Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
|
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/21 09:05] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/21 09:10] chrane [Tabell] |
==== Skien ==== | ==== Skien ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Skien** | | | | | | | **Skien** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Skien stasjon er en stasjon på Bratsbergbanen som er underlagt togledelsen i Drammen. Stasjonen har komplett sikringsanlegg med hovedsignaler. Det er en driftsbanegård i tilknytting til stasjonen som brukes primært for hensetting og vedlikehold av togmateriell.\\ Det er kontaktanledningsanlegg på alle spor.\\ • Spor 1: ca. 246 meter \\ • Spor 2: ca. 246 meter (m/ plattform)\\ • Spor 3: ca. 332 meter (m/ plattform)\\ Driftsbanegården har følgende toglengder:\\ • Spor 4: ca. 332 meter\\ • Spor 5: ca. 344 meter\\ • Spor 6: ca. 357 meter\\ • Spor 9: ca. 105 meter\\ • Spor 10: ca. 249 meter\\ • Spor 11: ca. 218 meter\\ • Spor 12: ca. 218 meter \\ \\ Spor 6 brukes ved tømming og fylling.\\ Spor 7 og 8 eies av Bane NOR eiendom og leies ut til aktuelle leietagere for drift og vedlikehold av tog. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | Togframføring og hensetting av togmateriell utgjør trafikkbildet på Skien.\\ \\ Togframføring:\\ • Spor 2 – 3 brukes som regel til normal togframføring og spor 1 brukes som regel for andre tog enn passasjertog da sporet ikke har plattform.\\ • Beskriv og demonstrer høyt skiftesignal, sporsperre og lokale omstillere på Skien, samt begrensinger ved bruk av disse.\\ • Borgestad stasjon brukes som avlastning for Skien (hensetting av materiell).\\ \\ Annet\\ • Beskriv og forklar skjematisk plan og forriglingstabell.\\ • Forklar prosedyren ved bruk av «signal stopp» | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Prosedyrer ved topphendelser eller uønskede hendelser, samt varslingsrutiner. \\ • Brannslukningsutstyr er plassert rundt omkring i bygget, samt førstehjelpsutstyr plassert ved TXP inngang. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | • Det er mye skifting på stasjonen, grunnet at stasjonen er ende- og utgangsstasjon for togene på Bratsberg- og Vestfoldbanen.\\ • Stasjonen har høyt skiftesignal og lokal skifting.\\ • Hensetting kan gjøres i alle togspor (ref. til SJN)\\ • Lokal skifting:\\ o Lokal I: Frigjør hele nordenden av stasjonen (Valebø)\\ o Lokal II: Frigjør sørenden av stasjonen retning Bratsberg.\\ • TXP baserer skiftingen på en sporplan og turneringsliste. \\ • Det er stasjonert en skifteleder hele døgnet på Skien stasjon.\\ • Skifteleder (skiftenummer 54849) er spesielt ansvarlig ved skifting ut/inn fra Mantena og etter tømming/fylling ved spor 6. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • FIDO PC, VICOS slaveskjerm, TIOS, småtroll og togradio. Gjøre rede for bruken av disse og hvordan dette brukes i arbeidshverdagen på Skien. | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Skien er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har sin ende stasjon / utgangsstasjon på Skien.\\ o Siden Skien er en utgangsstasjon så er det viktig å oppdatere VICOS og TPR i TIOS dersom et tog går fra et annet spor enn planlagt.\\ • «Småtroll» brukes aktivt for å holde seg oppdatert på materiellturnering.\\ • Sporveksel 6 er i avhengighet med tilhørende sporsperre.\\ • Sporveksel 9 og 22 står i avhengighet til hverandre, denne skal stå i normalstilling når den ikke er i bruk.\\ • Tog med endestasjon Skien, eller tog med utgangsstasjon Skien skiftes av føreren selv.\\ • Skifting av dobbeltsett må enten gjøres via sporveksel 9/22 eller ut mot syd.\\ • Dersom man skal skifte med lokal skifting retning Borgestad, så må sporsperren legges i avlagt stilling først, dersom skiftet skal inn/ut fra driftsbanegården. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Være kjent med rutine ved hensetting på Skien, og utarbeidelse av sporplan basert på turneringslisten. | Os-txp | | |
| | Opplæringstid | Anbefaling | 4 - 6 dager for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt +10 dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |