til stasjonsstyrt så må Sp IV/II settes i normalstilling. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Være kjent med rutinene og prosedyrene ved togframføring Larvik.\\ • Være kjent med prosedyrene ved koble over til stasjonsstyrt/fjernstyrt.\\ • Være kjent med at spor 1 og 3 brukes primært til togframføring.\\ • Tog retning Oslo kjøres som regel i spor 1. Tog retning Skien kjøres som regel i spor 3. | Os-txp | | |
| | Opplæringstid | Anbefaling | En dag for erfarne trafikkstyrere. \\ Minimum ei vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |