Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 11:05] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 11:10] chrane [Tabell] |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Gran ==== | ==== Gran ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Gran** | | | | | | | **Gran** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Gran er en stasjon på strekning med togmelding med enkelt innkjørsignal og kun ett spor. \\ Det er ingen sporveksler på stasjonen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Gran er en stasjon på strekning med togmelding med enkelt innkjørsignal og kun ett spor. \\ Det er ingen sporveksler på stasjonen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding\\ • Nødfrakobling\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Haslerud planovergang\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding\\ • Nødfrakobling\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Haslerud planovergang\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Kun ett spor, ingen sporveksler. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Kun ett spor, ingen sporveksler. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | 1 vakt | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 vakt | | | |
| |
==== Grefsen ==== | ==== Grefsen ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Grefsen** | | | | | | | **Grefsen** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Grefsen er en stasjon med stillverk som grenser til 3 fjernstyrte strekninger med dobbeltspor i retning Oslo. Dette gir 4 stasjonsgrenser.\\ Mulighet for overkjøring til T-banen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Grefsen er en stasjon med stillverk som grenser til 3 fjernstyrte strekninger med dobbeltspor i retning Oslo. Dette gir 4 stasjonsgrenser.\\ Mulighet for overkjøring til T-banen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved forlengelse av innkjørtogvei fra Kjelsås til spor 3 (forlengelse med R16 + R18) går veksel 1/32 i +. Når sporfelt 26 og 31 er belagt kan togveien utløses manuelt. Veksel 1/32 kan legges i – når sporfelt 031 og 26 er belagt, men R18 må løses ut.\\ • Ved å benytte trykknapp for forbikopling (rød knapp over signalstiller mot Oslo/Alnabru) kan man få utkjør selv om sporfelt 7, 9 eller 031/26 er belagt. Trykknapp holdes inne samtidig som signalstillere trekkes mot Alnabru/Oslo. \\ • Veksel 7/26 «surrer» når den legges i – eller frigis for lokal skifting. «Surring» opphører når det stilles togvei/skiftevei over, kommer tilbake når togveien er utløst. Ved å ta ut sikring 55 blir det slutt på «surring», men da vil man ikke høre noen veksler.\\ • Påse at kasse over sporsperre l legges på etter bruk, spesielt vinterstid. Sperre er uten varme, sentralstilt sammen med veksel 2/21.\\ \\ Nøkler: Inngangsdør og A14 (sammen med firkantnøkkel) ligger i skuff i skrivebordet. \\ Klaver/Sveiver: Klaver og sveiver ligger i skuff i skrivebordet. Låser (A14) henger på klavene. Ikke sveiv veksel før sikring er tatt ut. Sikringsskap over stillverket.\\ Seksjonsdeler: Seksjonsdelene er ved innkjør B mot Kjelsås, innkjør C mot Alnabru og ved utkjør M/UM mot Oslo\\ Nødfrakobling: Grefsen har ikke trykknapp for nødfrakobling av KL. Ring togleder eller elkraft.\\ Signalstopp: Når trykknapp for signalstopp er benyttet, blir knappen sittende inne. Trykk en gang til for normalstilling (som en av/på knapp). | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved forlengelse av innkjørtogvei fra Kjelsås til spor 3 (forlengelse med R16 + R18) går veksel 1/32 i +. Når sporfelt 26 og 31 er belagt kan togveien utløses manuelt. Veksel 1/32 kan legges i – når sporfelt 031 og 26 er belagt, men R18 må løses ut.\\ • Ved å benytte trykknapp for forbikopling (rød knapp over signalstiller mot Oslo/Alnabru) kan man få utkjør selv om sporfelt 7, 9 eller 031/26 er belagt. Trykknapp holdes inne samtidig som signalstillere trekkes mot Alnabru/Oslo. \\ • Veksel 7/26 «surrer» når den legges i – eller frigis for lokal skifting. «Surring» opphører når det stilles togvei/skiftevei over, kommer tilbake når togveien er utløst. Ved å ta ut sikring 55 blir det slutt på «surring», men da vil man ikke høre noen veksler.\\ • Påse at kasse over sporsperre l legges på etter bruk, spesielt vinterstid. Sperre er uten varme, sentralstilt sammen med veksel 2/21.\\ \\ Nøkler: Inngangsdør og A14 (sammen med firkantnøkkel) ligger i skuff i skrivebordet. \\ Klaver/Sveiver: Klaver og sveiver ligger i skuff i skrivebordet. Låser (A14) henger på klavene. Ikke sveiv veksel før sikring er tatt ut. Sikringsskap over stillverket.\\ Seksjonsdeler: Seksjonsdelene er ved innkjør B mot Kjelsås, innkjør C mot Alnabru og ved utkjør M/UM mot Oslo\\ Nødfrakobling: Grefsen har ikke trykknapp for nødfrakobling av KL. Ring togleder eller elkraft.\\ Signalstopp: Når trykknapp for signalstopp er benyttet, blir knappen sittende inne. Trykk en gang til for normalstilling (som en av/på knapp). | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Overkjøring til T-banen som står beskrevet i stillverksinstruksen. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Overkjøring til T-banen som står beskrevet i stillverksinstruksen. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | • Godstog retning Roa bør kjøres i spor 2 på grunn av stigning mot Kjelsås.\\ • Ved kryssing av godstog fra Alnabru kan det være lurt å holde de på innkjør. Dette også på grunn av stigning mot Kjelsås. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | • Godstog retning Roa bør kjøres i spor 2 på grunn av stigning mot Kjelsås.\\ • Ved kryssing av godstog fra Alnabru kan det være lurt å holde de på innkjør. Dette også på grunn av stigning mot Kjelsås. | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede.\\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede.\\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |
==== Gudå ==== | ==== Gudå ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **x-stasjon** | | | | | | | **Gudå** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)**(Skjermbasert stillerapparat) | Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, og kunne betjene dette korrekt. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)**(Skjermbasert stillerapparat) | Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, og kunne betjene dette korrekt. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Haltdalen ==== | ==== Haltdalen ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | | Os-txp | | |
| **Opplæringstid** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Hamar ==== | ==== Hamar ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Hamar** | | | | | | | **Hamar** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | Hamar er en stasjon på Dovrebanen med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og verksted.\\ Det er assisterende txp tilstede 09.00 – 16.00\\ Grensesnitt:\\ • TSS Nord: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar. Fjernstyringen er sikret med halemagnet som sistevognskontroll.\\ • Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen. \\ Underlagte sidespor:\\ • Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen \\ • Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ • N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ • Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Hamar er en stasjon på Dovrebanen med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og verksted.\\ Det er assisterende txp tilstede 09.00 – 16.00\\ Grensesnitt:\\ • TSS Nord: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar. Fjernstyringen er sikret med halemagnet som sistevognskontroll.\\ • Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen. \\ Underlagte sidespor:\\ • Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen \\ • Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ • N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ • Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | Særskilte rutiner og spesialiteter:\\ • Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler\\ • Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden.\\ • Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring: \\ Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar. \\ o Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut. \\ o For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett under spenningsførende KL: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt.\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ • To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ • Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | Særskilte rutiner og spesialiteter:\\ • Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler\\ • Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden.\\ • Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring: \\ Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar. \\ o Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut. \\ o For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett under spenningsførende KL: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt.\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ • To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ • Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser\\ • Kjenne til branninstruks | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser\\ • Kjenne til branninstruks | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | Generelt:\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ • For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ Skiftestillverk:\\ • Plassert i nordenden av skiftetomten. Fra sporveksel 102\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | Generelt:\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ • For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ Skiftestillverk:\\ • Plassert i nordenden av skiftetomten. Fra sporveksel 102\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller\\ • Håndtering av alarmer\\ • Observere kameraovervåkning, melde fra til vekter eventuelt politi ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller\\ • Håndtering av alarmer\\ • Observere kameraovervåkning, melde fra til vekter eventuelt politi ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Betjening av skjermbasert stillerapparat:\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser/Z-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Betjening ved hjelp av tastatur\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Togveisforlengelse\\ o Signalstopp\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegg \\ o Hamjern\\ o Hamar stasjon\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ • Mulighet for samtidig innkjør\\ • B-låser Rørosbanen\\ • Hovedbryter\\ • Strømbrytere for sporveksler\\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning for sikringsanlegget skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avhengigheter i henhold til forriglingstabell\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ Feil på skjermbasert stillerapparat:\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ Planoverganger med betjeningsskap: \\ • Hamjern\\ • Hamar stasjon | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Betjening av skjermbasert stillerapparat:\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser/Z-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Betjening ved hjelp av tastatur\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Togveisforlengelse\\ o Signalstopp\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegg \\ o Hamjern\\ o Hamar stasjon\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ • Mulighet for samtidig innkjør\\ • B-låser Rørosbanen\\ • Hovedbryter\\ • Strømbrytere for sporveksler\\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning for sikringsanlegget skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avhengigheter i henhold til forriglingstabell\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ Feil på skjermbasert stillerapparat:\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ Planoverganger med betjeningsskap: \\ • Hamjern\\ • Hamar stasjon | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: ca. 4 uker.\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: ca. 4 uker.\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | |
| |
==== Hell ==== | ==== Hell ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Txp Hell frigir bruk av Gudå stasjon (A-lås) | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Txp Hell frigir bruk av Gudå stasjon (A-lås) | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Hønefoss er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har Hønefoss som utgangs- og endestasjon. \\ • Ved frakobling, er det mulig å seksjonere opp stasjonen. Viktig å referere til koblingsbilde ved frakobling.\\ • Planovergang for reisende mellom hovedplattform til spor 5 og til plattform spor 6, så må reisende krysse togspor.\\ • Prosedyrene ved skift opp til Skifteområde 7.\\ • Ved vending av tog på Hønefoss, så er det viktig å legge en plan tidlig, grunnet at man fort kan låse seg fast. Dersom toget er mer enn 440 meter langt så må det bakkes (behov for signalgiver).\\ • Kun tillatt med ett skift i bevegelse/ett arbeid på skifteområde 7. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Hønefoss er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har Hønefoss som utgangs- og endestasjon. \\ • Ved frakobling, er det mulig å seksjonere opp stasjonen. Viktig å referere til koblingsbilde ved frakobling.\\ • Planovergang for reisende mellom hovedplattform til spor 5 og til plattform spor 6, så må reisende krysse togspor.\\ • Prosedyrene ved skift opp til Skifteområde 7.\\ • Ved vending av tog på Hønefoss, så er det viktig å legge en plan tidlig, grunnet at man fort kan låse seg fast. Dersom toget er mer enn 440 meter langt så må det bakkes (behov for signalgiver).\\ • Kun tillatt med ett skift i bevegelse/ett arbeid på skifteområde 7. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Bruk av forlenget togvei.\\ • Kryssing av godstog / passasjertog\\ • Skifting av arbeidsmaskiner stasjoner på Hønefoss.\\ • For godstog og Vy tog retning Tyristrand/Veme så brukes i hovedsak spor 5 ved normal togframføring.\\ • For tog retning Hval/Veme så brukes i hovedsak spor 1 ved normal togframføring.\\ • Gjør seg kjent med de lokale navnene på stasjonen, da disse er ofte brukt under skifting. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Bruk av forlenget togvei.\\ • Kryssing av godstog / passasjertog\\ • Skifting av arbeidsmaskiner stasjoner på Hønefoss.\\ • For godstog og Vy tog retning Tyristrand/Veme så brukes i hovedsak spor 5 ved normal togframføring.\\ • For tog retning Hval/Veme så brukes i hovedsak spor 1 ved normal togframføring.\\ • Gjør seg kjent med de lokale navnene på stasjonen, da disse er ofte brukt under skifting. | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | Fem vakter for erfarne togekspeditører. \\ Minimum en vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede, totalt ca. 14 dagers opplæring.\\ Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | Fem vakter for erfarne togekspeditører. \\ Minimum en vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede, totalt ca. 14 dagers opplæring.\\ Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |