Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 09:45] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 11:06] chrane [Tabell] |
| | Gjøre rede for … | Instruks for betjening av sikringsanleggene på Alnabru | Os-txp | Instruks for betjening av sikringsanleggene på Alnabru | | | | Gjøre rede for … | Instruks for betjening av sikringsanleggene på Alnabru | Os-txp | Instruks for betjening av sikringsanleggene på Alnabru | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Prinsipper for god kommunikasjon\\ Prinsipper for skifting \\ Spesielle forhold knyttet til kapasitet\\ Prinsipper for oppgavehåndtering\\ \\ Spesialiteter og tips | Os-txp | Anbefalt praksis, punkt 1\\ Anbefalt praksis, punkt 2\\ Anbefalt praksis, punkt 3\\ ORV: Anbefalt praksis, punkt 4\\ Anbefalt praksis, punkt 5 | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Prinsipper for god kommunikasjon\\ Prinsipper for skifting \\ Spesielle forhold knyttet til kapasitet\\ Prinsipper for oppgavehåndtering\\ \\ Spesialiteter og tips | Os-txp | Anbefalt praksis, punkt 1\\ Anbefalt praksis, punkt 2\\ Anbefalt praksis, punkt 3\\ ORV: Anbefalt praksis, punkt 4\\ Anbefalt praksis, punkt 5 | |
| **Opplæringstid** | | | | | | | **Opplæring** | | | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Enkelt innkjørsignal / C-lås. \\ Togmeldinger utveksles med Flåm og Myrdal | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Enkelt innkjørsignal / C-lås. \\ Togmeldinger utveksles med Flåm og Myrdal | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for | Anbefalt praksis for kryssing på Berekvam | Os-txp | https://orv.banenor.no/orv/doku.php?id=trafikkomrader:sor_vest:berekvam:anbefalt_praksis_kryssing_berekvam | | | **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for | Anbefalt praksis for kryssing på Berekvam | Os-txp | https://orv.banenor.no/orv/doku.php?id=trafikkomrader:sor_vest:berekvam:anbefalt_praksis_kryssing_berekvam | |
| **Opplæringstid** | | | | | | | **Opplæring** | | | | | |
| |
==== Bergen ==== | ==== Bergen ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | TXP betjener stillverket med VICOS, kan også fjernstyres av Togleder fra VICOS CTC.\\ • Kommando «F. SF» (Forbikobling av sporfelt) må brukes for å stille hovedsignal ut fra spor 8.\\ • Togvei kan stilles via spor 8 (viapunkt R17 eller R34) dersom hovedsporet ikke er tilgjengelig.\\ • For å få stilt togvei til/fra spor 9 må det være kontroll på S-lås 3.\\ • Lokalområde 1 brukes for å frigi terminalen og nedre tomt for skifting, og det er ikke lokalstillere for sporvekslene. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | TXP betjener stillverket med VICOS, kan også fjernstyres av Togleder fra VICOS CTC.\\ • Kommando «F. SF» (Forbikobling av sporfelt) må brukes for å stille hovedsignal ut fra spor 8.\\ • Togvei kan stilles via spor 8 (viapunkt R17 eller R34) dersom hovedsporet ikke er tilgjengelig.\\ • For å få stilt togvei til/fra spor 9 må det være kontroll på S-lås 3.\\ • Lokalområde 1 brukes for å frigi terminalen og nedre tomt for skifting, og det er ikke lokalstillere for sporvekslene. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for | Planovergang til lokstall krysser spor 25-27 og 33-36. Egne særbestemmelser for betjening av denne. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for | Planovergang til lokstall krysser spor 25-27 og 33-36. Egne særbestemmelser for betjening av denne. | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Bjerka ==== | ==== Bjerka ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Personovergang til spor 2. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Personovergang til spor 2. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Persontog kjøres i spor 2, pga plattformlengde.\\ Høyttalertjeneste. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Persontog kjøres i spor 2, pga plattformlengde.\\ Høyttalertjeneste. | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
==== Bjorli ==== | ==== Bjorli ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Bjorli** | | | | | | | **Bjorli** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | Kort midlertidig plattform til sp 2 | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | Kort midlertidig plattform til sp 2 | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | TXP betjener hendel i stillerapp 3 ved skifting mot sør, for å «låse» plo utenfor stasjonsgr.\\ To usikra plo inne på st. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | TXP betjener hendel i stillerapp 3 ved skifting mot sør, for å «låse» plo utenfor stasjonsgr.\\ To usikra plo inne på st. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | 1 | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | 1 | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
==== Bodø ==== | ==== Bodø ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Bodø** | | | | | | | **Bodø** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Bolna ==== | ==== Bolna ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | • Planovergang med betjeningsskap\\ • Forestia flis og tømmerterminal med tilhørende spor, sporsperre og sporveksel. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | • Planovergang med betjeningsskap\\ • Forestia flis og tømmerterminal med tilhørende spor, sporsperre og sporveksel. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Angitte kryssinger foregår ofte ved at første tog låser seg inn på terminalen og neste tog passerer i spor 1.\\ \\ Ellers er normal kryssing at første tog kjører inn i spor 2. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Angitte kryssinger foregår ofte ved at første tog låser seg inn på terminalen og neste tog passerer i spor 1.\\ \\ Ellers er normal kryssing at første tog kjører inn i spor 2. | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | Opplæringstid: 1 dag. \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: 1 dag. \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Txp utløser togvei manuelt på tog fra Raumabanen. Varmeposter 1000/400 V | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Txp utløser togvei manuelt på tog fra Raumabanen. Varmeposter 1000/400 V | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | gjøre rede for | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | gjøre rede for | | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | 3 | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 3 | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Drevvatn ==== | ==== Drevvatn ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Hvitt lys (som ikke inngår i stillverket) for fotgjengerovergang nord for stasjonsbygningen | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Hvitt lys (som ikke inngår i stillverket) for fotgjengerovergang nord for stasjonsbygningen | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Dunderland ==== | ==== Dunderland ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Praksis ved kryssing. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Praksis ved kryssing. | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Eina ==== | ==== Eina ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Eina** | | | | | | | **Eina** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Eina er en stasjon med stillverk på strekning med togmelding.\\ Det er planovergang inne på stasjonen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Eina er en stasjon med stillverk på strekning med togmelding.\\ Det er planovergang inne på stasjonen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Planovergang og betjeningsskap\\ • Feil ved veisikringsanlegg (batteridrift)\\ • Utfall av bygdestrøm medfører at stillverk og signaler blir mørke | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Planovergang og betjeningsskap\\ • Feil ved veisikringsanlegg (batteridrift)\\ • Utfall av bygdestrøm medfører at stillverk og signaler blir mørke | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Fungerende svingskive\\ \\ Planovergang med betjeningsskap | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Fungerende svingskive\\ \\ Planovergang med betjeningsskap | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | Txp skal bevokte personovergangen ved kryssing. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | Txp skal bevokte personovergangen ved kryssing. | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører \\ Ved behov 1-2 dager ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede. | Os-txp | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører \\ Ved behov 1-2 dager ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede. | Os-txp | | |
| |
==== Eiterstraum ==== | ==== Eiterstraum ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Elverum ==== | ==== Elverum ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Vestmo tømmerterminal:\\ • Innkjørtogvei kan sikres til Vestmo selv om man har materiell både i spor 1 og 2\\ • Bruk dvergtogveier for skift inn og ut fra Vestmo: \\ - For skift mot Vestmo må PLO legges manuelt. \\ - For skift inn fra Vestmo går PLO automatisk ned når skift er på innkoblingsfeltet\\ • Unntak for txps tilstedeværelse ved togveien ved togs ankomst og avgang\\ • Ved arbeid i spor på Vestmo frigis S-Lås før hovedsikkerhetsvakt setter på kontaktmagneter, dette for å unngå at akustisk alarm utløses i TSS Nord.\\ • Gjennomgang av særbestemmelse SJN 6.1.3.1 \\ \\ Planoverganger med betjeningsskap: \\ • Texas\\ • Vindheia\\ Kjenne til rutiner for opplåsing av skap. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Vestmo tømmerterminal:\\ • Innkjørtogvei kan sikres til Vestmo selv om man har materiell både i spor 1 og 2\\ • Bruk dvergtogveier for skift inn og ut fra Vestmo: \\ - For skift mot Vestmo må PLO legges manuelt. \\ - For skift inn fra Vestmo går PLO automatisk ned når skift er på innkoblingsfeltet\\ • Unntak for txps tilstedeværelse ved togveien ved togs ankomst og avgang\\ • Ved arbeid i spor på Vestmo frigis S-Lås før hovedsikkerhetsvakt setter på kontaktmagneter, dette for å unngå at akustisk alarm utløses i TSS Nord.\\ • Gjennomgang av særbestemmelse SJN 6.1.3.1 \\ \\ Planoverganger med betjeningsskap: \\ • Texas\\ • Vindheia\\ Kjenne til rutiner for opplåsing av skap. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Ved kryssing av to persontog må første ankommende tog kjøres inn i spor 3 og passere personovergangen mens txp bevokter den. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Ved kryssing av to persontog må første ankommende tog kjøres inn i spor 3 og passere personovergangen mens txp bevokter den. | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | 3 dager for erfarne togekspeditører\\ Ved behov 1 dag ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 3 dager for erfarne togekspeditører\\ Ved behov 1 dag ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede. | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Kjenne til bruken av spv. 1,2, 5 og 11, utstyrt med drivmaskin og lokalomstiller | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Kjenne til bruken av spv. 1,2, 5 og 11, utstyrt med drivmaskin og lokalomstiller | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | Instruks for togekspeditørtjenesten ved Fauske stasjon.\\ Instruks Alstom MET drivmaskiner Fauske stasjon.\\ Dialog med CargoNet ved avvik. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | Instruks for togekspeditørtjenesten ved Fauske stasjon.\\ Instruks Alstom MET drivmaskiner Fauske stasjon.\\ Dialog med CargoNet ved avvik. | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
| |
==== Filipstad ==== | ==== Filipstad ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,""}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Filipstad** | | | | | | | **Filipstad** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skifte-tomt/drifts-banegård | Trafikkstyring: \\ Gjøre rede for hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling. \\ Egen prosedyre for kjøring til/fra spor 1 og 2\\ \\ Befaring:\\ • Stasjonsområdet\\ • Signaler\\ • Personovergang\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ • Hensettingsspor og eventuelt stengte spor\\ • Verkstedet\\ \\ Servicespor:\\ • Toalettømming\\ • Utvendig vask\\ • Avising\\ • Hovedvask\\ • Grafittifjerning\\ \\ Skifting:\\ • Gjennomgang av praksis og rutiner\\ • Funksjonelle nummer for skifting | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skifte-tomt/drifts-banegård | Trafikkstyring: \\ Gjøre rede for hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling. \\ Egen prosedyre for kjøring til/fra spor 1 og 2\\ \\ Befaring:\\ • Stasjonsområdet\\ • Signaler\\ • Personovergang\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ • Hensettingsspor og eventuelt stengte spor\\ • Verkstedet\\ \\ Servicespor:\\ • Toalettømming\\ • Utvendig vask\\ • Avising\\ • Hovedvask\\ • Grafittifjerning\\ \\ Skifting:\\ • Gjennomgang av praksis og rutiner\\ • Funksjonelle nummer for skifting | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Gjennomgå/ forklare og eventuelt demonstrere | Sporbruksplaner\\ Skal kunne lese og forstå sporbruksplanen, herunder\\ • Oppbygging\\ o Klokkeslett\\ o Spor\\ o Materiell, tognummer\\ o Antall tog per spor\\ o Sporlengde\\ • Endringer\\ • Tilbakemelding til SBPL | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Gjennomgå/ forklare og eventuelt demonstrere | Sporbruksplaner\\ Skal kunne lese og forstå sporbruksplanen, herunder\\ • Oppbygging\\ o Klokkeslett\\ o Spor\\ o Materiell, tognummer\\ o Antall tog per spor\\ o Sporlengde\\ • Endringer\\ • Tilbakemelding til SBPL | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Betjening av stillerapparat\\ Forklare og demonstrere betjening av stillerapparatet herunder:\\ • Gjennomgang av alle trykknapper\\ • Sporplan og spordiagram\\ • Signalstilling, signalbilder\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sporvekselvarme\\ • Anmodning til/fra togleder\\ • Avhengigheter mellom sikringsanlegg Filipstad og GS Skøyen\\ • Nødutløsning togvei/skiftevei\\ • Sveiver, forrigling\\ • Lokalområder\\ \\ \\ \\ Ebicos\\ • Kommandoer som brukes:\\ Innmelding/endring/sletting av tognummer\\ • Sporplan/signalbilder på Skøyen | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Betjening av stillerapparat\\ Forklare og demonstrere betjening av stillerapparatet herunder:\\ • Gjennomgang av alle trykknapper\\ • Sporplan og spordiagram\\ • Signalstilling, signalbilder\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sporvekselvarme\\ • Anmodning til/fra togleder\\ • Avhengigheter mellom sikringsanlegg Filipstad og GS Skøyen\\ • Nødutløsning togvei/skiftevei\\ • Sveiver, forrigling\\ • Lokalområder\\ \\ \\ \\ Ebicos\\ • Kommandoer som brukes:\\ Innmelding/endring/sletting av tognummer\\ • Sporplan/signalbilder på Skøyen | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Flisa ==== | ==== Flisa ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Flisa** | | | | | | | **Flisa** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | Flisa er en stasjon på Solørbanen med enkelt innkjørsignal. Det er planovergang på stasjonen og spor inn til svingskive. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Flisa er en stasjon på Solørbanen med enkelt innkjørsignal. Det er planovergang på stasjonen og spor inn til svingskive. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding mot Kirkenær\\ • Sporvekselvarme (styres av spordrift)\\ • Rutiner ved planovergangen\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Nøkkel til betjeningsskap 1 krever firkantnøkkel. \\ • Nøkkel til betjeningsskap 2 krever A14 nøkkel.\\ • Betjeningsforhold Solørbanen. | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding mot Kirkenær\\ • Sporvekselvarme (styres av spordrift)\\ • Rutiner ved planovergangen\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Nøkkel til betjeningsskap 1 krever firkantnøkkel. \\ • Nøkkel til betjeningsskap 2 krever A14 nøkkel.\\ • Betjeningsforhold Solørbanen. | Os-txp | | |
==== Flåm ==== | ==== Flåm ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **x-stasjon** | | | | | | | **Flåm** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | Flåm er endestasjon på Flåmsbana som er en strekning med togmelding stasjon ligger 356,00 kilometer fra Oslo S. Den ligger 2,0 meter over havet. Det er lokstall i Flåm. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Flåm er endestasjon på Flåmsbana som er en strekning med togmelding stasjon ligger 356,00 kilometer fra Oslo S. Den ligger 2,0 meter over havet. Det er lokstall i Flåm. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | • Enkelt innkjørsignal / C-lås hvor lampene i stillverket lyser i sporet vekslene ligger til.\\ • Veisikringsanlegget betjenes manuelt fra plattform ved butt i spor 5, og skal betjenes når toget kjører fra plattform. Det fins også et lite skap som er lokalisert på en lyktestolpe midt på plattformen for å betjene veisikringsanlegget manuelt når toget kjører fra plattform. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | • Enkelt innkjørsignal / C-lås hvor lampene i stillverket lyser i sporet vekslene ligger til.\\ • Veisikringsanlegget betjenes manuelt fra plattform ved butt i spor 5, og skal betjenes når toget kjører fra plattform. Det fins også et lite skap som er lokalisert på en lyktestolpe midt på plattformen for å betjene veisikringsanlegget manuelt når toget kjører fra plattform. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Txp Flåm sine rutiner i ORV | Os-txp | https://orv.banenor.no/orv/doku.php?id=trafikkomrader:sor_vest:instrukser_flam | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Txp Flåm sine rutiner i ORV | Os-txp | https://orv.banenor.no/orv/doku.php?id=trafikkomrader:sor_vest:instrukser_flam | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Gjøvik** | | | | | | | **Gjøvik** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Gjøvik er en stasjon med enkelt sikringsanlegg på strekning med togmelding.\\ Det er hensettingsområde på stasjonen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Gjøvik er en stasjon med enkelt sikringsanlegg på strekning med togmelding.\\ Det er hensettingsområde på stasjonen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | • Bestemmelser rundt «togvei slutt»\\ • Gjennomgang av rutiner i «bua» ved sporveksel 1.\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett vil til enhver tid oppdateres med sirkulære og i SJN.