Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 11:13] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 11:16] chrane [Tabell] |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Kristiansand** | | | | | | | **Kristiansand** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Gkøre rede for | Nordre Tilsving\\ Suldal/Krossen og Dalane\\ Konferanseplikt Togledersentralen Bergen. (Togleder, elkraft og toginfo) Suldalen/Nordre Tilsving/Dalane (Veksel 200).\\ Txp styrer indre hovedsignal 3405 (i utkjørtogvei) mot Nodeland. \\ \\ Kristiansand stasjon har 7 togspor, det er ikke plattform spor 6 og 7.\\ Lok + vogner, sporsløyfen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Gkøre rede for | Nordre Tilsving\\ Suldal/Krossen og Dalane\\ Konferanseplikt Togledersentralen Bergen. (Togleder, elkraft og toginfo) Suldalen/Nordre Tilsving/Dalane (Veksel 200).\\ Txp styrer indre hovedsignal 3405 (i utkjørtogvei) mot Nodeland. \\ \\ Kristiansand stasjon har 7 togspor, det er ikke plattform spor 6 og 7.\\ Lok + vogner, sporsløyfen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Kjenne til | Kan stille utkjørhovedsignal/ indre hovedsignal fra spor 3 og 4 i «Kjør» selv om RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) er frigitt fra stillerapparatet.\\ RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) Kjøretøy inntil 20 meter kan skiftes igjennom «sløyfa».\\ Innkjørsignal kan stilles til sporene 1,2,3,4 og 5\\ Utkjørsignal kan stilles fra sporene 1, 2,3,4,5 og 6. \\ Veksel 200 Suldalen: Når vekselen legges lokalt er det ingen indikering på stillverket. Når lokalstiller tas tilbake går det noen sekunder før vekselen igjen kan stilles signal over.\\ Personalbytte for persontog (GoAhead). | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Kjenne til | Kan stille utkjørhovedsignal/ indre hovedsignal fra spor 3 og 4 i «Kjør» selv om RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) er frigitt fra stillerapparatet.\\ RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) Kjøretøy inntil 20 meter kan skiftes igjennom «sløyfa».\\ Innkjørsignal kan stilles til sporene 1,2,3,4 og 5\\ Utkjørsignal kan stilles fra sporene 1, 2,3,4,5 og 6. \\ Veksel 200 Suldalen: Når vekselen legges lokalt er det ingen indikering på stillverket. Når lokalstiller tas tilbake går det noen sekunder før vekselen igjen kan stilles signal over.\\ Personalbytte for persontog (GoAhead). | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | • Kjenne til skiftenummer Kristiansand stasjon, CargoNet (skiftemaskin) bruker alltid 39510.\\ • KTI: TPR (TIOS) brukes slik at informasjonen ut til kundene/infoskjermer blir korrekt. (Evt. kan Toginfo kontaktes.) | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | • Kjenne til skiftenummer Kristiansand stasjon, CargoNet (skiftemaskin) bruker alltid 39510.\\ • KTI: TPR (TIOS) brukes slik at informasjonen ut til kundene/infoskjermer blir korrekt. (Evt. kan Toginfo kontaktes.) | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Larvik er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har sin ende stasjon/utgangsstasjon på Larvik.\\ • Stasjonen har Z-nøkkel til å koble inn strømmen på driftsbanegården. Før denne kan brukes så må S-lås 1 frigjøres. Da blir kun spor 4 og 5 strømførende i tillegg til spor 1, 2 og 3. For å gjøre flere spor strømførende på LVK innenfor driftsbanegården så må en annen Z-nøkkel brukes (nordenden på mellomplattformen, denne settes i en samleboks ved spor 5/16 ved nordenden av stasjonen, her kan den hentes flere nøkler for å gjøre hvert enkelt spor strømførende.\\ • For spor 4 og 5 så er det kun mulig å stille utkjørhovedsignal.\\ • For å koble stasjonen over til fjernstyrt så må Sp IV/II stå i avvik. Når man har koblet stasjonen over til stasjonsstyrt så må Sp IV/II settes i normalstilling. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Larvik er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har sin ende stasjon/utgangsstasjon på Larvik.\\ • Stasjonen har Z-nøkkel til å koble inn strømmen på driftsbanegården. Før denne kan brukes så må S-lås 1 frigjøres. Da blir kun spor 4 og 5 strømførende i tillegg til spor 1, 2 og 3. For å gjøre flere spor strømførende på LVK innenfor driftsbanegården så må en annen Z-nøkkel brukes (nordenden på mellomplattformen, denne settes i en samleboks ved spor 5/16 ved nordenden av stasjonen, her kan den hentes flere nøkler for å gjøre hvert enkelt spor strømførende.\\ • For spor 4 og 5 så er det kun mulig å stille utkjørhovedsignal.\\ • For å koble stasjonen over til fjernstyrt så må Sp IV/II stå i avvik. Når man har koblet stasjonen over til stasjonsstyrt så må Sp IV/II settes i normalstilling. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Være kjent med rutinene og prosedyrene ved togframføring Larvik.\\ • Være kjent med prosedyrene ved koble over til stasjonsstyrt/fjernstyrt.\\ • Være kjent med at spor 1 og 3 brukes primært til togframføring.\\ • Tog retning Oslo kjøres som regel i spor 1. Tog retning Skien kjøres som regel i spor 3. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Være kjent med rutinene og prosedyrene ved togframføring Larvik.\\ • Være kjent med prosedyrene ved koble over til stasjonsstyrt/fjernstyrt.\\ • Være kjent med at spor 1 og 3 brukes primært til togframføring.\\ • Tog retning Oslo kjøres som regel i spor 1. Tog retning Skien kjøres som regel i spor 3. | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | En dag for erfarne trafikkstyrere. \\ Minimum ei vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | En dag for erfarne trafikkstyrere. \\ Minimum ei vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |
==== Lesja ==== | ==== Lesja ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Lesja** | | | | | | | **Lesja** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | Betjenes sjelden | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Betjenes sjelden | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | PLO inne på stasjon | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | PLO inne på stasjon | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | <color #ed1c24>1</color> | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | 1 | | | |
| |
| |