Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 11:09] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 11:13] chrane [Tabell] |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Hønefoss er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har Hønefoss som utgangs- og endestasjon. \\ • Ved frakobling, er det mulig å seksjonere opp stasjonen. Viktig å referere til koblingsbilde ved frakobling.\\ • Planovergang for reisende mellom hovedplattform til spor 5 og til plattform spor 6, så må reisende krysse togspor.\\ • Prosedyrene ved skift opp til Skifteområde 7.\\ • Ved vending av tog på Hønefoss, så er det viktig å legge en plan tidlig, grunnet at man fort kan låse seg fast. Dersom toget er mer enn 440 meter langt så må det bakkes (behov for signalgiver).\\ • Kun tillatt med ett skift i bevegelse/ett arbeid på skifteområde 7. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Hønefoss er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har Hønefoss som utgangs- og endestasjon. \\ • Ved frakobling, er det mulig å seksjonere opp stasjonen. Viktig å referere til koblingsbilde ved frakobling.\\ • Planovergang for reisende mellom hovedplattform til spor 5 og til plattform spor 6, så må reisende krysse togspor.\\ • Prosedyrene ved skift opp til Skifteområde 7.\\ • Ved vending av tog på Hønefoss, så er det viktig å legge en plan tidlig, grunnet at man fort kan låse seg fast. Dersom toget er mer enn 440 meter langt så må det bakkes (behov for signalgiver).\\ • Kun tillatt med ett skift i bevegelse/ett arbeid på skifteområde 7. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Bruk av forlenget togvei.\\ • Kryssing av godstog / passasjertog\\ • Skifting av arbeidsmaskiner stasjoner på Hønefoss.\\ • For godstog og Vy tog retning Tyristrand/Veme så brukes i hovedsak spor 5 ved normal togframføring.\\ • For tog retning Hval/Veme så brukes i hovedsak spor 1 ved normal togframføring.\\ • Gjør seg kjent med de lokale navnene på stasjonen, da disse er ofte brukt under skifting. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Bruk av forlenget togvei.\\ • Kryssing av godstog / passasjertog\\ • Skifting av arbeidsmaskiner stasjoner på Hønefoss.\\ • For godstog og Vy tog retning Tyristrand/Veme så brukes i hovedsak spor 5 ved normal togframføring.\\ • For tog retning Hval/Veme så brukes i hovedsak spor 1 ved normal togframføring.\\ • Gjør seg kjent med de lokale navnene på stasjonen, da disse er ofte brukt under skifting. | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | Fem vakter for erfarne togekspeditører. \\ Minimum en vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede, totalt ca. 14 dagers opplæring.\\ Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | Fem vakter for erfarne togekspeditører. \\ Minimum en vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede, totalt ca. 14 dagers opplæring.\\ Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Jaren** | | | | | | | **Jaren** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Jaren er en stasjon med stillverk på strekning med togmelding.\\ Stasjonen er for tiden under ombygging og man må til enhver tid holde seg oppdatert på gjeldende sirkulærer. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Jaren er en stasjon med stillverk på strekning med togmelding.\\ Stasjonen er for tiden under ombygging og man må til enhver tid holde seg oppdatert på gjeldende sirkulærer. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Rød stiller på stillverk sikrer sporvekslene 2 og 9a/c i normalstilling. Dvergsignal R2 viser da signal 46A «frigitt for lokal skifting»\\ • Forklare funksjonen til forbikoblingsknappen\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 2 og 4 hvis det ikke er vakthold. Gjeldende bestemmelser om parkering/hensetting vil bli oppdatert med sirkulærer og i SJN. \\ • Vendingslister\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Rød stiller på stillverk sikrer sporvekslene 2 og 9a/c i normalstilling. Dvergsignal R2 viser da signal 46A «frigitt for lokal skifting»\\ • Forklare funksjonen til forbikoblingsknappen\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 2 og 4 hvis det ikke er vakthold. Gjeldende bestemmelser om parkering/hensetting vil bli oppdatert med sirkulærer og i SJN. \\ • Vendingslister\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Indikering på veisikringsanlegg ved Gran. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Indikering på veisikringsanlegg ved Gran. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Ved kryssing: Det første toget som kommer tas inn i spor 1. Sperring av personovergang. Låsing og åpning av port til mellomplattform. Fører holder dørene lukket for tog i spor 2, inntil tog i spor 1 har kjørt. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Ved kryssing: Det første toget som kommer tas inn i spor 1. Sperring av personovergang. Låsing og åpning av port til mellomplattform. Fører holder dørene lukket for tog i spor 2, inntil tog i spor 1 har kjørt. | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | Os-txp | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | Os-txp | | |
==== Kirkenær ==== | ==== Kirkenær ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
==== Kopperå ==== | ==== Kopperå ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Kopperå** | | | | | | | **Kopperå** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Kristiansand** | | | | | | | **Kristiansand** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Gkøre rede for | Nordre Tilsving\\ Suldal/Krossen og Dalane\\ Konferanseplikt Togledersentralen Bergen. (Togleder, elkraft og toginfo) Suldalen/Nordre Tilsving/Dalane (Veksel 200).\\ Txp styrer indre hovedsignal 3405 (i utkjørtogvei) mot Nodeland. \\ \\ Kristiansand stasjon har 7 togspor, det er ikke plattform spor 6 og 7.\\ Lok + vogner, sporsløyfen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Gkøre rede for | Nordre Tilsving\\ Suldal/Krossen og Dalane\\ Konferanseplikt Togledersentralen Bergen. (Togleder, elkraft og toginfo) Suldalen/Nordre Tilsving/Dalane (Veksel 200).\\ Txp styrer indre hovedsignal 3405 (i utkjørtogvei) mot Nodeland. \\ \\ Kristiansand stasjon har 7 togspor, det er ikke plattform spor 6 og 7.\\ Lok + vogner, sporsløyfen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Kjenne til | Kan stille utkjørhovedsignal/ indre hovedsignal fra spor 3 og 4 i «Kjør» selv om RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) er frigitt fra stillerapparatet.\\ RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) Kjøretøy inntil 20 meter kan skiftes igjennom «sløyfa».\\ Innkjørsignal kan stilles til sporene 1,2,3,4 og 5\\ Utkjørsignal kan stilles fra sporene 1, 2,3,4,5 og 6. \\ Veksel 200 Suldalen: Når vekselen legges lokalt er det ingen indikering på stillverket. Når lokalstiller tas tilbake går det noen sekunder før vekselen igjen kan stilles signal over.\\ Personalbytte for persontog (GoAhead). | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Kjenne til | Kan stille utkjørhovedsignal/ indre hovedsignal fra spor 3 og 4 i «Kjør» selv om RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) er frigitt fra stillerapparatet.\\ RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) Kjøretøy inntil 20 meter kan skiftes igjennom «sløyfa».\\ Innkjørsignal kan stilles til sporene 1,2,3,4 og 5\\ Utkjørsignal kan stilles fra sporene 1, 2,3,4,5 og 6. \\ Veksel 200 Suldalen: Når vekselen legges lokalt er det ingen indikering på stillverket. Når lokalstiller tas tilbake går det noen sekunder før vekselen igjen kan stilles signal over.\\ Personalbytte for persontog (GoAhead). | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | • Kjenne til skiftenummer Kristiansand stasjon, CargoNet (skiftemaskin) bruker alltid 39510.\\ • KTI: TPR (TIOS) brukes slik at informasjonen ut til kundene/infoskjermer blir korrekt. (Evt. kan Toginfo kontaktes.) | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | • Kjenne til skiftenummer Kristiansand stasjon, CargoNet (skiftemaskin) bruker alltid 39510.\\ • KTI: TPR (TIOS) brukes slik at informasjonen ut til kundene/infoskjermer blir korrekt. (Evt. kan Toginfo kontaktes.) | Os-txp | | |
| | Opplæring | Anbefaling | | | | |
| |
| |