\\ • Indikering på veisikringsanlegg ved Viken PLO\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon km 104,088\\ • Bruk av vendingslister\\ • Rutiner ved vannfylling og tømming av septik på togsett. | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | • Bestemmelser rundt «togvei slutt»\\ • Gjennomgang av rutiner i «bua» ved sporveksel 1.\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett vil til enhver tid oppdateres med sirkulære og i SJN.\\ • Indikering på veisikringsanlegg ved Viken PLO\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon km 104,088\\ • Bruk av vendingslister\\ • Rutiner ved vannfylling og tømming av septik på togsett. | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Forklare og eventuelt demonstrere betjening av stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling\\ • Sporvekselvarme\\ • Nødfrakobling\\ • Ringerutiner med planovergang ved feil | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Forklare og eventuelt demonstrere betjening av stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling\\ • Sporvekselvarme\\ • Nødfrakobling\\ • Ringerutiner med planovergang ved feil | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | | | |
| |
==== Glåmos ==== | ==== Glåmos ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Glåmos** | | | | | | | **Glåmos** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Gran ==== | ==== Gran ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Gran** | | | | | | | **Gran** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Gran er en stasjon på strekning med togmelding med enkelt innkjørsignal og kun ett spor. \\ Det er ingen sporveksler på stasjonen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Gran er en stasjon på strekning med togmelding med enkelt innkjørsignal og kun ett spor. \\ Det er ingen sporveksler på stasjonen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding\\ • Nødfrakobling\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Haslerud planovergang\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding\\ • Nødfrakobling\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Haslerud planovergang\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Kun ett spor, ingen sporveksler. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Kun ett spor, ingen sporveksler. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | 1 vakt | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 vakt | | | |
| |
==== Grefsen ==== | ==== Grefsen ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Grefsen** | | | | | | | **Grefsen** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Grefsen er en stasjon med stillverk som grenser til 3 fjernstyrte strekninger med dobbeltspor i retning Oslo. Dette gir 4 stasjonsgrenser.\\ Mulighet for overkjøring til T-banen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Grefsen er en stasjon med stillverk som grenser til 3 fjernstyrte strekninger med dobbeltspor i retning Oslo. Dette gir 4 stasjonsgrenser.\\ Mulighet for overkjøring til T-banen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved forlengelse av innkjørtogvei fra Kjelsås til spor 3 (forlengelse med R16 + R18) går veksel 1/32 i +. Når sporfelt 26 og 31 er belagt kan togveien utløses manuelt. Veksel 1/32 kan legges i – når sporfelt 031 og 26 er belagt, men R18 må løses ut.\\ • Ved å benytte trykknapp for forbikopling (rød knapp over signalstiller mot Oslo/Alnabru) kan man få utkjør selv om sporfelt 7, 9 eller 031/26 er belagt. Trykknapp holdes inne samtidig som signalstillere trekkes mot Alnabru/Oslo. \\ • Veksel 7/26 «surrer» når den legges i – eller frigis for lokal skifting. «Surring» opphører når det stilles togvei/skiftevei over, kommer tilbake når togveien er utløst. Ved å ta ut sikring 55 blir det slutt på «surring», men da vil man ikke høre noen veksler.\\ • Påse at kasse over sporsperre l legges på etter bruk, spesielt vinterstid. Sperre er uten varme, sentralstilt sammen med veksel 2/21.\\ \\ Nøkler: Inngangsdør og A14 (sammen med firkantnøkkel) ligger i skuff i skrivebordet. \\ Klaver/Sveiver: Klaver og sveiver ligger i skuff i skrivebordet. Låser (A14) henger på klavene. Ikke sveiv veksel før sikring er tatt ut. Sikringsskap over stillverket.\\ Seksjonsdeler: Seksjonsdelene er ved innkjør B mot Kjelsås, innkjør C mot Alnabru og ved utkjør M/UM mot Oslo\\ Nødfrakobling: Grefsen har ikke trykknapp for nødfrakobling av KL. Ring togleder eller elkraft.\\ Signalstopp: Når trykknapp for signalstopp er benyttet, blir knappen sittende inne. Trykk en gang til for normalstilling (som en av/på knapp). | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved forlengelse av innkjørtogvei fra Kjelsås til spor 3 (forlengelse med R16 + R18) går veksel 1/32 i +. Når sporfelt 26 og 31 er belagt kan togveien utløses manuelt. Veksel 1/32 kan legges i – når sporfelt 031 og 26 er belagt, men R18 må løses ut.\\ • Ved å benytte trykknapp for forbikopling (rød knapp over signalstiller mot Oslo/Alnabru) kan man få utkjør selv om sporfelt 7, 9 eller 031/26 er belagt. Trykknapp holdes inne samtidig som signalstillere trekkes mot Alnabru/Oslo. \\ • Veksel 7/26 «surrer» når den legges i – eller frigis for lokal skifting. «Surring» opphører når det stilles togvei/skiftevei over, kommer tilbake når togveien er utløst. Ved å ta ut sikring 55 blir det slutt på «surring», men da vil man ikke høre noen veksler.\\ • Påse at kasse over sporsperre l legges på etter bruk, spesielt vinterstid. Sperre er uten varme, sentralstilt sammen med veksel 2/21.\\ \\ Nøkler: Inngangsdør og A14 (sammen med firkantnøkkel) ligger i skuff i skrivebordet. \\ Klaver/Sveiver: Klaver og sveiver ligger i skuff i skrivebordet. Låser (A14) henger på klavene. Ikke sveiv veksel før sikring er tatt ut. Sikringsskap over stillverket.\\ Seksjonsdeler: Seksjonsdelene er ved innkjør B mot Kjelsås, innkjør C mot Alnabru og ved utkjør M/UM mot Oslo\\ Nødfrakobling: Grefsen har ikke trykknapp for nødfrakobling av KL. Ring togleder eller elkraft.\\ Signalstopp: Når trykknapp for signalstopp er benyttet, blir knappen sittende inne. Trykk en gang til for normalstilling (som en av/på knapp). | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Overkjøring til T-banen som står beskrevet i stillverksinstruksen. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Overkjøring til T-banen som står beskrevet i stillverksinstruksen. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | • Godstog retning Roa bør kjøres i spor 2 på grunn av stigning mot Kjelsås.\\ • Ved kryssing av godstog fra Alnabru kan det være lurt å holde de på innkjør. Dette også på grunn av stigning mot Kjelsås. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | • Godstog retning Roa bør kjøres i spor 2 på grunn av stigning mot Kjelsås.\\ • Ved kryssing av godstog fra Alnabru kan det være lurt å holde de på innkjør. Dette også på grunn av stigning mot Kjelsås. | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede.\\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede.\\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |
==== Gudå ==== | ==== Gudå ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **x-stasjon** | | | | | | | **Gudå** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Halden** | | | | | | | **Halden** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | Befaring:\\ • Stasjonsområdet\\ • Signaler\\ • Personovergang\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ • Hensettingsspor og eventuelt stengte spor | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Befaring:\\ • Stasjonsområdet\\ • Signaler\\ • Personovergang\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ • Hensettingsspor og eventuelt stengte spor | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård | Gjøre rede for hvilke spor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling herunder:\\ • Skifting til / fra driftsbanegården\\ • Fremføring til Kasa sidespor\\ • Hensetting av materiell | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård | Gjøre rede for hvilke spor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling herunder:\\ • Skifting til / fra driftsbanegården\\ • Fremføring til Kasa sidespor\\ • Hensetting av materiell | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)**(Skjermbasert stillerapparat) | Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, og kunne betjene dette korrekt. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)**(Skjermbasert stillerapparat) | Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, og kunne betjene dette korrekt. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | | Os-txp | | |
| | **Opplæringstid** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Haltdalen ==== | ==== Haltdalen ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Haltdalen** | | | | | | | **Haltdalen** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar | Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar | Pensum - referanser | |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| | | | Os-txp | | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | | Os-txp | | |
| | **Opplæringstid** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Hamar ==== | ==== Hamar ==== |